22 C
București
luni, iulie 22, 2024

Analize și Trenduri – BRICS – mai mult decât un G5? (opinie Liviu Mureșan) – Sinteza

2 min read (textul complet), articol clasificat de Robotul Minerva ca: Profilare

Creați-vă propriul

dashboard de știri

informația - cheie, 24/7

100+

FLUXURI

Free

Parcurgi informația mai rapid!

Acoperi top 100 surse externe!

Publicat de

Articole din aceeași sursa

- Advertisement -cresterea vanzarilor

Sumarizare automata

Toate acestea sunt menite să-i consolideze și să evidențieze poziția sa, în concordanță cu declarația președintelui Xi adresată președintelui Putin, la finalul vizitei sale la Moscova (martie 2023), referindu-se la schimbări fără precedent și la determinarea sa: „Împreună, ar trebui să promovăm aceste schimbări care nu s-au întâmplat de o sută de ani.” Aceasta ar putea fi văzută ca determinarea și potențialul Chinei și Rusiei de a juca un rol principal.

În perioada 22-24 august 2023, Africa de Sud va găzdui cel de-al 15-lea Summit BRICS, la Sandton Convention Center, din Johannesburg.

După cum se știe, BRICS reunește cinci țări: Brazilia, Rusia, India, China și Africa de Sud. Conceptul „BRIC” a fost creat în 2001 de economistul Jim O’Neill de la Goldman Sachs, iar „S” a fost adăugat după ce Africa de Sud s-a alăturat grupului în 2010.

Între timp, mai multe țări au devenit interesate să se alăture grupului: Afganistan, Algeria, Argentina, Bahrain, Bangladesh, Belarus, Egipt, Indonezia, Iran, Kazahstan, Mexic, Nicaragua, Nigeria, Pakistan, Arabia Saudită, Senegal, Sudan, Siria , Emiratele Arabe Unite, Thailanda, Tunisia, Turcia, Uruguay, Venezuela, Zimbabwe.

Anil Soklal, ambasadorul Africii de Sud la BRICS, a anunțat că a primit mai multe solicitări din partea țărilor din Asia, America Latină, Europa, precum și Africa. Cu toate acestea, acest interes din ce în ce mai mare pentru proiectul BRICS are probabil diverse motivații de bază, care trebuie să fie adaptate într-un cadru mai larg, mai ales că evenimentul viitor din acest an are loc într-un mediu de securitate internațional provocator.

Războiul din Ucraina se desfășoară de peste 500 de zile și nu există încă o perspectivă clară pentru o pace negociată. Relațiile dintre Statele Unite și China au atins treptat unul dintre cele mai scăzute niveluri din ultimele decenii. Ultimele vizite ale înalților oficiali americani în China reprezintă doar o încercare fragilă de reconstruire a încrederii reciproce.

Cunoscutul analist american Fareed Zakaria consideră că politica externă a Americii și-a pierdut flexibilitatea și că este coordonată de o elită „incapabilă să înțeleagă că lumea se schimbă destul de rapid”. Pe de altă parte, Fiona Hill, fost înalt diplomat al SUA, atrage atenția asupra „oboselii Americii” și asupra deziluziilor tot mai mari cu privire la rolul său de hegemon global.

Formula unipolară bine stabilită care a fost paradigma predominantă până acum, cu SUA ca lider global, se apropie de sfârșit, deschizând ușa unei lumi multipolare în evoluție. La nivel internațional, noi relații prind contur și noi organizații iau naștere sau sunt deja în funcțiune. De exemplu, Inițiativa Belt-and-Road (BRI) a sărbătorit recent a zecea aniversare de la lansare și cuprinde în prezent 150 de țări, cu mii de proiecte în valoare de trilioane USD.

Astfel, rețele precum BRICS, Shanghai Cooperation Organization (SCO), BRI generează o forță de atracție pentru o cooperare consolidată cu Uniunea Economică Eurasiatică, ASEAN a.o. Ele au, de asemenea, potențialul de a deveni o rețea de alte rețelele, cu implicații mai largi la scară globală.

În plus, mai multe dintre țările care sunt actuale sau viitoare membre ale rețelelor de mai sus au cunoscut atât creștere economică, cât și demografică. În contextul geopolitic actual, acești factori au scos la lumină nemulțumirea țărilor în curs de dezvoltare față de subreprezentarea lor actuală în principalele organizații internaționale. În același timp, China și Rusia au fost supuse unor sancțiuni internaționale importante, inițiate în special de către SUA și UE, sancțiuni care s-au dovedit a fi ineficiente sau chiar cu efecte contrare celor sperate (în cazul Rusiei, de exemplu, creșterea economică a continuat, au continuat să beneficieze de sprijin politic internațional, precum și de noi parteneriate comerciale în Est).

În peisajul geopolitic actual, SUA și aliații săi ar trebui să se adapteze la noile realități și să renunțe la „complexul de superioritate”, realizând că BRICS are potențialul de a deveni un jucător global credibil, care nu mai poate fi ignorat.

Unul dintre obiectivele Summit-ului de la Johannesburg va fi convenirea asupra unui nou instrument de plată, menit să reducă rolul USD în schimburile internaționale, cu scopul de a-l înlocui eventual. Procesul de dedolarizare la nivel internațional este deja în derulare, ca urmare a presiunii exercitate de majoritatea țărilor BRICS.

Cu toate acestea, interesele actualilor membri și ale eventualilor viitori membri trebuie armonizate. India, aflată în prezent la președinția SCO și G20, și-a dezvăluit propria agendă, care pare să nu mai fie în concordanță cu cea a altor țări BRICS, în principal a Chinei. De exemplu, la Summitul SCO care a avut loc în India, țara gazdă a refuzat să semneze declarația finală de sprijin pentru proiectul BRI, nava amiral a președintelui Xi Jinping. Având în vedere tensiunile actuale și ciocnirile de interese dintre jucătorii globali, în special China și India, sunt multe în joc la viitorul Summit BRICS.

Evenimentele care au loc la Johannesburg în același interval de timp cu BRICS vor include BRICS Business Forum, BRICS Business Council, BRICS Outreach, BRICS Plus Dialogue, cu lideri din Africa și Sudul Global.

Un loc special îl vor ocupa discuțiile din jurul Noii Bănci de Dezvoltare și al rolului său tot mai mare de susținere a proiectelor strategice ale membrilor BRICS.

Subiectele de pe agenda summit-ului includ: infrastructură, inovare, îmbunătățiri ale mediului urban, tehnologii nucleare pentru dezvoltarea Africii, construirea de sisteme independente pentru evaluarea și promovarea programelor științifice naționale și altele.

BRICS, un adevărat G5 ca actor global, își consolidează poziția de concurent al G7, în timp ce SUA și UE le este din ce în ce mai dificil să controleze dezvoltarea economică la scară globală și să impună valorile occidentale. Ultimele evoluții raportate din războiul din Ucraina au scos la suprafață dificultățile în menținerea dorinței diferitelor țări de a-și continua sprijinul pentru război.

Pentru China, acest summit va reprezenta o nouă oportunitate de promovare a proiectelor sale actuale, precum și a noilor sale inițiative, precum GDI (Global Development Initiative), GSI (Global Security Initiative), GCI (Global Civilization Initiative). Toate acestea sunt menite să-i consolideze și să evidențieze poziția sa, în concordanță cu declarația președintelui Xi adresată președintelui Putin, la finalul vizitei sale la Moscova (martie 2023), referindu-se la schimbări fără precedent și la determinarea sa: „Împreună, ar trebui să promovăm aceste schimbări care nu s-au întâmplat de o sută de ani.” Aceasta ar putea fi văzută ca determinarea și potențialul Chinei și Rusiei de a juca un rol principal.

De aici, o propunere de motto pentru Summit-ul de la Johannesburg: “To BRICS or not to BRICS”.

Autor: Dr. Liviu Muresan, Președinte EURODEFENSE România

 

Mai sus regasiți o reprezentare vizuală a conținutului articolului, o clasificare automată și un sumar al acestuia! Preluarea informațiilor urmăreste promovarea și facilitarea accesului la informație, cu respectarea drepturilor de proprietate intelectuală, conform cu termenii și condițiile sursei (financialintelligence.ro).

Accesați aici articolul integral !

Fluxuri de știri

Articole recomandate

- Advertisement -dezvoltare afacere

Ultimele articole

Alege-ți fluxurile de informații!

Gratis!

 + Promovează-ți compania și oferta sa!