Europa centrală şi de Est a devenit o destinaţie de nearshoring populară la nivel mondial în contextul pandemiei şi al războiului din Ucraina, Polonia având cel mai mult de câştigat. Iar experţii spun că nu există niciun motiv ca lucrurile să se schimbe, potrivit Deutsche Welle.
„Războiul din Ucraina a schimbat totul“, spune Marcin Miecznikowski, managing director al Trans East West, un operator internaţional de logistică. Polonia era deja un hub comercial important între Asia şi Europa, însă războiul a împins-o la vârful procesului de nearshoring, spune acesta.
Afectate de perturbarea lanţurilor de aprovizionare în pandemie şi de războiul din Ucraina şi îngrijorate de tensiunile geopolitice în creştere dintre Vest şi China, companiile din UE se grăbesc să-şi mute operaţiunile mai aproape de pieţele ţintă, proces cunoscut drept nearshoring.
Între timp, Polonia şi alte ţări din ECE beneficiază şi de aşa-numitul proces de friendshoring, în care companiile aleg să se mute în ţări prietenoase.
Sectorul SSC/BPO al Poloniei asistă la mutări pe plan local ale unor servicii de business din ce în ce mai sofisticate, acestea păşind pe urmele Google. Ţara găzduieşte şi firma de servicii IT Accenture, în timp ce IBM are birouri în Cracovia, Wroclaw şi Katowice. Băncile americane de investiţii JPMorgan şi Goldman Sachs pariază de asemenea pe Polonia.
Mai apoi, invadarea Ucrainei de către Rusia a schimbat rolul Poloniei în transportul de mărfuri trans-eurasiatic.
Multe firme occidentale din sectoare ca auto, al materialelor de construcţii, mobilei şi agroalimentar şi-au mutat producţia sau părţi ale acesteia din Ucraina în UE, Polonia fiind beneficiară. Firme de IT s-au mutat de asemenea din Ucraina în Polonia. Ucraina a reprezentat 45% din numărul total de firme străine înfiinţate în Polonia în primele trei trimestre din 2022.
Producători din întreaga lume achiziţionează din ce în ce mai multe fabrici în întreaga Europă în pofida contextului economic dificil din regiune exact din cauza temerilor de ordin politic şi legate de lanţurile de aprovizionare.
Spaţiile închiriate de aceştia în regiune în 2022 au consemnat o creştere de 29% faţă de anul anterior, relevă un studiu Cushman & Wakefield citat de Financial Times.
Indicând planurile recent anunţate de Mercedes-Benz privind construcţia primei sale fabrici de camionete electrice în Polonia, cât şi cele ale BMW de creştere a producţiei de baterii electrice în cadrul unei noi fabrici în Ungaria, raportul Cushman arată că Europa centrală şi de est, unde forţa de muncă este relativ ieftină, înregistrează în special „investiţii majore în sectorul manufacturier“.
În acest context, guvernul maghiar condus de premierul Viktor Orban vrea să facă din Ungaria o verigă cheie în industria bateriilor, scrie Hungary Today.
Recent, compania japoneză Denso a anunţat că va crea o divizie specializată în producţia de componente pentru maşini electrice şi hibride în Szekesfehervar, în cadrul unei investiţii de 25 miliarde de forinţi (67,7 milioane de euro).
De asemenea, ministrul ungar al afacerilor externe şi comerţului Peter Szijjarto a anunţat că o nouă investiţie din partea unui producător major de baterii va fi realizată pe plan local, fără a dezvălui numele producătorului respectiv, notează Intellinews.
Mai sus regasiți o reprezentare vizuală a conținutului articolului, o clasificare automată și un sumar al acestuia! Preluarea informațiilor urmăreste promovarea și facilitarea accesului la informație, cu respectarea drepturilor de proprietate intelectuală, conform cu termenii și condițiile sursei (www.zf.ro).