FacebookTwitterLinkedIn

Alex Cernătescu, CEO și Co-Founder & Global Head of Strategy la Stefanini Infinit – US & EMEA, consideră că piața din Statele Unite este foarte dură și competitivă. Nu oricine reușește acolo să supraviețuiască, dar merită încercată această experiență pentru a-ți evalua dimensiunea internațională a business-ului.

Forbes: În ultima vreme ați lucrat pentru clienți din Statele Unite. Cum ați ajuns să lucrați pentru piața din America? De ce tocmai acolo?

Alex Cernătescu: Unul dintre motivele pentru care am făcut joint venture-ul cu grupul Stefanini a fost să putem avea oportunitatea unei dezvoltări internaționale accelerate. Eu și Andrei (fratele lui Alex, nota red.), întotdeauna, ne-am dorit să punem steagul României în cât mai multe locuri din lume. Nu doar ca și turiști! Ne-am dorit să facem business. Dar, pentru noi a fost mult mai mult. Am vrut să arătăm lumii că în România există talent, seriozitate și că noi, românii, putem să facem lucruri extraordinare.

Cred că am reușit să îmbinăm crezul nostru în România cu profesionalismul și seriozitatea de care suntem în stare. Noi suntem foarte mândri că ne-am născut aici. Am purtat tricou cu România în cele mai ciudate locuri din lume și am spus fără reținere că suntem români.

Am avut probleme din cauza asta, dar nu vreau să nominalizez două țări, într-un mediu de business foarte înalt, în care am avut niște reacții cel puțin discutabile când le-am spus că suntem din România… Niciodată n-am ascuns faptul că sunt din România.

În fapt, acesta a fost unul dintre motivele pentru care am făcut acest joint venture: vrem să fim prezenți în cât mai multe țări. Nu numai noi, ca și companie. Am vrut să realizăm o platformă prin care colegii noștri să se poată exprima și să poată lucra din România pentru diverse țări. Cumva, să-și încerce și să-și măsoare valoarea cu niște piețe mult mai mari.

De ce am ales America drept focus? E foarte simplu. America este cea mai mare piață. Ceea ce se întâmplă acolo este incomparabil cu ceea ce se întâmplă în altă țară sau continente întregi. America este numărul 1 ca piață. Este o piață foarte dură. La fel de repede cum poți să câștigi un contract foarte mare sau să ți se dea o oportunitate corectă, instant, indiferent de valoare, la fel de repede poți să fii „scuipat” din orice contract sau deal pe care-l faci.

America este o piață în care nu oricine supraviețuiește, nu oricine reușește.

Dacă vrei să-ți dai seama din ce ești făcut ca și business, ca și om de business, atunci America este singura arenă în care poți să-ți dai seama de acest lucru. Pot să spun că am ales America din aceste motive.

Forbes: De unde provine această duritate a pieței americane?

Alex Cernătescu: Evident că sistemul american de educație este foarte diferit de al nostru.

America este o piață foarte competitivă. De exemplu: ei sunt extraordinar de pragmatici și corecți în business. Dacă patru-cinci oameni discută o idee, întotdeauna ideea cea mai bună va câștiga, indiferent cine o formulează.

Dacă discută patru executivi de la cel mai înalt nivel al companiei și pe acolo trece femeia de serviciu și are și ea o idee, care este mai bună decât a lor, atunci acești executivi vor merge pe ideea femeii de serviciu. Acesta este nivelul de respect pe care îl au pentru idei și obiectivitate. Acesta este nivelul de pragmatism!

Un alt exemplu! Diferența față de România, din păcate, în majoritatea cazurilor, este că noi, aici, în loc să fim specializați și să respectăm ideea, noi avem așa, un fel de mândrie foarte ciudată.

Sunt foarte mulți oameni valoroși în România care nu au oportunitatea să strălucească cum ar putea într-un mediu concurențial cum este cel din Statele Unite. Am foarte multe exemple…

Americanii se uită foarte atent la ceea ce este pe „masă”. Se uită foarte mult la ceea ce poți tu să oferi și cum poți să aduci valoare. Ei nu au un reflex din acesta de a se compara pe ei cu tine și a face niște alegeri în funcție de persoană. Americanii vorbesc doar despre rezultate și performanțe.

Din toată experiența pe care am avut-o până acum, de ani buni de zile, niciodată nu am văzut să se întâmple o nedreptate sau o situație în care să se amestece partea personală cu cea de business. Nu am văzut chestia asta!

Business-ul în America este despre valoare, idei și valoarea pe care poți s-o adaugi, nu despre altceva.

Nu vreau să generalizez, dar în România, din păcate, câteodată, se angajează agenții doar ca să le învețe clientul cum să facă… În loc ca clientul să lucreze cot la cot cu tine și să-i lase pe experții agenției să-și facă treaba, el vine și-ți explică cum se face. El știe și copywriting, și art direction, și creație…

Atenție, nu vreau să generalizez, sunt și clienți extraordinari în România! Și avem norocul să lucrăm cu o parte din ei. Dar problemele pieței din România sunt foarte mari din această perspectivă.

Problema este și pe parte agențiilor, pentru că agențiile acceptă acest lucru. În momentul în care agenția vine cu echipa de experți și clientul începe să le dea lecții… Eu n-am o problemă să construim împreună și să colaborăm, dar experții noștri trebuie lăsați să-și facă treaba. Expertiza trebuie respectată.  

În America, de exemplu, când vorbește expertul este doar scena lui. Dacă o companiei americană și-a adus un om care este expert într-un anumit domeniu, acela va decide și își va asuma responsabilitatea pe toată perioada mandatului său de expertiză.

CARTE DE VIZITĂ

Alexandru Cernătescu se numără printre primii antreprenori în comunicarea digitală din România. La vârsta de 23 de ani, în anul 2007, Alexandru Cernătescu a fondat, alături de fratele său, Andrei, agenția Infinit, care a crescut an de an în business-ul local.

Alex Cernătescu a acumulat o experiență importantă în crearea și conducerea echipelor adaptate contextului actual de afaceri, stabilind împreună strategia, creativitatea, datele și tehnologia pentru a ajuta brandurile și businessurile să se apropie de consumatorii și angajații lor, dar să fie mai adaptabile la schimbare.

Alex Cernătescu este un antreprenor cu experiență în dezvoltarea globală a afacerilor, transformarea digitală, managementul schimbării și leadership în companii de publicitate digitală, software și tehnologie.

În prezent, Alex Cernătescu este concentrat pe piețele din Statele Unite și din regiunea Europa, Orientul Mijlociu și Africa.

Forbes: Care este reacția auditoriului?

Alex Cernătescu: Când americanii spun: „ne trebuie urgent”, asta înseamnă două săptămâni sau o lună. În România, „urgent” înseamnă „ne trebuie… ieri”. Sau, „este ora 4, vreau să-mi faceți până la ora 6!” De ce? „Pentru că eu sunt clientul!”

Atenție, nu generalizez!

În America, dacă apare o urgență, felul în care este îmbrăcată aceasta îi fac pe oameni să iubească job-ul lor. Un client adevărat știe să te facă să-i livrezi indiferent de situație. Sigur că au și ei astfel de urgențe! Dar când vine și cere, situația este pusă altfel:

Știu că este anormal, îmi cer scuze, din vina mea și a proastei mele organizări am ajuns în situația de a vă cere asta, de azi pe mâine… Crezi că este posibil să rogi echipa să facă un efort suplimentar să mă ajute cu chestia asta?

Asta înseamnă respect. În această situație, este normal să-i spui clientului: da! Faci tu, cu mâna ta, când vezi cum el pune problema!

Nu e vorba de dimensiunea contractului sau că îți dă niște bani! E vorba de cum se poartă cu tine, cu echipa ta, cu agenția ta, cum îți respectă business-ul, cum respectă părerea experților tăi pe care-i aduci la masă.

Cred că suntem în cea mai bună perioadă pentru că am înțeles foarte multe lucruri doar pentru că am fost expuși la aceste piețe internaționale. În 2019, au am zburat de 62 de ori. 62 de zboruri într-un an. În acest an, n-am atins acest record, deși am început anul în forță. Am călătorit atât de mult doar ca să învăț.

Dacă vrei să faci un business internațional este foarte important să petreci o parte din timp în acele culturi. Diferența de cultură și cum se pun problemele în diferite țări și zone este fantastică. Numai în momentul în care le faci pe toate și poți să compari îți dai seama cât de important este acest lucru pentru business-ul tău.

Urmărește interviul integral pe pagina de Facebook a revistei Forbes România.