20.6 C
București
duminică, octombrie 13, 2024

Energie – DECIZIE Guvernul evită în ceasul al 12-lea repetarea crizei de ″motorină colorată″ de acum 8 ani – Sinteza

3 min read (textul complet), articol clasificat de Robotul Minerva ca: Profilare

Creați-vă propriul

dashboard de știri

informația - cheie, 24/7

100+

FLUXURI

Free

Parcurgi informația mai rapid!

Acoperi top 100 surse externe!

Publicat de

Articole din aceeași sursa

- Advertisement -cresterea vanzarilor

Sumarizare automata

Guvernul a amânat efectiv în ceasul al 12-lea, prin ordonanță de urgență, termenul legal de schimbare a substanței cu care trebuie marcată obligatoriu motorina scutită de accize utilizată drept combustibil pentru navigație, care, conforrm datelor analizate de Profit.ro, s-ar fi împlinit chiar astăzi, evitând astfel în ultimul moment o criză asemănătoare celei din urmă cu 8 ani.

Printr-o normă UE din 2022, transpusă în legislația românească în decembrie anul trecut, s-a stabilit că, din 18 ianuarie 2024, motorina scutită de accize folosită la navigație trebuie marcată unitar la nivel european, cu substanța ACCUTRACE PLUS.

(…) se impune instituirea, pe o perioadă temporară, a posibilității de marcare în continuare cu marcatorul Solvent Yellow 124, având în vedere solicitările operatorilor economici care se află în imposibilitatea de a se conforma noilor cerințe legislative, precum și riscurile care pot apărea în caz de neprelungire a perioadei de tranziție, respectiv întreruperea livrărilor de motorină în regim de scutire de la plata accizelor, cu impact direct asupra operațiunilor de navigație interioară, precum și afectarea capacității operaționale a diferitelor structuri importante ale statului, cu consecințe directe asupra securității naționale, în cazul întârzierilor sau întreruperilor în aprovizionarea cu aceste produse″, se menționează în nota de fundamentare a OUG.

Guvernul a amânat efectiv în ceasul al 12-lea, prin ordonanță de urgență, termenul legal de schimbare a substanței cu care trebuie marcată obligatoriu motorina scutită de accize utilizată drept combustibil pentru navigație, care, conforrm datelor analizate de Profit.ro, s-ar fi împlinit chiar astăzi, evitând astfel în ultimul moment o criză asemănătoare celei din urmă cu 8 ani.

Printr-o normă UE din 2022, transpusă în legislația românească în decembrie anul trecut, s-a stabilit că, din 18 ianuarie 2024, motorina scutită de accize folosită la navigație trebuie marcată unitar la nivel european, cu substanța ACCUTRACE PLUS.

Codul Fiscal românesc prevedea până astăzi că, până la data menționată, substanța de marcare utilizată obligatoriu este Solvent Yellow 124.

Acum, Guvernul a decis prelungirea termenului până la 1 iunie 2024.

″(…) pe piața din România nu există comercianți autorizați care să poată furniza la acest moment marcatorul ACCUTRACE PLUS (…). În plus, procedurile de licitații pentru contractare presupun parcurgerea unor etape într-un anumit interval de timp, astfel că la acest moment nu se pot negocia contracte care să aibă ca obiect vânzarea marcatorului ACCUTRACE PLUS, din motive independente de voința operatorilor economici.

(…) se impune instituirea, pe o perioadă temporară, a posibilității de marcare în continuare cu marcatorul Solvent Yellow 124, având în vedere solicitările operatorilor economici care se află în imposibilitatea de a se conforma noilor cerințe legislative, precum și riscurile care pot apărea în caz de neprelungire a perioadei de tranziție, respectiv întreruperea livrărilor de motorină în regim de scutire de la plata accizelor, cu impact direct asupra operațiunilor de navigație interioară, precum și afectarea capacității operaționale a diferitelor structuri importante ale statului, cu consecințe directe asupra securității naționale, în cazul întârzierilor sau întreruperilor în aprovizionarea cu aceste produse″, se menționează în nota de fundamentare a OUG.

Potrivit sursei citate, întreruperea livrărilor de motorină în regim de scutire de la plata accizelor ar fi putut afecta inclusiv capacitatea operațională a Forțelor Armate Române, Poliției de Frontieră sau Gardei de Coastă.

În urmă cu 8 ani, în ianuarie 2016, Guvernul Cioloș a modificat, prin schimbarea legislației, tipul de colorant folosit în mod obligatoriu la marcarea motorinei fără acciză și i-a obligat pe furnizori ca, pentru a-și putea desfășura legal activitatea, să certifice compoziția chimică a coloranților vânduți doar la laboratoare acreditate potrivit unui standard internațional pe care, la acel moment, nu-l deținea nici un laborator din România.

Efectul a fost că distribuitorii de carburanți nu au mai putut să-și procure colorantul necesar marcării motorinei scutite de accize, deoarece vânzătorii de colorant nu s-au mai putut certifica. În consecință, petroliștii au sistat livrările de motorină fără accize către companiile de transport naval, provocându-le o criză de aprovizionare.

Problema a fost rezolvată în luna următoare, Executivul dându-le comercianților posibilitatea de a prezenta, pentru îndeplinirea obligației de certificare a compoziției chimice a colorantului destinat marcării motorinei fără accize pentru transport naval, și un certificat emis de producătorul colorantului, nu doar un act emis de un laborator acreditat.

Mai sus regasiți o reprezentare vizuală a conținutului articolului, o clasificare automată și un sumar al acestuia! Preluarea informațiilor urmăreste promovarea și facilitarea accesului la informație, cu respectarea drepturilor de proprietate intelectuală, conform cu termenii și condițiile sursei (www.profit.ro).

Accesați aici articolul integral !

Fluxuri de știri

Articole recomandate

- Advertisement -dezvoltare afacere

Ultimele articole

Alege-ți fluxurile de informații!

Gratis!

 + Promovează-ți compania și oferta sa!