3.9 C
București
marți, decembrie 7, 2021

Energie – Dumitru Chisăliţă: Schema defectuoasă a compensării, care a lăsat în frig marile orașe, se aplică de astăzi la nivelul întregii Românii – Sinteza

3 min read (textul complet), articol clasificat de Robotul Minerva ca: Profilare

Creați-vă propriul

dashboard de știri

informația - cheie, 24/7

100+

FLUXURI

Free

Publicat de

Articole din aceeași sursa

- Advertisement -spot_img

Sumarizare automata

... Încă de acum 3 luni Asociația Energia Inteligentă a propus diferite măsuri (Soluții în doi pași pentru înlăturarea unui eventual colaps energetic., Reducerea impactului facturii la gaze și energie trebuie să plece de la cauzele care a generat creșterea de preț... Această schemă de ajutorare a consumatorilor exclusiv prin compensații de la STAT, nu i-a în considerare cauzele care au determinat creșterea prețului la energie și gaze, mai mult antecedentul acestor practici populiste (deși în anul 2021... Schema defectuoasă de compensare din energie termică este multiplicată de la 1 noiembrie 2021 și la energie electrică și gaze, știindu-se că STATUL nu va achita sumele pentru compensații în termen (niciodată nu s-a întâmplat acest lucru în istoria utimilor 30 de ani și oricum apreciem că nu există sumele necesare acoperirii acestor compensări uriașe).

În marile orașe (București, Timișoara, Constanța etc.) în urmă cu 10 ani s-a instaurat o schemă de compensare pentru a ajuta consumatorii de energie termică să nu aibă probleme de cu plata facturilor. Banii pentru schema de compensare trebuiau să fie achitate de STAT, dar statul a ”uitat” în multe rânduri să achite aceste facturi. Astfel, au început să apară restanțele, restanțe care a făcut ca să nu mai poată să fie achiziționate gaze și să apară sincope în asigurarea căldurii. De asemenea, lipsa plății de către STAT a compensațiilor pentru firmele transportatoare de energie termică a făcut ca acestea să nu mai realizeze lucrări de reparații și astfel conductele să crape și au apărut alte sincope în alimentarea cu căldură a consumatorului (vezi Termoelectrica, Termoenergetica).

Schema defectuoasă de compensare din energie termică este multiplicată de la 1 noiembrie 2021 și la energie electrică și gaze, știindu-se că STATUL nu va achita sumele pentru compensații în termen (niciodată nu s-a întâmplat acest lucru în istoria utimilor 30 de ani și oricum apreciem că nu există sumele necesare acoperirii acestor compensări uriașe), fapt ce va lăsa furnizorii cu datorii la producători și mai ales importatori, care vor sista livrările (a se vedea situația similară din energie termică de la CET Timișoara, CET Vest etc.) și vor lăsa astfel consumatorii fără gaze și energiei electrică. Lipsa achitării compensării valorii tarifelor de transport și distribuție, va lăsa aceste companii fără bani pentru reparații cu impact asupra continuității livrării gazelor și energiei electrice la consumatori.

Această schemă de ajutorare a consumatorilor exclusiv prin compensații de la STAT, nu i-a în considerare cauzele care au determinat creșterea prețului la energie și gaze, mai mult antecedentul acestor practici populiste (deși în anul 2021, față de anul 2020, există un deficit de energie electrică de cca.10% și un deficit de gaze de cca.20%, prețul se dorește să fie exact la fel ca atunci când nu trebuia să importăm), va crea așteptări și după data de 1 aprilie 2022 și mai ales în iarna 2022/2023 atunci când impactul creșterii prețului asupra consumatorului va continua să fie unul important (luând în considerare evoluția taxelor certificatelor de CO2, creșterea ponderii importurilor, cererea mult mai mare decât oferta).

Legea de plafonare a prețului, așa cum a fost adoptată și mai ales cum probabil va fi aplicată (întârzierea plății subvențiilor), va contribui essential, în situația unei ierni grele (alături de lipsa contractelor de import gaze), la declanșarea unui colaps în furnizarea gazelor în iarna 2021-2022.

Încă de acum 3 luni Asociația Energia Inteligentă a propus diferite măsuri (Soluții în doi pași pentru înlăturarea unui eventual colaps energetic., Reducerea impactului facturii la gaze și energie trebuie să plece de la cauzele care a generat creșterea de preț, Realizarea unui Plan de Măsuri de Urgență Energetică, pentru a reduce impactul socio-economic determinat de creșterea prețului la energie), menite să creeze o abordare sinergică între crearea unei suportabilități la plata facturilor și asigurarea continuității livrării gazelor și a energiei electrice la consumatori, care nu au fost luate în considerare. Au fost preferate acest amalgam de măsuri, greu de urmărit, aplicat și cu un effect discutabil atât în creșterea suportabilității facturilor, dar mai ales în asigurarea continuității livrării gazelor și energiei electrice.

prof. Dumitru Chisăliţă, Preşedintele Asociaţiei Energia Inteligentă

 

Mai sus regasiți o reprezentare vizuală a conținutului articolului, o clasificare automată și un sumar al acestuia! Preluarea informațiilor urmăreste promovarea și facilitarea accesului la informație, cu respectarea drepturilor de proprietate intelectuală, conform cu termenii și condițiile sursei (financialintelligence.ro).

Accesați aici articolul integral !

Fluxuri de știri

Articole recomandate

- Advertisement -spot_img

Ultimele articole

Alege-ți fluxurile de informații!

Gratis!

 + Urmareste-ți competitia in social media!