3 C
București
vineri, ianuarie 21, 2022

Energie – Guvernul clarifică: Prețurile plafonate la energie și gaze pentru casnici sunt fără TVA, iar decontările plătite de stat către furnizori nu se includ în baza de impunere a taxei – Sinteza

3 min read (textul complet), articol clasificat de Robotul Minerva ca: Profilare

Creați-vă propriul

dashboard de știri

informația - cheie, 24/7

100+

FLUXURI

Free

Publicat de

Articole din aceeași sursa

- Advertisement -spot_img

Sumarizare automata

Prețurile maxime de vânzare către consumatorii casnici a energiei și gazelor ca mărfuri (fără tarife reglementate și alte costuri), de 0,525 lei/kWh, respectiv 0,250 lei/kWh, impuse prin legislația de compensare a facturilor în această iarnă intrată în vigoare la 1 noiembrie, nu includ TVA, iar decontările plătite de stat către furnizori pentru acoperirea diferențelor dintre prețurile medii cu care aceștia au cumpărat energie și gaze din piațele angro în perioada 1 aprilie 2021-31 martie 2022 și prețurile plafonate aplicate populației nu se includ în baza de impunere a TVA, prevede un proiect de ordonanță de urgență.

Prețurile maxime de vânzare către consumatorii casnici a energiei și gazelor ca mărfuri (fără tarife reglementate și alte costuri), de 0,525 lei/kWh, respectiv 0,250 lei/kWh, impuse prin legislația de compensare a facturilor în această iarnă intrată în vigoare la 1 noiembrie, nu includ TVA, iar decontările plătite de stat către furnizori pentru acoperirea diferențelor dintre prețurile medii cu care aceștia au cumpărat energie și gaze din piațele angro în perioada 1 aprilie 2021-31 martie 2022 și prețurile plafonate aplicate populației nu se includ în baza de impunere a TVA, prevede un proiect de ordonanță de urgență.

Clarificările legate de TVA au fost solicitate de către furnizorii de energie și gaze încă de la apariția legislației de compensare și plafonare.

“(…) în lipsa clarificărilor referitoare la regimul TVA aplicabil, măsurile dispuse prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 118/2021 privind stabilirea unei scheme de compensare pentru consumul de energie electrică și gaze naturale pentru sezonul rece 2021 – 2022 (…), aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 259/2021, nu ar putea fi aplicate corespunzător“, se afirmă în preambului draftului de OUG, în care este reglementată și extinderea ariei de aplicare a cotei reduse de TVA de 5% pentru energia termică.

Legislația menționată stipulează că prețul final facturat al energiei electrice se plafonează la cel mult 1 leu/kWh, din care componenta de preț al energiei electrice va fi în valoare de maximum 0,525 lei/kWh, iar prețul final facturat al gazelor naturale se plafonează la cel mult 0,37 lei/kWh, din care componenta de preț al gazelor naturale va fi în valoare de maximum 0,250 lei/kWh.

Componenta de preț al energiei electrice (…) și componenta de preț al gazelor naturale (…) nu includ TVA“, prevede un alineat nou, conținut în proiectul de OUG redactat de Ministerul Finanțelor Publice.

O altă prevedere nouă este precizarea că decontările plătite de stat către furnizori pentru acoperirea diferențelor dintre prețurile medii cu care aceștia au cumpărat energie și gaze din piațele angro în perioada 1 aprilie 2021-31 martie 2022 și prețurile plafonate aplicate populației nu se includ în baza de impunere a TVA.

Diferențele de preț (…) nu sunt subvenții legate direct de preț în sensul art. 286 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, și nu se includ în baza de impozitare a TVA“, stipulează proiectul de OUG.

Codul Fiscal prevede că baza de impozitare a TVA este constituită, ca regulă generală, “din tot ceea ce constituie contrapartida obținută sau care urmează a fi obținută de furnizor ori prestator din partea cumpărătorului, beneficiarului sau a unui terț, inclusiv subvențiile direct legate de prețul acestor operațiuni“.

Normele metodologice de aplicare a Codului detaliază că subvențiile legate direct de prețul bunurilor livrate și/sau al serviciilor prestate se includ în baza de impozitare a taxei, fiind luate în considerare subvențiile primite de la bugetul de stat, bugetele locale, bugetul Uniunii Europene sau de la bugetul asigurărilor sociale de stat. Exigibilitatea taxei pe valoarea adăugată pentru aceste subvenții intervine la data încasării lor de la bugetul de stat, bugetele locale, bugetul Uniunii Europene sau de la bugetul asigurărilor sociale de stat.

“Se consideră că subvenția este legată direct de preț dacă se îndeplinesc cumulativ următoarele condiții: a) subvenția este concret determinabilă în prețul bunurilor și/sau al serviciilor, respectiv este stabilită pe unitatea de măsură a bunurilor livrate și/sau a serviciilor prestate, în sume absolute sau procentual; b) cumpărătorii trebuie să beneficieze de subvenția acordată furnizorului/prestatorului, în sensul că prețul bunurilor/serviciilor achiziționate de aceștia trebuie să fie mai mic decât prețul la care aceleași produse/servicii s-ar vinde/presta în absența subvenției. Nu se cuprind în baza de impozitare a taxei subvențiile sau alocațiile primite de la bugetul de stat, de la bugetele locale, de la bugetul comunitar sau de la bugetul asigurărilor sociale de stat, care nu îndeplinesc condițiile prevăzute la alin. (1), respectiv subvențiile care sunt acordate pentru atingerea unor parametri de calitate, subvențiile acordate pentru acoperirea unor cheltuieli sau alte situații similare“, se mai spune în norme.

Mai sus regasiți o reprezentare vizuală a conținutului articolului, o clasificare automată și un sumar al acestuia! Preluarea informațiilor urmăreste promovarea și facilitarea accesului la informație, cu respectarea drepturilor de proprietate intelectuală, conform cu termenii și condițiile sursei (www.profit.ro).

Accesați aici articolul integral !

Fluxuri de știri

Articole recomandate

- Advertisement -spot_img

Ultimele articole

Alege-ți fluxurile de informații!

Gratis!

 + Urmareste-ți competitia in social media!