5.8 C
București
miercuri, decembrie 7, 2022

Energie – Instituția care supraimpozitează piața de energie se duce în piață să cumpere energie. Se așteaptă la prețuri de peste 4 ori mai mari decât data trecută – Sinteza

3 min read (textul complet), articol clasificat de Robotul Minerva ca: Profilare

Creați-vă propriul

dashboard de știri

informația - cheie, 24/7

100+

FLUXURI

Free

Parcurgi informația mai rapid!

Acoperi top 100 surse externe!

Publicat de

Articole din aceeași sursa

- Advertisement -cresterea vanzarilor

Sumarizare automata

Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), instituția care se ocupă, printre altele, cu gestionarea supraimpozitării jucătorilor din industria de energie electrică și gaze naturale, atât producători, cât și traderi, îi expiră la 31 decembrie acordul-cadru în baza căruia i-a fost furnizată electricitate în ultimii doi ani, astfel că a inițiat o licitație pentru a cumpăra curent electric pentru anii 2023 și 2024.

De la 1 septembrie, precum majoritatea instituțiilor publice, cu excepția celor medicale, de învățământ și a unora sociale, ANAF nu mai beneficiază de plafonarea prețului final la energie electrică la 1 leu/kWh și este nevoită să plătească prețul din contractul concurențial încheiat cu furnizorul.

″Prețul de furnizare al energiei electrice active (lei/MWh) este fix și invariabil pe intervale orare, neschimbat pe toată durata acordului-cadru indiferent de cantitatea de energie electrică efectiv consumată, garantat, ferm și nemodificabil pentru perioada de valabilitate a acordului-cadru, cu excepția cazurilor prevăzute la alin 164 alin.

Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), instituția care se ocupă, printre altele, cu gestionarea supraimpozitării jucătorilor din industria de energie electrică și gaze naturale, atât producători, cât și traderi, îi expiră la 31 decembrie acordul-cadru în baza căruia i-a fost furnizată electricitate în ultimii doi ani, astfel că a inițiat o licitație pentru a cumpăra curent electric pentru anii 2023 și 2024.

De la 1 septembrie, precum majoritatea instituțiilor publice, cu excepția celor medicale, de învățământ și a unora sociale, ANAF nu mai beneficiază de plafonarea prețului final la energie electrică la 1 leu/kWh și este nevoită să plătească prețul din contractul concurențial încheiat cu furnizorul.

La fel ca la precedentul acord-cadru, care se apropie de expirare, ANAF vrea să achiziționeze energie nu doar pentru nevoile proprii, ci și pentru cele ale autorității sale tutelare, Ministerul Finanțelor Publice (MFP). Astfel, licitația vizează alimentarea cu electricitate a sediilor ANAF din București, Constanța, Gorj și Vâlcea, precum și ale clădirilor MFP din Capitală și județul Dolj.

Vechiul acord-cadru, valabil în anii 2021 și 2022, a fost adjudecat de furnizorul CEZ Vânzare și era în valoare de 11,66 milioane lei, pentru o cantitate totală maximă de 20.408 MWh. Într-o estimare grosieră, asta ar însemna un preț mediu de circa 570 lei/MWh.

Acum, ANAF estimează un consum total maxim posibil, pentru sine și MFP, de 20.508 MWh în 2023-2024, potrivit documentației de atribuire, nu mult diferit față de perioada anterioară. Valoarea achiziției este însă estimată la 52,74 milioane lei, ceea ce ar însemna un preț mediu de peste 4 ori mai mare, de peste 2.500 lei/MWh.

Pe de altă parte, rămâne de văzut dacă Fiscul va găsi ofertanți care să se angajeze la livrări pe 2 ani în actualele condiții legislative și de piață sau va fi nevoit să apeleze la un furnizor de ultimă instanță (FUI), la fel ca alte entități de stat.

Asta pentru că instituția vrea preț fix pe toată durata acordului-cadru.

Prețul de furnizare al energiei electrice active (lei/MWh) este fix și invariabil pe intervale orare, neschimbat pe toată durata acordului-cadru indiferent de cantitatea de energie electrică efectiv consumată, garantat, ferm și nemodificabil pentru perioada de valabilitate a acordului-cadru, cu excepția cazurilor prevăzute la alin 164 alin. (4)″ din Normele metodologice de aplicare a Legii achizițiilor publice, prevede caietul de sarcini.

Actul menționat stipulează că ajustarea prețului se poate face direct (fără a fi menționată posibilitatea de ajustare și criteriile de aplicare a ei nici în documentația de atribuire, nici în contract) doar dacă ″nu este substanțială″ și numai ″în cazul în care au loc modificări legislative sau au fost emise de către autoritățile locale acte administrative care au ca obiect instituirea, modificarea sau renunțarea la anumite taxe/impozite locale, al căror efect se reflectă în creșterea/diminuarea costurilor pe baza cărora s-a fundamentat prețul contractului″.

Prețul mediu de închidere pe piața pentru ziua următoare (PZU) de la bursa de energie OPCOM a ajuns în august la 2.400 lei/MWh, fiind de 4,3 ori mai mare decât în august 2021 (554,65 lei/MWh). Este vorba strict de prețul energiei-marfă. Prețurile estimate la achizițiile publice de energie includ tarife de rețea, acciză, certificate verzi și taxă de cogenerare, lipsind doar TVA-ul.

Mai sus regasiți o reprezentare vizuală a conținutului articolului, o clasificare automată și un sumar al acestuia! Preluarea informațiilor urmăreste promovarea și facilitarea accesului la informație, cu respectarea drepturilor de proprietate intelectuală, conform cu termenii și condițiile sursei (www.profit.ro).

Accesați aici articolul integral !

Fluxuri de știri

Articole recomandate

- Advertisement -dezvoltare afacere

Ultimele articole

Alege-ți fluxurile de informații!

Gratis!

 + Promovează-ți compania și oferta sa!