0.4 C
București
sâmbătă, ianuarie 28, 2023

Energie – Majorarea producției de gaze BSOG – îngreunată de legislație, în plină criză energetică. Derogare ANRE pentru preluarea volumului suplimentar de Transgaz – Sinteza

3 min read (textul complet), articol clasificat de Robotul Minerva ca: Profilare

Creați-vă propriul

dashboard de știri

informația - cheie, 24/7

100+

FLUXURI

Free

Parcurgi informația mai rapid!

Acoperi top 100 surse externe!

Publicat de

Articole din aceeași sursa

- Advertisement -cresterea vanzarilor

Sumarizare automata

Chiar dacă ne aflăm în plină criză energetică, intenția Black Sea Oil&Gas (BSOG), operatorul singurei exploatări noi offshore de gaze din Marea Neagră, de a-și majora cantitățile de gaze extrase la numai 3 luni de la începerea producției, este îngreunată de aspecte reglementatoare și legislative.

În acest sens, Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) a publicat un proiect de ordin prin care introduce o excepție în cazul producătorilor și al Transgaz, care se pot înțelege, pe o perioadă de 6 luni, asupra parametrilor de funcționare ai stațiilor de măsurare “în scopul creșterii capacității de livrare și a preluării în SNT a cantităților suplimentare de gazele naturale”.

Luna trecută, directorul general al transportatorului național de gaze Transgaz, Ion Sterian, a declarat că Black Sea Oil&Gas (BSOG), în calitate de operator al perimetrului Midia, a notificat Transgaz că intenționează să majoreze producția zilnică a concesiunii de la 3 la 4 milioane de metri cubi.

Chiar dacă ne aflăm în plină criză energetică, intenția Black Sea Oil&Gas (BSOG), operatorul singurei exploatări noi offshore de gaze din Marea Neagră, de a-și majora cantitățile de gaze extrase la numai 3 luni de la începerea producției, este îngreunată de aspecte reglementatoare și legislative. În acest sens, Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) a publicat un proiect de ordin prin care introduce o excepție în cazul producătorilor și al Transgaz, care se pot înțelege, pe o perioadă de 6 luni, asupra parametrilor de funcționare ai stațiilor de măsurare “în scopul creșterii capacității de livrare și a preluării în SNT a cantităților suplimentare de gazele naturale”.

Luna trecută, directorul general al transportatorului național de gaze Transgaz, Ion Sterian, a declarat că Black Sea Oil&Gas (BSOG), în calitate de operator al perimetrului Midia, a notificat Transgaz că intenționează să majoreze producția zilnică a concesiunii de la 3 la 4 milioane de metri cubi.

Potrivit unor surse Profit.ro, BSOG nu a decis încă exact cantitatea suplimentară pe care o va produce, ultimele cifre avansate fiind de 400 mii mc/zi.

Calculele companiei sunt complicate de faptul că, deși a început producția la jumătatea lunii iunie, la trei luni după adoptarea OUG 27, potrivit prevederilor acesteia, BSOG este obligată să vândă la preț reglementat o mare parte din producție atât furnizorilor, în vederea acoperirii consumului clienților casnici, cât și producătorilor de energie termică (PET-urilor).

Prevederile actului se aplică “producătorilor de gaze naturale care desfășoară activități de extracție onshore și/sau offshore, indiferent de data începerii acestei activități. Iar BSOG a vândut întreaga producție în avans către Engie, care are, evident, în portofoliu clienți casnici, însă nu și PET-uri.

Drept urmare, pentru a respecta cotele alocate de ANRE pentru alimentarea PET-urilor și a evita o eventuală sancțiune din partea reglementatorului pieței, BSOG este nevoită să-și majoreze producția, chiar dacă nu ar avea nicio motivație comercială în acest sens, fiind obligată să vândă la preț reglementat, de 150 lei/MWh, atât cea destinată consumatorilor casnici, cât și cea pentru consumul PET-urilor, mai nou. Dacă până la adoptarea OUG 119, prețul de vânzare către PET-uri era de 250 lei/MWh, de la 1 septembrie acesta a coborât la 150 lei/MWh. Și perioada de aplicare a acestei prevederi a fost extinsă, urmând a fi valabilă până pe 31 august 2023, și nu 31 martie 2023, cum era precizat în OUG 27.

Numai că stația de măsurare a BSOG este calibrată pentru producția actuală, de 3 milioane de mc pe zi, iar oricare din soluțiile identificate – adăugarea unei noi linii de măsurare sau înlocuirea sa cu un modul cu o capacitate mai mare de măsurare – durează.

Astfel, pentru a putea majora cât mai rapid producția, cea mai rapidă soluție este folosirea liniei de măsurare de rezervă pe care este obligată să o dețină, însă pe care reglementările ANRE nu-i permit să o utilizeze.

Acesta este motivul pentru care instituția de reglementare a publicat un proiect de ordin care prevede că “pentru o perioadă de maxim 6 luni, părțile, respectiv producătorul și OTS (Operatorul de Transport și Sistem – Transgaz – n.r.), prin semnarea unei convenții tehnice privind condițiile de predare-primire a gazelor naturale în condiții de siguranță în exploatare, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, se pot înțelege asupra modificării parametrilor de funcționare a SRMP (Stației de reglare, măsurare și predare – n.r.), în scopul creșterii capacității de livrare și a preluării în SNT a cantităților suplimentare de gazele naturale.”

De altfel, acest subiect, dar și recent introdusa “contribuție de solidaritate”, s-au aflat probabil pe agenda întâlnirii pe care premierul Nicolae Ciucă a avut-o cu reprezentanții Carlyle Group, cel mai mare administrator de active de tip private equity din lume și care, prin intermediul unuia dintre fondurile sale de investiții specializat în energie, controlează compania Black Sea Oil&Gas, cel mai mare concesionar (70% din drepturi) și operatorul perimetrului offshore de gaze naturale Midia.

În prezent nu este clar dacă noua “taxă de solidaritate” va fi aplicată și BSOG, în condițiile în care, prin Legea nr. 157/2022, acestuia i s-a garantat că nu i se vor mai stabili alte impozite suplimentare.

În aprilie, BSOG trimisese autorităților de la București o notificare privind intenția sa de a iniția o procedură de arbitraj împotriva statului român la Curtea Internațională de Arbitraj de pe lângă Camera de Comerț Internațională (ICC) de la Paris, din cauza faptului că România nu eliminase din Legea offshore prevederile nefavorabile investitorilor, în principal pe cele de natură fiscală.

“Evaluarea proiectului noii Legi offshore ne arată că aceasta nu elimină taxa pe veniturile suplimentare care a blocat proiectele offshore din platoul continental românesc al Mării Negre în ultimii patru ani. BSOG este de părere că actualul proiect de modificare a legii offshore (devenit între timp lege și în care este păstrată supraimpozitarea, chiar dacă atenuată -n.r.) lasă deschisă posibilitatea de a continua demersurile pentru arbitraj”, declara în mai, pentru Profit.ro, CEO-ul BSOG, Mark Beacom.

Mai sus regasiți o reprezentare vizuală a conținutului articolului, o clasificare automată și un sumar al acestuia! Preluarea informațiilor urmăreste promovarea și facilitarea accesului la informație, cu respectarea drepturilor de proprietate intelectuală, conform cu termenii și condițiile sursei (www.profit.ro).

Accesați aici articolul integral !

Fluxuri de știri

Articole recomandate

- Advertisement -dezvoltare afacere

Ultimele articole

Alege-ți fluxurile de informații!

Gratis!

 + Promovează-ți compania și oferta sa!