5.9 C
București
miercuri, decembrie 7, 2022

Energie – Noi scumpiri la motorină. Diferența față de prețul benzinei a ajuns iar la nivelul din aprilie – Sinteza

4 min read (textul complet), articol clasificat de Robotul Minerva ca: Profilare

Creați-vă propriul

dashboard de știri

informația - cheie, 24/7

100+

FLUXURI

Free

Parcurgi informația mai rapid!

Acoperi top 100 surse externe!

Publicat de

Articole din aceeași sursa

- Advertisement -cresterea vanzarilor

Sumarizare automata

Diferența dintre prețul motorinei și cel al benzinei a ajuns din nou la 90 de bani/l, nivel la care se situa în luna aprilie, în urma unei noi scumpiri a combustibilului diesel cu 4 bani/l, dar și a ieftinirii benzinei cu 2 bani/l, efectuate marți de OMV Petrom, relevă date analizate de Profit.ro. În ultima săptămână, prețul motorinei s-a majorat cu 20 de bani/l, iar cel al benzinei, cu numai 2 bani/l în stațiile operate de liderul pieței.

De ce este important: Companiile autohtone și-au majorat de 2,5 ori cantitatea de motorină importată pe cale maritimă, prin OIl Terminal, și cu 35% pe cea de țiței în prima jumătate a acestui an, foarte probabil o mare parte din acestea fiind de proveniență rusă, în condițiile în care sancțiunile impuse de UE intră în vigoare în totalitate de-abia începând cu luna decembrie a acestui an.

Caspian Pipeline Consortium (CPC) a anunțat recent că 2 dintre 3 trei linii de încărcare ale terminalului său de la Novorosisk, prin care, potrivit Asociației Energia Inteligentă, în România a intrat în 2021 85% din țițeiul kazah (alternativ la cel rusesc) importat, au devenit indisponibile, în urma unei inspecții.

Diferența dintre prețul motorinei și cel al benzinei a ajuns din nou la 90 de bani/l, nivel la care se situa în luna aprilie, în urma unei noi scumpiri a combustibilului diesel cu 4 bani/l, dar și a ieftinirii benzinei cu 2 bani/l, efectuate marți de OMV Petrom, relevă date analizate de Profit.ro. În ultima săptămână, prețul motorinei s-a majorat cu 20 de bani/l, iar cel al benzinei, cu numai 2 bani/l în stațiile operate de liderul pieței. Motivul: deficitul combustibil diesel de pe piața autohtonă, dar și europeană, România fiind importatoare netă de motorină.

De ce este important: Companiile autohtone și-au majorat de 2,5 ori cantitatea de motorină importată pe cale maritimă, prin OIl Terminal, și cu 35% pe cea de țiței în prima jumătate a acestui an, foarte probabil o mare parte din acestea fiind de proveniență rusă, în condițiile în care sancțiunile impuse de UE intră în vigoare în totalitate de-abia începând cu luna decembrie a acestui an. Recent, ministrul Energiei, Virgil Popescu, a recunoscut că România importă încă motorină din Rusia: ”Jumătate din cantitatea de motorină se importă. Luăm și din Rusia, atâta timp cât ne este permis. Atât Rompetrol, cât și Petrom, cât și SOCAR iau de pe toate piețele cât este permis, că nu va mai fi permis, se vor orienta”.

Mai este important: Companiile românești mai pot importa țiței rusesc doar până pe 5 decembrie 2022, iar motorină din Rusia, până pe 25 februarie 2023. Caspian Pipeline Consortium (CPC) a anunțat recent că 2 dintre 3 trei linii de încărcare ale terminalului său de la Novorosisk, prin care, potrivit Asociației Energia Inteligentă, în România a intrat în 2021 85% din țițeiul kazah (alternativ la cel rusesc) importat, au devenit indisponibile, în urma unei inspecții.

În urma modificărilor de prețuri efectuate marți, dar și aplicării reducerii de 50 de bani convenită de Guvern cu companii, benzina standard se poate cumpăra marți în stațiile Petrom din capitală cu un preț de 7,41-7,47 lei/l, în timp ce motorina, cu unul de 8,31-8,34 lei/l. Comparativ, pe 27 aprilie, benzina costa în aceleași stații 7,59-7,64 lei/l, iar motorina 8,50-8,51 lei/l.

Evoluția prețului motorinei din ultimele 4 luni

Evoluția prețului motorinei din ultimele 4 luni

Pe 22 august, diferența dintre prețul motorinei și cel al benzinei era de aproximativ 70 bani/l.

În stațiile OMV, prețul benzinei este marți de 7,52-7,55 lei/l, iar cel al motorinei, de 8,39-8,42 lei/l.

În stațiile operate de Lukoil, Rompetrol și MOL, benzina este mai ieftină decât motorina cu 81-88 bani/l, însă probabil că diferența va sări de 90 de bani/l zilele următoare, acestea urmând a prelua exemplul OMV Petrom, scumpind combustibilul diesel și ieftinind benzina.

Evoluția prețului benzinei din ultimele 4 luni

Evoluția prețului benzinei din ultimele 4 luni

În prima jumătate a acestui an, cantitățile de motorină “derulate” prin operatorul de stat Oil Terminal s-au majorat de 2,5 ori, de la 532 mii tone la 1,33 milioane tone (aproape jumătate din consumul anual de diesel pe rețeaua de autostrăzi și drumuri naționale), iar cele de țiței au crescut cu peste o treime, de la 1,66 milioane tone la 2,25 milioane tone.

Potrivit Centrului de Studii Tehnice Rutiere și Informatică (CESTRIN) al Companiei de Drumuri, consumul anual de carburanți pe rețeaua de autostrăzi și drumuri naționale este de 5,53 miliarde litri, din care 1,17 miliarde litri benzină (877 mii tone sau 21.12 % din totalul de combustibil consumat anual) și 4,36 miliarde litri (3,6 milioane tone sau 78,87% din totalul de combustibil consumat anual).

Două treimi din țițeiul rafinat în România este importat pe căi maritime, până în acest an, în principal prin cele două terminale din portul rusesc Novorosisk. Prin terminalul onshore este exportat petrol rusesc, care ajungea inclusiv la Petrotel, Petromidia și, până recent, la Petrobrazi (rafinăria deținută de OMV Petrom, care procesează 70% țiței românesc și 30% țiței de import), iar prin celălalt, offshore, petrol kazah, transportat prin Rusia prin oleoductul Caspian Pipeline Consortium (CPC), care alimentează în prezent Petromidia și Petrobrazi. Potrivit Asociației Energia Inteligentă, în 2021, 85% din țițeiul importat de România a avut ca sursă terminalul CPC, suspendat inițial pentru o lună de tribunalul rus, decizie anulată ulterior de o instanță superioară.

Recent însă, CPC a anunțat că 2 dintre 3 trei linii de încărcare ale terminalului său de la Novorosisk au devenit indisponibile, în urma unei inspecții. Potrivit presei ruse, cele 2 linii ar urmă să fie nefuncționale până în primăvara anului viitor. În plus, o presiune suplimentară ar putea veni și de pe partea de cerere, cea mai mare rafinărie din regiune, cea a OMV de lângă Viena, care în prezent funcționează la 20% din capacitate, urmând a redeveni funcțională la capacitate normală în luna septembrie. Aproape 40% din țițeiul procesat în rafinăria austriacă înainte de declanșarea conflictului din Ucraina era țiței kazah, iar 8% rusesc, pe care OMV a anunțat că-l va înlocui cu alte tipuri de petrol, probabil tot kazah.

Mai sus regasiți o reprezentare vizuală a conținutului articolului, o clasificare automată și un sumar al acestuia! Preluarea informațiilor urmăreste promovarea și facilitarea accesului la informație, cu respectarea drepturilor de proprietate intelectuală, conform cu termenii și condițiile sursei (www.profit.ro).

Accesați aici articolul integral !

Fluxuri de știri

Articole recomandate

- Advertisement -dezvoltare afacere

Ultimele articole

Alege-ți fluxurile de informații!

Gratis!

 + Promovează-ți compania și oferta sa!