31.8 C
București
miercuri, iulie 24, 2024

Energie – Otilia VÎLCU, Guia Naghi și Partenerii:  Una din modificările REMIT – amenzile ar putea ajunge chiar și până la 20% din cifra de afaceri pentru manipulare de piaţă – video  – Sinteza

3 min read (textul complet), articol clasificat de Robotul Minerva ca: Profilare

Creați-vă propriul

dashboard de știri

informația - cheie, 24/7

100+

FLUXURI

Free

Parcurgi informația mai rapid!

Acoperi top 100 surse externe!

Publicat de

Articole din aceeași sursa

- Advertisement -cresterea vanzarilor

Sumarizare automata

Unde ne-ar plăcea să vedem inițiative de modificare – și totuşi nu le-am văzut puse pe tapet – sunt în această zonă a ceea ce înseamnă manipularea de piață – care sunt condițiile concrete pe care o autoritate ar trebui să le demonstreze când acuză operatorii economici activi pe piață de o manipulare de piață și reversul medaliei...

În schimb, cred că este relevant să ne uităm în amănunt și la aceste valențe, pentru că una dintre modificările propuse ale regulamentului REMIT are în vedere majorarea pragului superior al amenzii la 15% – 20% din cifra de afaceri realizată din practica licențiată de către operatorul economic în anul anterior sancționării...

Potrivit doamnei Otilia VÎLCU, ANRE şi Consiliul Concurenţei au o zonă, cel puțin teoretică, de suprapunere a capacităților și a competențelor în acest domeniu: “Va fi foarte interesant să vedem cum vor fi avute în vedere aceste zone de suprapunere.

  • “La nivel european, manipularea de piață reprezintă peste 60% din cazurile totale în care se aplică sancțiuni și chiar a ajuns să reprezinte 97% din valoarea totală a sancțiunilor”

România trebuie să se adapteze şi să se conformeze noilor modificări ale Regulamentului REMIT, astfel încât să evităm practicile abuzive, în cea mai mare măsură practici care țin de manipularea de piață, spune Otilia VÎLCU, Coordonator Practica de Concurență Guia Naghi și Partenerii.

Domnia sa a explicat: “Reforma nu poate să rămână doar apanajul businessului, este nevoie de reformă și de adaptabilitate și la nivel legislativ.

Este clar că regulamentul REMIT rămâne un instrument foarte util, atât pentru piață în general, cât și pentru autorități și operatori economici. Cu toate că acesta răspunde unor nevoi concrete ale pieței, este nevoie să fie și sub lupa unei modificări legislative, mai ales în partea în care vorbim despre lărgirea sferei de reglementare, despre reforma mecanismelor de raportare.

Unde ne-ar plăcea să vedem inițiative de modificare – și totuşi nu le-am văzut puse pe tapet – sunt în această zonă a ceea ce înseamnă manipularea de piață – care sunt condițiile concrete pe care o autoritate ar trebui să le demonstreze când acuză  operatorii economici activi pe piață de o manipulare de piață și reversul medaliei, ce ar putea operatorul să urmărească și unde să fie atent atunci când dorește să se apere de așa ceva.

Manipularea de piață este definită ca fiind transmiterea de semnale false în piață, utilizare de prețuri artificiale, utilizare de dispozitive fictive, inclusiv off-market, utilizarea de informații false.

Articolul 5 din REMIT ne spune că este interzisă manipularea, dar și tentativa de manipulare a piețelor angro de energie. Mai mult nu știm decât din jurisprudența europeană și din cazuistica la nivelul ACER sau la nivelul autorităților competente din alte state membre.

Aceasta este o zonă destul de de neclară și problematică pentru operatorii economici, mai ales că manipularea de piață reprezintă peste 60% din cazurile totale în care se aplică sancțiuni și chiar a ajuns să reprezinte 97% din valoarea totală a sancțiunilor.

În România, regimul sancționator este destul de aprig, avem reguli care ne arată că pot să fie sancționați operatorii economici cu praguri maxime ale amenzii, între 5 și 10%. E drept că Regulamentul European lasă libertate statelor membre atunci când stabilesc aceste praguri maxime, dar la acest moment, cel puțin alte state, nu au o modalitate atât de dură de sancționare.

În schimb, cred că este relevant să ne uităm în amănunt și la aceste valențe, pentru că una dintre modificările propuse ale regulamentului REMIT are în vedere majorarea pragului superior al amenzii la 15% – 20% din cifra de afaceri realizată din practica licențiată de către operatorul economic în anul anterior sancționării. Dacă va fi implementat așa, atunci da, va fi mai dur”.

Potrivit doamnei Otilia VÎLCU, ANRE şi Consiliul Concurenţei au o zonă, cel puțin teoretică, de suprapunere a capacităților și a competențelor în acest domeniu: “Va fi foarte interesant să vedem cum vor fi avute în vedere aceste zone de suprapunere.

Spre exemplu, o practică de “capacity hoarding” este interzisă de regulile REMIT. Dar dacă ar fi realizată de o întreprindere aflată într-o poziţie dominantă, aceasta ar putea să reprezinte în egală măsură și un abuz de poziție dominantă sancționat de Consiliul Concurenței, cu o altă amendă calculată la cifra de afaceri, de data asta între 1 și 10% din cifra de afaceri totală a întreprinderii.

Aici sperăm că va fi aplicat un principiu clar stabilit în materia dreptului, ne bis in idem, adică nu putem sancționa aceeași faptă de două ori, dar va fi foarte interesant să vedem care competență va prima.

Oricum, în acest context, ce le rămâne operatorilor economici de făcut este conformarea cu regulile de concurență și, mai nou, și cu regulile REMIT. Va trebui să ne adaptăm și în funcție de piața specifică pe care fiecare operator funcționează, nu vom avea neapărat niște programe de conformare generale, ci lucruri foarte specifice de implementat pentru fiecare operator economic în parte, care poate să însemne de la training-uri, până la utilizare de algoritmi de traiding, până la instruirea personalului”.

REMIT este în vigoare din 2011, dar vorbim despre el acum mai mult decât înainte tocmai pentru că din 2018 și până în prezent am văzut în ANRE o autoritate proactivă pe piață, spune doamna Otilia VÎLCU, precizând: “Din peste 70 de investigații realizate din 2018 și până acum, 38 dintre ele au fost gestionate în zona de manipulare de piață. Considerăm că este un real focus pentru Autoritate și, prin urmare, ar trebui să devină și un focus de conformare cu regulile la nivelul operatorilor economici”.

Referitor la posibila scădere a amenzii care ar putea ajunge şi la 20% din cifra de afaceri, Otilia VÎLCU a spus: “Din legislația noatră de acum, pe partea de energie, lipsesc acele mecanisme pe care le avem implementate la nivelul Consiliului Concurenței, care fac parte din practica uzuală a acestei autorități și pe care nu ar fi rău din perspectiva noastră de juriști să le vedem implementate și la nivelul ANRE. Aici vorbesc despre mecanisme precum angajamentele – atunci când sunt potențial acuzat de comportament abuziv pe piață, îmi pot modifica voluntar comportamentul, astfel încât să nu mai fiu într-o postură de a afecta negativ piața și nu sunt nici în postura de a-mi fi aplicată o amendă.

Mai există la nivelul Consiliului Concurenței și o procedură de settlement (recunoaștere) și încă o procedură foarte utilă tot pentru concurență, de clemență. Aceste proceduri nu le vedem la acest moment în partea de energie şi poate că ar fi bine să le avem”.

 

Mai sus regasiți o reprezentare vizuală a conținutului articolului, o clasificare automată și un sumar al acestuia! Preluarea informațiilor urmăreste promovarea și facilitarea accesului la informație, cu respectarea drepturilor de proprietate intelectuală, conform cu termenii și condițiile sursei (financialintelligence.ro).

Banking & Servicii financiare – CEC Bank a acordat o facilitate de credit de 112,6 milioane lei pentru spitalul oncologic din Mureş – Sinteza

Accesați aici articolul integral !

Fluxuri de știri

Articole recomandate

- Advertisement -dezvoltare afacere

Ultimele articole

Alege-ți fluxurile de informații!

Gratis!

 + Promovează-ți compania și oferta sa!