2.5 C
București
marți, ianuarie 31, 2023

Energie – România și Azerbaidjan urmăresc să construiască un nou proiect GNL în Marea Neagră (oilprice.com; Jamestown Foundation) – Sinteza

3 min read (textul complet), articol clasificat de Robotul Minerva ca: Profilare

Creați-vă propriul

dashboard de știri

informația - cheie, 24/7

100+

FLUXURI

Free

Parcurgi informația mai rapid!

Acoperi top 100 surse externe!

Publicat de

Articole din aceeași sursa

- Advertisement -cresterea vanzarilor

Sumarizare automata

Pe 19 octombrie, companiile Romgaz din România și Socar din Azerbaidjan au semnat un memorandum de înțelegere care exprimă intenția de a „explora oportunitatea dezvoltării în comun a unui proiect de gaz natural lichefiat [GNL] în Marea Neagră” (Romgaz.ro...

Potrivit comunicatului de presă oficial Romgaz, Proiectul Black Sea LNG va consta dintr-o „stație de lichefiere GNL, o stație de regazeificare, precum și toate celelalte instalații și facilități necesare transportului gazelor naturale din regiunea Caspică în România” (Romgaz.ro, 19 octombrie).

Acum, gazul rusesc reprezintă doar aproximativ 7%, cu un număr tot mai mare de transporturi de la furnizori alternativi (Bruegel.org). În același timp, Proiectul Black Sea LNG corespunde planurilor Azerbaidjanului de a crește cât mai curând posibil producția și exporturile de gaze naturale pentru viitor (Trend.az,, 24 octombrie).

  • SOCAR din Azerbaidjan și Romgaz din România au semnat un memorandum de înțelegere care exprimă intenția de a dezvolta împreună un nou proiect GNL.

  • Proiectul Black Sea LNG a fost discutat deja de peste un deceniu.

  • Această urgență reînnoită de la Baku vine în momentul în care Bruxelles-ul încearcă în mod activ să deschidă coridoare alternative de energie în Caucaz.

 

Pe 19 octombrie, companiile Romgaz din România și Socar din Azerbaidjan au semnat un memorandum de înțelegere care exprimă intenția de a „explora oportunitatea dezvoltării în comun a unui proiect de gaz natural lichefiat [GNL] în Marea Neagră” (Romgaz.ro, 19 octombrie). Ambele părți s-au angajat să pregătească un studiu cuprinzător de fezabilitate; totuși, acest concept nu este nou, deoarece Proiectul Black Sea LNG (așa cum a fost inventat de Romgaz) este discutat deja de peste un deceniu.

Potrivit comunicatului de presă oficial Romgaz, Proiectul Black Sea LNG va consta dintr-o „stație de lichefiere GNL, o stație de regazeificare, precum și toate celelalte instalații și facilități necesare transportului gazelor naturale din regiunea Caspică în România” (Romgaz.ro, 19 octombrie). Cu alte cuvinte, conceptul seamănă foarte mult cu proiectul anterior de interconectare Azerbaidjan-Georgia-România (AGRI) (memorandum semnat încă din 2010), scrie oilprice.com.

Prin urmare, pentru a dezvolta proiectul, vor trebui construite următoarele:

-Infrastructura de conducte terestre în Caucaz, inclusiv o extindere a secțiunii azere a conductei din Caucazul de Sud și dezvoltarea unei noi infrastructuri de conducte în Georgia (ge, 2018);
-O fabrică de lichefiere în Georgia, posibil în portul Kulevi, unde Socar operează deja un terminal de transbordare a petrolului;
-Un terminal de regazeificare GNL în România.

Amploarea activităților necesare dezvoltării acestui proiect va duce cu siguranță la costuri financiare mari. Primele estimări oficiale vor fi publicate cel mai probabil după finalizarea unui studiu de fezabilitate în funcție de capacitatea propusă; cu toate acestea, din rezultatele proiectului AGRI se poate deduce că bugetul pentru acest proiect ar putea fi de câteva miliarde de euro; în 2014, costul unui astfel de proiect a fost estimat la 4,5 miliarde de euro (4,7 miliarde de dolari) pentru o capacitate de 8 miliarde de metri cubi de gaz pe an, potrivit Romania-insider.com.

Reînvierea proiectului are loc acum din cauza impactului atacului Rusiei asupra Ucrainei și a pieței europene de gaze. Ca răspuns, statele membre ale Uniunii Europene înlocuiesc în mod activ importurile de gaze naturale din Rusia. Din punct de vedere istoric, consumul de gaze rusești în UE (inclusiv Marea Britanie) a fost de până la 40% din cererea totală. Acum, gazul rusesc reprezintă doar aproximativ 7%, cu un număr tot mai mare de transporturi de la furnizori alternativi (Bruegel.org). În același timp, Proiectul Black Sea LNG corespunde planurilor Azerbaidjanului de a crește cât mai curând posibil producția și exporturile de gaze naturale pentru viitor (Trend.az,, 24 octombrie).

Această urgență reînnoită de la Baku vine în momentul în care Bruxelles-ul încearcă în mod activ să deschidă coridoare alternative de energie în Caucaz. La începutul acestui an, Azerbaidjanul și UE au semnat Memorandumul de înțelegere privind un parteneriat strategic în domeniul energiei, stabilind un obiectiv de dublare a livrărilor de gaze prin conducte prin Coridorul sudic de gaze (de la nivelul actual de 10 miliarde de metri cubi pe an) până în 2027 (Ec.europa.eu, 18 iulie). După cum trebuie să se înțeleagă, noul proiect Black Sea LNG este menit să completeze, mai degrabă decât să înlocuiască, declarația menționată mai sus. Într-adevăr, ipotetic vorbind, atât proiectul GNL, cât și Coridorul sudic de gaze ar putea aproviziona într-o zi cu gaze din celelalte țări de pe litoralul Mării Caspice, dacă gazoductul Trans-Caspic va fi vreodată finalizat.

Proiectul GNL azero-român va avea, de asemenea, un impact semnificativ asupra Europei Centrale și de Est mai extinse. Acest lucru este valabil mai ales pentru Ucraina, care încearcă de ceva timp să asigure accesul la piața globală de GNL prin terminale de import într-un număr de țări regionale, inclusiv Polonia și Croația (EDM, 21 aprilie 2021) – o nevoie făcută cu atât mai urgentă de războiul cu Rusia și de cerințele postbelice pentru reconstrucție. În acest scop, în iunie 2022, Varșovia a anunțat că va dubla dimensiunea unității sale de regazeificare cu stocare plutitoare planificată în portul Gdansk, datorită interesului crescut din partea vecinilor săi, inclusiv Ucraina (Notes From Poland, 6 iunie).

Când în cele din urmă vor demara redresarea și reconstrucția Ucrainei, consumul de gaz va crește probabil mai repede decât vor putea face faţă instalațiile interne de producție de gaze deteriorate sau închise. Prin urmare, toate capacitățile suplimentare de regazeificare din vecinii Ucrainei vor fi benefice pentru securitatea energetică a țării. Mai mult, în funcție de cine va fi acţionarul majoritar, terminalul de import GNL propus în România ar putea fi folosit și pentru a permite livrări nu numai din Azerbaidjan, ci și de la alți furnizori (de exemplu, Statele Unite).

Desigur, Proiectul Black Sea LNG este încă în curs de dezvoltare și doar rezultatele studiului de fezabilitate din 2023 vor demonstra dacă Socar și Romgaz ar putea într-adevăr să ia decizii de investiții. Deocamdată, însă, este evident că cererea este suficientă pentru noi proiecte GNL în Europa Centrală și de Est. În ciuda obiectivelor de decarbonizare ale UE, lipsa gazului rusesc pe piața europeană trebuie înlocuită cu furnizori alternativi și va dura cel puțin câțiva ani pentru a umple golul în întregime. Relațiile energetice în creștere dintre Caucaz și Europa Centrală și de Est nu vor face decât să ușureze și mai mult tranziția de la energia rusă.

Articol preluat de la Jamestown Foundation prin Oil Price.

ROMGAZ și SOCAR au semnat un Memorandum de Înțelegere, pentru a explora oportunitățile de dezvoltare în comun a unui proiect de gaze naturale lichefiate la Marea Neagră

 

Mai sus regasiți o reprezentare vizuală a conținutului articolului, o clasificare automată și un sumar al acestuia! Preluarea informațiilor urmăreste promovarea și facilitarea accesului la informație, cu respectarea drepturilor de proprietate intelectuală, conform cu termenii și condițiile sursei (financialintelligence.ro).

Accesați aici articolul integral !

Fluxuri de știri

Articole recomandate

- Advertisement -dezvoltare afacere

Ultimele articole

Alege-ți fluxurile de informații!

Gratis!

 + Promovează-ți compania și oferta sa!