FacebookTwitterLinkedIn

Două dintre proiectele aflate în discuție în ședința de joi a guvernului privesc investiții în infrastructura feroviară și modernizarea acesteia. Primul se referă la declanşarea procedurilor de expropriere a imobilelor proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de reabilitare a liniei de cale ferată  Frontieră – Curtici – Simeria. Reabilitarea ar permite circulaţia trenurilor cu viteza maximă de 160 km/h. Cel de-al doilea se referă la achiziția de 16 locomotive electrice noi pe 4 osii cu sisteme ERTMS, capabile să circule cu o viteză maximă situată în intervalul 160 km/h – 200km/h şi să tracteze până la 16 vagoane de călători. 

“În prezent în marile orașe, există o creştere semnificativă a mobilităţii sociale, mai ales la orele de vârf, se constată o aglomerare excesivă, datorită traficului auto, care poate fi satisfăcută doar prin creşterea capacităţii de transport feroviar, respectiv a capacității materialului rulant și a calității acestuia”, se spune în proiect.

În prezent, viteza maximă permisă pe liniile reabilitate precum București – Constanța și parțial Sighișoara – Curtici este de 160 km/h, iar trenurile de călători nu pot avea în compunere mai mult de 15 vagoane din cauza gabaritului stațiilor). Ministerul Transporturilor a aprobat indicatorii tehnico-economici în iulie cu o valoare totală de aproape un miliard de lei pentru că include și serviciile de mentenanță pe o durată de 40 de ani.

Componenta de transport a Planului Național de Redresare și Reziliență include două reforme și patru investiții, achiziția de material rulant nou destinat exclusiv transportului de călători, fiind cea de-a doua investiție aprobată.

La nivel național, România dispune de o infrastructură feroviară de 10.766 km (din care 4361 km reprezintă rețeaua TEN-T), din care doar 37,4 % este electrificată, respectiv 4.030 km. 

În ultimii 15 ani, în România nu s-au făcut achiziții publice de material rulant nou destinate transportului feroviar public de călători. Operatorul de transport feroviar de călători cu capital de stat nu a achiziționat și nu are în parcul activ un număr suficient de material rulant care să deservească publicul, iar operatorii de transport feroviar de călători cu capital privat, care au intrat pe piața de transport feroviar din România, au achiziționat numai material rulant second hand, cu o vechime considerabilă, care nu mai corespunde din punct de vedere al cerințelor europene de calitate și siguranță, spune autorii actului normativ.