12.2 C
București
vineri, mai 20, 2022

Energie – ULTIMA ORĂ Proiectul de schimbare a Legii offshore. Producătorii vor fi în continuare suprataxați, însă baza de impozitare se modifică, iar deductibilitățile vor fi majorate. Dispar interdicțiile la export – Sinteza

3 min read (textul complet), articol clasificat de Robotul Minerva ca: Profilare

Creați-vă propriul

dashboard de știri

informația - cheie, 24/7

100+

FLUXURI

Free

Parcurgi informația mai rapid!

Acoperi top 100 surse externe!

Publicat de

Articole din aceeași sursa

- Advertisement -spot_img

Sumarizare automata

Producătorii autohtoni de gaze naturale din Marea Neagră vor achita în continuare impozitul asupra veniturilor suplimentare din liberalizarea prețului gazelor, însă baza de impozitare, ca și pragul de la care vor fi aplicate cotele, vor suferi modificări, reiese din proiectul de modificare al Legii offshore, dezbătut de liderii coaliției de guvernare și analizat de Profit.ro. Liderul PSD, Marcel Ciolacu, a precizat că, prin proiect, statul român va câștiga 60%, iar companiile, OMV Petrom și Romgaz, au 40% din beneficiile din gazul din Marea Neagră.

Totodată, se propune creșterea de la 30% la 40% a nivelului maxim pentru deducerea investițiilor din segmentul upstream pentru determinarea impozitului suplimentar, pentru a încuraja investițiile în acest sector, susține proiectul.

“În prezent, această limitare împiedică operatorii offshore să deducă amortizarea tuturor investițiilor efectuate, datorând impozit pe profit la o bază impozabilă artificial mărită, fiind astfel discriminați comparativ cu restul agenților economici”, precizează nota de fundamentare a proiectului.

Producătorii autohtoni de gaze naturale din Marea Neagră vor achita în continuare impozitul asupra veniturilor suplimentare din liberalizarea prețului gazelor, însă baza de impozitare, ca și pragul de la care vor fi aplicate cotele, vor suferi modificări, reiese din proiectul de modificare al Legii offshore, dezbătut de liderii coaliției de guvernare și analizat de Profit.ro.

Liderul PSD, Marcel Ciolacu, a precizat că, prin proiect, statul român va câștiga 60%, iar companiile, OMV Petrom și Romgaz, au 40% din beneficiile din gazul din Marea Neagră.

De ce este important: Principalul producător de gaze autohton, Romgaz, care este pe cale a prelua participația deținută de ExxonMobil în cel mai mare zăcământ offshore din Marea Neagră, Neptun Deep, a avertizat că “neadoptarea deciziei finale de investiție în cazul proiectului Neptun Deep poate conduce la întârzierea sau chiar imposibilitatea recuperării sumelor investite de Romgaz în achiziția participării în perimetrul Neptun Deep. De exemplu, există riscul ca, în lipsa modificării cadrului legal existent aplicabil proiectelor offshore, viitorul partener al Romgaz (OMV Petrom – n.r.) să nu adopte decizia finală de investiție”.

De asemenea important: Compania petrolieră americană Black Sea Oil&Gas (BSOG), operatorul și principalul concesionar al perimetrului offshore de gaze naturale Midia (MGD), cel mai avansat proiect nou de extracție de gaze din Marea Neagră românească, a decis să își urmeze opțiunile existente pentru rezolvarea problemei legii offshore și să trimită autorităților de la București o notificare privind intenția sa de a iniția o procedură de arbitraj împotriva statului român la Curtea Internațională de Arbitraj de pe lângă Camera de Comerț Internațională (ICC) de la Paris.

Astfel, potrivit proiectului, pragul de la care sunt impuse cotele de impozitare (cuprinse între 15% pentru prețurile de maxim 100 lei/MWh și 70% în cazul unor prețuri de peste 190 lei/MWh) va crește de la 45,71 lei/MWh la 85 lei/MWh. Cu alte cuvinte, pentru prețuri de sub 85 lei/MWh, producătorii nu vor achita niciun impozit pe veniturile suplimentare. În prezent, pe Bursa Română de Mărfuri (BRM), prețul unui MWh cu livrare în ziua următoare este aproximativ 546 lei/MWh.

Restricțiile impuse la export, care în vechea lege vizau 50% din producție, vor fi eliminate. Statul român își rezervă însă dreptul ca “prin Hotărâre de Guvern, la propunerea Ministerului Energiei, în situație de criza energetică și/sau de distorsiune a aprovizionării cu gaze naturale a României, să poată lua măsuri de vânzare cu prioritate în România, a cantităților de gaze naturale extrase din perimetrele respective”.

Din baza de impozitare a impozitului suplimentar se deduc costurile de transport, distributie, înmagazinare și alte costuri logistice.

Totodată, se propune creșterea de la 30% la 40% a nivelului maxim pentru deducerea investițiilor din segmentul upstream pentru determinarea impozitului suplimentar, pentru a încuraja investițiile în acest sector, susține proiectul.

În plus, se propune eliminarea limitării deducerii investițiilor pentru calculul impozitului pe profit, pentru a asigura respectarea principiului Codului Fiscal care prevede ca toate sectoarele de activitate să fie tratate uniform. “În prezent, această limitare împiedică operatorii offshore să deducă amortizarea tuturor investițiilor efectuate, datorând impozit pe profit la o bază impozabilă artificial mărită, fiind astfel discriminați comparativ cu restul agenților economici”, precizează nota de fundamentare a proiectului.

Totodată, este eliminat prețul de referință în determinarea bazei de calcul a impozitului asupra veniturilor suplimentare, acesta nemaifiind cel de pe bursa austriacă CEGH, ca în trecut, ci cel efectiv realizat.

Valoarea cumulată a investițiilor în segmentul upstream, înregistrate în evidența contabilă potrivit reglementărilor legale în vigoare, de la intrarea în vigoare a prezentei legi până în luna pentru care se calculează impozitul asupra veniturilor suplimentare, precum și valoarea investițiilor, care au fost înregistrate în evidența contabilă până la data intrării în vigoare a prezentei legi, se diminuează lunar cu valoarea investițiilor în segmentul upstream deduse din impozitul pe veniturile suplimentare. Deducerile se aplică până la atingerea valorii cumulate a investițiilor în segmentul upstream, înregistrate în evidența contabilă conform legilor în vigoare.

În cazul înstrăinării investițiilor pentru care s-a beneficiat de deducerea, deducerea acordată se scade din valoarea cumulată a investițiilor în segmentul upstream proporțional cu raportul dintre valoarea investițiilor cedate și valoarea investițiilor înregistrate în segmentul upstream în perioada de referință în care a fost acordată.

De asemenea, impozitul asupra veniturilor suplimentare reprezintă, pentru operatorii economici, cheltuială deductibilă la stabilirea rezultatului fiscal.

Regimul de redevențe și regimul fiscal specific aplicabil activităților de explorare, dezvoltare, exploatare și abandonare nu se vor modifica, indiferent sub ce formă, în favoarea sau în defavoarea titularilor de acorduri petroliere referitoare la perimetre petroliere offshore și onshore de adâncime, pe toată durata acordurilor, se prevede în proiect.

Mai sus regasiți o reprezentare vizuală a conținutului articolului, o clasificare automată și un sumar al acestuia! Preluarea informațiilor urmăreste promovarea și facilitarea accesului la informație, cu respectarea drepturilor de proprietate intelectuală, conform cu termenii și condițiile sursei (www.profit.ro).

Accesați aici articolul integral !

spot_img

Fluxuri de știri

Articole recomandate

- Advertisement -spot_img

Ultimele articole

Alege-ți fluxurile de informații!

Gratis!

 + Promovează-ți compania și oferta sa!