16.4 C
București
marți, septembrie 27, 2022

HoReCa – Ryanair profită de problemele Blue Air și lansează “tarife… – Sinteza

5 min read (textul complet), articol clasificat de Robotul Minerva ca: Profilare

Creați-vă propriul

dashboard de știri

informația - cheie, 24/7

100+

FLUXURI

Free

Parcurgi informația mai rapid!

Acoperi top 100 surse externe!

Publicat de

Articole din aceeași sursa

- Advertisement -cresterea vanzarilor

Sumarizare automata

Compania susține că, din cauza unei situații neprevăzute constând în poprirea tuturor conturilor de către Ministerul Mediului, se află în imposibilitatea achitării costurilor curente, necesare pentru operarea zborurilor zilnice, motiv pentru care se vede obligată să sisteze toate zborurile programate a pleca de pe aeroporturile din România, până luni, 12 septembrie 2022.

Blue Air a primit recent o amendă de 2 milioane de euro de la ANPC, care a precizat atunci că, în decurs de un an, compania a anulat 11.289 de zboruri, acestora corespunzându-le 178.405 rezervări, pentru care au fost efectuate plăți în valoare totală de peste 66 de milioane de lei, de către pasageri din 20 de state membre ale Uniunii Europene.

Planul de restructurare și redresare al Blue Air, reconfirmat de către creditorii concordatari, are două direcții principale - redimensionarea și reorganizarea activității în jurul bazelor și destinațiilor pe care compania le poate deservi în mod profitabil, în condițiile actuale de cerere de zbor și preț al combustibilului (inclusiv finalizarea externalizării activităților non-core), și reluarea procesului de atragere a unei finanțări externe, pentru a face posibilă revenirea cât mai rapidă, în maximum 2-3 ani, la nivelurile de activitate de dinainte de pandemie.

Compania aeriană low-cost irlandeză Ryanair a lansat “tarife de salvare”, care pornesc de la 49,99 euro, pentru pasagerii zborurilor anulate ale Blue Air, inclusiv pentru rutele oprite.

Aceste tarife sunt puse în vânzare acum, pentru călătorii până pe 31 octombrie, cu mențiunea că pot fi rezervate până la miezul nopții de 9 septembrie.

Compania aeriană low-cost Blue Air suspendă, până luni, toate cursele programate cu plecare din România, având conturile blocate.

Peste 1.000 de pasageri nu și-au mai putut continua drumul și au rămas blocați pe Aeroportul Otopeni din Capitală, după ce compania aeriană Blue Air a anunțat anularea tuturor zborurilor din România. Oamenii realizaseră toate formalitățile și urmau să se urce în șapte aeronave pentru a fi duși la destinație. După decizia companiei, pasagerii au trebuit să facă din nou formalitățile de revenire în țară și s-au întors în terminalul Plecări. 

UPDATE Premierul Nicolae Ciucă anunță că a discutat cu ministrul Mediului – conturile fiind blocate de Administrația Fondului pentru Mediu, instituție aflată în subordinea ministerului – și i-a cerut să deblocheze situația, pentru a nu afecta pasagerii.

Inquam Photos / Octav Ganea

Inquam Photos / Octav Ganea

UPDATE 2 Mesaj al ministrului Mediului – “Conturile au fost blocate de AFM pentru că BlueAir este în procedură de executare silită deoarece nu a achiziționat și nu a restituit certificatele de gaze de seră, motiv pentru care s-a procedat la recuperarea creanței. Decizia de a suspenda zborurile este nejustificată. Cer Blue Air să reia zborurile imediat și să ceară AFM eșalonarea datoriilor”

Compania susține că, din cauza unei situații neprevăzute constând în poprirea tuturor conturilor de către Ministerul Mediului, se află în imposibilitatea achitării costurilor curente, necesare pentru operarea zborurilor zilnice, motiv pentru care se vede obligată să sisteze toate zborurile programate a pleca de pe aeroporturile din România, până luni, 12 septembrie 2022.

Tot astăzi, mai devreme, Blue Air a anunțat că va transfera operarea unor servicii interne și internaționale selectate din UE către Air Connect.

Anterior, în spațiul public au apărut și informații legate de probleme la plata salariilor.

“Din păcate, această blocare a tuturor conturilor bancare ale Blue Air a venit la scurt timp după declarațiile publice și instigările directe de „nu mai cumpăra bilete Blue Air” propagate în spațiul public de către un reprezentant cu rang înalt al Statului Român, respectiv Președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), și au condus la:

Inquam Photos / Octav Ganea

Inquam Photos / Octav Ganea

–  Distrugerea semnificativă a încrederii pasagerilor în Blue Air, generând pierderi de peste 5 milioane de euro, prin reducerea volumului de vânzări bilete;

–  Creșterea presiunii din partea furnizorilor cheie ai societății Blue Air Aviation S.A. de a achita sumele necesare operării zilnice în avans (lucru imposibil acum, în condițiile popririlor tuturor conturilor societății);

–  Blocarea tuturor discuțiilor purtate la Londra de acționariatul Blue Air cu 2 mari firme de investiții interesate în intrarea în acționariatul Blue Air și sprijinirea societății în recuperarea pierderilor suferite în cei 2,5 ani în care a trecut prin cele mai mari dificultăți din întreaga istorie a industriei aeronautice mondiale.

Inquam Photos / Octav Ganea

Inquam Photos / Octav Ganea

Declarațiile și acțiunile iresponsabile ale unui reprezentant al Statului Român, precum și decizia intempensivă de blocare a tuturor conturilor bancare ale societății au adus Blue Air in situația nedorită de a își reduce operațiunile pentru perioada imediat următoare, cu scopul de a facilita finalizarea analizei impactului din partea investitorilor și al obținerii autorizațiilor necesare în vederea discuțiilor cu investitorii”, susține compana.

Blue Air a primit recent o amendă de 2 milioane de euro de la ANPC, care a precizat atunci că, în decurs de un an, compania a anulat 11.289 de zboruri, acestora corespunzându-le 178.405 rezervări, pentru care au fost efectuate plăți în valoare totală de peste 66 de milioane de lei, de către pasageri din 20 de state membre ale Uniunii Europene.

Amenda este argumentată prin “inexistența cifrei de afaceri declarate a operatorului economic, care a făcut imposibilă stabilirea unei amenzi în procent”.

Conform ANPC, au fost primite 924 de reclamații din mai multe state referitoare la Blue Air, amenda primită acum fiind cea mai mare dată vreodată unui operator economic.

Compania are acum obligația să nu mai pună la dispoziție oferte de zbor pentru care nu are dotările sau mijloacele necesare realizării acestora, dar și să restituie contravaloarea serviciilor anulate. Astfel, compania trebuie să restituie contravaloarea serviciilor anulate în termen de cel mult zece zile. 

Blue Air rămâne încă un an, până în iunie 2023, în concordat preventiv, procedură deschisă în urmă cu doi ani, Tribunalul București omologând prelungirea cu 12 luni.

De ce este important: Procedura concordatului preventiv este una de salvgardare prin care debitorii aflați în stare de dificultate financiară, dar nu de insolvență în acest moment, pot ajunge la un acord formal cu creditorii lor cu privire la plata datoriilor și prin care pot asigura continuitatea și viabilitatea companiei, astfel încât aceasta să fie capabilă să își stingă datoriile și continue activitatea. În baza acestui mecanism, negocierile cu creditorii pot fi derulate cu un plan de restructurare adaptat la situația economică excepțională generată de pandemie.

Detalii despre concordatul preventiv au fost prezentate de Profit.ro AICI.

„Nu ne mai așteptăm să avem alte reprogramări sau anulări cu excepția celor survenite ca urmare a unor notificări de la aeroporturi sau legate de siguranța zborurilor”, precizează Cristian Rada, acționar principal, care a preluat acum și mandatul de director general al companiei.

Blue Air a suspendat recent, până în octombrie 2022, zborurile de pe 20 de rute.

Planul de restructurare și redresare al Blue Air, reconfirmat de către creditorii concordatari, are două direcții principale – redimensionarea și reorganizarea activității în jurul bazelor și destinațiilor pe care compania le poate deservi în mod profitabil, în condițiile actuale de cerere de zbor și preț al combustibilului (inclusiv finalizarea externalizării activităților non-core), și reluarea procesului de atragere a unei finanțări externe, pentru a face posibilă revenirea cât mai rapidă, în maximum 2-3 ani, la nivelurile de activitate de dinainte de pandemie.

În 2020, Blue Air a declanșat procedura de concordat preventiv, un mecanism de evitare a insolvenței, care permite unei companii să propună creditorilor săi, care dețin peste 75% din creanțe, un plan de redresare și plată a datoriilor.

Oana Petrescu a declarat în 2020 pentru Profit.ro că a recurs la acest mecanism pentru a evita poprirea conturilor companiei și intrarea într-un blocaj, permițând continuarea normală a activității.

Ea a explicat că, în intervalul martie-iunie 2020, din cauza pandemiei de coronavirus și, implicit, a restricțiilor de călătorie, operatorul aerian a avut o scădere puternică a încasărilor față de nivelul planificat, fiind acumulate și datorii față de furnizori și anunța reeșalonarea unor datorii de 100 milioane euro în următoarele 18 luni.

Blue Air a fost înființată în 2004 și s-a dezvoltat de-a lungul anilor devenind un operator aerian paneuropean, cu baze operaționale în România, Cipru, Italia și Marea Britanie.

Afacerea a fost lansată de Nelu Iordache, condamnat însă în decembrie 2017 la șase ani și trei luni de închisoare în dosarul privind deturnarea fondurilor pentru primul tronson al autostrăzii Nădlac – Arad, în care a fost înregistrat un prejudiciu de 1,2 miliarde de lei în dauna CNADNR, a unei bănci și a unei firme de construcții din Spania.

Blue Air operează în actuala formulă din 2013, când Airline Management Solutions SRL a preluat, în urma unei licitații, afacerea Blue Air, aflată în insolvență.  

În urmă cu 5 ani, Profit.ro relata un caz inedit, în care Bata Sky Imobiliare, fosta companie Blue Air Transport Aerian, a fost trecută, după aproape 3 ani și jumătate, din faliment în insolvență, tribunalul admițând cererile formulate în acest sens de proprietarul Nelu Iordache și compania acestuia Romstrade și revocându-și, practic, propria decizie, operațiune în premieră în România.

Bata Sky Imobiliare a intrat în procedură simplificată de faliment în decembrie 2013, având peste 3.220 de creditori, pierderi de aproape 37 milioane lei și datorii care depășeau 483 milioane lei. Administratorul a fost obligat atunci să predea lichidatorului judiciar arhiva contabilă și gestiunea averii.

La acel moment a fost precizat că Bata Sky Imobiliare, având ca obiect de activitate transportul aerian de pasageri, nu mai are legătură cu operatorul aerian Blue Air. Cu puțin înainte de intrarea în faliment, brandul Blue Air fusese preluat de firma Blue Air Airline Management Solutions.

În 2016, Blue Air a devenit cea mai mare companie aeriană românească, depășind în premieră compania de stat Tarom după numărul de pasageri transportați. Compania low-cost operează zboruri către circa 100 de rute, din 16 țări, având opt baze operaționale, în București, Bacău, Cluj-Napoca, Constanța, Iași, Larnaca, Liverpool și Torino.

În toamna anului 2018, Blue Air a cumpărat compania aeriană națională a Republicii Moldova, Air Moldova, cu 2,5 milioane euro, preluând totodată datorii de 61,2 milioane euro.

Planurile de viitor erau avansate ca fiind pregătirea pentru toamna anului 2020 a lansării pe bursă a unei emisiuni de obligațiuni în cuantum de 50-60 milioane euro, operațiune care poate fi urmată de o listare efectivă, după 2 ani. Ulterior, pe fondul pandemiei de coronavirus, compania aeriană a cerut și obținut de la Guvern un ajutor de stat.

Compania a calculat însă că, odată cu reluarea programului normal de zbor, va fi în măsură să genereze, în următoarele 18 luni, veniturile necesare atât plății datoriilor eșalonate, care vor constitui parte a procedurii de concordat, cât sș a datoriilor către pasageri și agenții, în timp ce pierderile directe generate de pandemie vor fi acoperite prin ajutorul de stat.

Profit.ro a anunțat atunci că grupul German Airways (denumit anterior Zeitfracht Luftfahrt), cu operațiuni în logistică, transport naval și imobiliar, dar și în aviație, a ieșit surprinzător de rapid și de discret din acționariatul Blue Air.

În ianuarie 2019, Profit.ro a anunțat în premieră că grupul german Zeitfracht cumpără un pachet de acțiuni la compania low-cost Blue Air, care-i va asigura o poziție de control. Blue Air era din 2018 partenerul strategic al Zeitfracht pe piața din Germania, unde opera la Hamburg, Köln, München, Stuttgart.

Grupul german, fondat în 1952, dorea dobândirea controlului în comun, nu preluarea integrală a companiei aeriene. Anterior, în toamna anului 2017, achiziționase WDL Aviation, care închiriază aeronave pentru companii precum Lufthansa, City Line, easyJet, Germanwings, Air France, British Airways, SAS și KLM, după ce preluase și filiala Leisure Cargo de la falimentara Air Berlin.

Tranzacția cu Blue Air a fost finalizată o lună mai târziu, iar în luna mai 2019 germanii și-au adus și un reprezentant în board, odată cu instalarea unei noi conduceri.

Între timp, însă, surprinzător de rapid, germanii au ieșit din acest business.

Mai sus regasiți o reprezentare vizuală a conținutului articolului, o clasificare automată și un sumar al acestuia! Preluarea informațiilor urmăreste promovarea și facilitarea accesului la informație, cu respectarea drepturilor de proprietate intelectuală, conform cu termenii și condițiile sursei (www.profit.ro).

Accesați aici articolul integral !

Fluxuri de știri

Articole recomandate

- Advertisement -dezvoltare afacere

Ultimele articole

Alege-ți fluxurile de informații!

Gratis!

 + Promovează-ți compania și oferta sa!