1.4 C
București
luni, ianuarie 17, 2022

HoReCa – TOP Companii aeriene – Pierderi masive. TAROM și Wizz Air… – Sinteza

4 min read (textul complet), articol clasificat de Robotul Minerva ca: Profilare

Creați-vă propriul

dashboard de știri

informația - cheie, 24/7

100+

FLUXURI

Free

Publicat de

Articole din aceeași sursa

- Advertisement -spot_img

Sumarizare automata

TAROM, Wizz Air și Țiriac Air au fost cele mai afectate de pandemie, având cumulat 650 de milioane de lei pierdere, circa 93% din valoarea totală, relevă datele furnizate de platforma confidas.ro și centralizate de Profit.ro Compania națională de transporturi aeriene române TAROM și-a triplat anul trecut atât cifra de afaceri, cât și pierderile, care au ajuns la aproape 440 milioane de lei, de la 170 milioane lei în 2019. Carpatair SA, companie fondată de Nicolae Petrov în 1999 la Timișoara, care este și acționar majoritar, cu o participație de 61,2%, completează clasamentul, cu pierderi de 25 milioane de lei în 2020 deși, față de ocupantele primelor trei locuri, care erau oricum pe pierdere și în 2019, compania avea un profit net de 8 milioane de lei în anul anterior crizei.

Companiile aeriene au înregistrat pierderi de 700 de milioane de lei în 2020, la un rulaj de 480 de milioane de lei. TAROM, Wizz Air și Țiriac Air au fost cele mai afectate de pandemie, având cumulat 650 de milioane de lei pierdere, circa 93% din valoarea totală, relevă datele furnizate de platforma confidas.ro și centralizate de Profit.ro

Compania națională de transporturi aeriene române TAROM și-a triplat anul trecut atât cifra de afaceri, cât și pierderile, care au ajuns la aproape 440 milioane de lei, de la 170 milioane lei în 2019. 

O parte din pierderile companiei vor fi acoperite prin banii care vor veni de la stat în 2022, potrivit proiectului bugetului de stat adoptat recent de Guvern. Acesta prevede „majorarea contribuției statului la capitalul social al societății comerciale Compania națională de transporturi aeriene române – TAROM – S.A. pentru compensarea pierderilor suferite ca urmare a pandemiei COVID-19, cu respectarea procedurilor în domeniul ajutorului de stat”.

În momentul de față, statul român, prin Ministerul Transporturilor, deține o participație de 97,22% din TAROM, în timp ce ROMATSA are 1,24% din acțiuni, Compania Națională Aeroporturi București, 1,46%, iar SIF Muntenia, 0,08%.

Filiala locală a Wizz Air și-a adâncit pierderile până la aproape 140 de milioane de lei, plus 71% față de 2019. Compania va beneficia de schema de ajutor de stat finanțată de Consiliul Județean Sibiu, în valoare de aproape 380.000 de euro. În baza contractului, Wizz Air trebuie să asigure minimum două frecvențe săptămânale de la Sibiu, până în noiembrie anul viitor. 

“Consiliul Județean Sibiu și compania Wizz Air Hungary Ltd au încheiat la începutul lunii decembrie 2021 contractul de acordare ajutor financiar în baza Schemei de ajutor de stat pentru susținerea activității companiilor aeriene în contextul crizei economice generate de pandemia COVID-19, autorizată de Comisia Europeană prin Decizia nr. SA59156, emisă la 20.11.2020”, se arată într-un comunicat de presă transmis de CJ Sibiu.

Wizz Air este a treia companie aeriană care beneficiază de schema de ajutor de stat finanțată de CJ Sibiu, alături de Lufthansa și Austrian Airlines, cu care au fost încheiate contracte în luna iulie, respectiv în luna noiembrie. 

Branșa aviației a fost printre cele mai puternice sectoare lovite de Covid-19, companiile fiind nevoite să reacționeze rapid pentru a stopa pierderile din ultimii aproape doi ani. Una dintre măsurile luate de Wizz Air pentru a controla pierderile financiare a fost suspendarea pe termen nedeterminat a mai multor rute din și spre România. Potrivit datelor din sistemul de rezervări, Wizz Air a abandonat și nu va mai relua zborurile pe următoarele rute:

Bacău – Memmingen; – București – Rodos; – București – Cagliari; – București – Bergen; – București – Varșovia; – Iași – Birmingham.

A treia companie în clasament cu cele mai mari pierderi în 2020 este Ion Țiriac Air, companie privată de transport aerian înființată în 1997, parte din Țiriac Group. 

Afacerea cu avioane a lui Țiriac a suferit pierderi de 70 de milioane de lei în primul an al pandemiei, de 10 ori mai mari față de 2019.

Compania este specializată în transport aerian charter pentru segmentul VIP și corporate și este înregistrată în Cipru, Bebington Investments Limited având o participație de 6,3%, în timp ce Callum Investments Limited, 93,6%, operațiune care a avut loc în 2015. 

“Schimbările privind acționariatul companiei Ion Țiriac Air SRL constituie strict o reorganizare din rațiuni administrative. Statutul companiei nu s-a modificat în niciun fel, aceasta făcând în continuare parte din Grupul Țiriac”, transmitea Țiriac Holding pentru Profit.ro la momentul înregistrării companiei în Cipru, în 2015.

Carpatair SA, companie fondată de Nicolae Petrov în 1999 la Timișoara, care este și acționar majoritar, cu o participație de 61,2%, completează clasamentul, cu pierderi de 25 milioane de lei în 2020 deși, față de ocupantele primelor trei locuri, care erau oricum pe pierdere și în 2019, compania avea un profit net de 8 milioane de lei în anul anterior crizei. 

Restul de aproape 39% din acțiuni sunt împărțite între elvețieni și danezi, cei din urmă având doar un procent de 5%. Al doilea cel mai mare acționar după Nicolae Petrov este Wickihalder Urs Adrian, cu o deținere de 15%.

Doar două companii au înregistrat profit anul trecut, ambele operând zboruri private pe segmentul corporate. Just-Us Air SRL, deținută în totalitate de Andrei Valeriu Petru, a raportat un profit net de aproape 500.000 de lei în 2020, de la pierderi de 13,4 milioane de lei pe care le avea în 2019. 

General Aviation Service SRL, controlată de Sorin-Dan Iuhas cu un procent de 99,5%, a avut un profit net de 180.000 de lei în 2020, în scădere însă față de anul anterior.

Notă: Topul a fost realizat după CAEN 5110, care prevede doar acele companii cu obiect principal de activitate Transporturi aeriene de pasageri. Au fost excluse din top companiile care, deși erau înregistrate pe CAEN 5110, aveau ca obiect de activitate zborul cu planorul, școli de zbor sau închirierea de elicoptere. De asemenea, companiile cu cifre de afaceri și profituri 0 în ultimii doi ani au fost excluse. Dacă firme precum Blue Air, Lufthansa etc. nu apar în top pentru că fie nu și-au depus bilanțul aferent anului 2020, fie nu apar la registrul comerțului.

TOP Companii aeriene – Pierderi de 700 de milioane lei în primul an al pandemiei. TAROM și Wizz Air conduc, business-ul cu avioane private al lui Țiriac este de asemenea în Top 3 cele mai afectate

Mai sus regasiți o reprezentare vizuală a conținutului articolului, o clasificare automată și un sumar al acestuia! Preluarea informațiilor urmăreste promovarea și facilitarea accesului la informație, cu respectarea drepturilor de proprietate intelectuală, conform cu termenii și condițiile sursei (www.profit.ro).

Accesați aici articolul integral !

Fluxuri de știri

Articole recomandate

- Advertisement -spot_img

Ultimele articole

Alege-ți fluxurile de informații!

Gratis!

 + Urmareste-ți competitia in social media!