Forbes România i-a invitat pe cei mai importanți lideri din mediul de afaceri local să vorbească despre lecțiile învățate/trăite în anul 2023 și despre provocările anului 2024 în proiectul editorial #lecțiipentru2024.
Ramona Pârvescu, Head of Country & Head of CD Unilever South Central Europe
Forbes: Care este cuvântul ce caracterizează cel mai bine anul 2023? Argumentați!
Ramona Pârvescu: De câțiva ani deja exersăm adaptabilitatea și devenim tot mai pregătiți – evenimentele din ultima perioadă ne-au învățat să acceptăm și să îmbrățișăm schimbarea, să transformăm constant planurile în funcție de realitățile și condițiile prezente în piață, să venim cu inovații relevante și să fim mai empatici și mai aproape de nevoile oamenilor, din punct de vedere al comunicării.
Totodată, în această perioadă, a fost nevoie de o foarte mare adaptabilitate în ceea ce privește planificarea – fie că vorbim despre forecast-ul de producție sau despre implementarea planului de comunicare, în linie cu direcția strategică.
Forbes: Care au fost motivele dvs. de îngrijorare pentru afacerea pe care o conduceți în anul 2023? Care sunt rezultatele activității companiei/grupului, comparativ cu estimările de la început anului?
Ramona Pârvescu: Consumatorii constituie prioritatea noastră și ne-am concentrat eforturile pe modul de evaluare a nevoilor de consum, cu scopul de a oferi, alături de partenerii noștri din retail, cele mai bune soluții care să vină în întâmpinarea acestora.
Am avut motive de bucurie văzând că avem produse care au performat peste așteptările de la începutul anului, dar a fost și un an care s-a materializat cu o scădere a volumelor, în mare parte a categoriilor. Această scădere a categoriilor, în volum, a avut trei surse aplicate, fie concomitent, fie diferențiat: reducerea frecvenței de cumpărare/consum, reducerea volumului și ieșirea din categorie.
Brandurile au continuat să comunice, să inoveze și să construiască, iar produsele noastre au rămas relevante pentru consumatori pe tot parcursul anului – conectarea emoțională cu toți consumatorii, prin intermediul brandului, pentru a păstra categoriile în lista celor esențiale, este parte din responsabilitatea noastră.
Am continuat să aducem inovații cu focus pe sustenabilitate, atât în privința ambalajelor, cât și în crearea unor formule mai sustenabile. Ne-am asumat angajamentul ca, până în anul 2025, toate ambalajele de plastic folosite de companie să fie 100% reutilizabile, reciclabile sau compostate, iar ca răspuns la provocarea dezvoltării unor produse sustenabile, ne putem mândri cu:
- detergentul Coccolino Care, cu o formulă bazată pe o tehnologie cu enzime biodegradabile;
- noua gamă de geluri de duș Dove, cu formulă 97% biodegradabilă;
- noua gamă Cif Cleanboost, ce conține agenți de curățare 100% derivați din surse naturale, parfumul biodegradabil și ambalaje 100 % reciclabile, realizate din plastic reciclat;
- produsele Hellmann’s realizate cu ambalaje 100% din materiale reciclate sau reciclabile.
Dincolo de contextul social și economic, o diferență semnificativă o fac misiunile sociale și proiectele de sustenabilitate dezvoltate de brandurile noastre – “Dove – Ai încredere în tine” este un program foarte drag nouă, care se bucură de susținerea Ministerului Educației, precum și de un parteneriat cu World Vision România, și prin care ne propunem să consolidăm încrederea în sine a tinerilor; Knorr contribuie la o alimentație mai sănătoasă prin produse create cu legume din agricultură sustenabilă și bucăți mari de ierburi și condimente, fără potențiatori de gust sau coloranți, perfecte pentru a pregăti rapid mancăruri delicioase; Hellmann’s continuă luptă împotriva risipei alimentare, iar Algida aduce an de an zâmbete pe fețele românilor.
Forbes: Cum au influențat crizele suprapuse și noua situație geopolitică (continuarea războiului din Ucraina și izbucnirea conflictului din Israel) activitatea companiei dvs.?
Ramona Pârvescu: Din 2020 învățăm să ne adaptăm la o lume tot mai dinamică, în care schimbarea este la ordinea zilei; pandemia, războaiele, evoluțiile prețurilor la energie și materii prime, inflația record – toate acestea au contribuit la creșterea presiunii asupra consumatorilor, pe fondul unui nivel ridicat de incertitudine și neîncredere.
Sigur că efectele tuturor acestor evenimente cu care continuăm să ne confruntăm sunt resimțite la toate nivelurile, fie că vorbim despre business sau despre viețile personale și înțelegem că modul în care ne trăim viața și alegerile pe care le facem s-au schimbat fundamental.
Forbes: Care sunt puncte tari și punctele slabe ale mediului de afaceri din România în contextul social și economic actual?
Ramona Pârvescu: Avem un mediu de afaceri tot mai puternic, care reușește cu abilitate să se adapteze contextului social și economic volatil și să găsească soluțiile potrivite pentru a face față provocărilor. Cu toții ne concentrăm energiile pentru a îmbunătăți în permanență atât viața consumatorilor noștri, cât și a echipelor care ne stau alături.
În același timp, să nu uităm că un mediu de business care își dorește să crească trebuie să fie în permanență conectat cu cei cărora li se adresează (consumatori, clienți), trebuie să îi asculte și să se reinventeze pentru a rămâne în permanență relevant și a putea contribui la dezvoltarea societății.
Ramona Pârvescu: Acum, înaintea unui an electoral complex, ce așteptări aveți de la autoritățile române?
Ramona Pârvescu: Activitatea Unilever a luat naștere în România încă din anii ’90 și în tot acest timp am colaborat cu autoritățile române, atât la nivel central, cât și local. Bazându-ne pe toată experiența acumulată, avem convingerea că vom continua acest parteneriat și în viitor, contribuind împreună la dezvoltarea comunităților și a societății din România.
Forbes: Care sunt principalele trei puncte ale strategiei dumneavoastră de business pentru anul viitor?
Ramona Pârvescu: Unilever este o companie cu multe puncte forte – branduri puternice, bine poziționate în categorii, dezvoltate de oameni talentați și pasionați, alături de partenerii din retail.
În 2024 ne-am propus să ne concentrăm pe o creștere accelerată a volumelor – având drept fundament inovația, vom pune accent pe productivitate, promovând la nivelul companiei o cultură a performanței. Ne vom axa în special pe cele mai populare branduri Unilever, pe calitatea superioară a produselor, și vom dezvolta inovații la scară largă, cu scopul de a lărgi piețele actuale.
De aceea, investiția semnificativă în comunicarea media a fost încă din 2023, și va continua să fie și în 2024, un element de sprijin în evoluția pozitivă a categoriilor, care va genera totodată awareness și top of mind la nivel de categorie.
Așa cum am procedat și până acum, vom continua investițiile în promovarea brandurilor și a acțiunilor noastre de marketing, dar vom pune un accent deosebit pe digitalizare. Studiile arată că e-commerce satisface tot mai mult nevoile actuale ale consumatorilor și, nu în ultimul rând, creează unele noi – accesibilitatea produsului îi determină deseori pe clienți să facă o achiziție sau să își clarifice anumite aspecte referitoare la produs, folosind e-commerce ca un motor de căutare.
În privința sustenabilității, pe plan local, am pregătit deja programe și acțiuni comune alături de partenerii noștri din retail și consumatori, astfel încât să putem contribui la creșterea nivelului de informare asupra consumului sustenabil.
La nivel global, angajamentul Unilever pentru sustenabilitate, se concentrează în patru direcții cu impact major: protejarea naturii prin stoparea defrișărilor, corelate cu lanțul nostru de aprovizionare; construirea de sisteme agricole regenerative și utilizarea de ingrediente 100% biodegradabile în realizarea produselor noastre; eliminarea 100% a emisiilor generate în întregul nostru lanț valoric – de la aprovizionarea cu materiile prime și până la punctele de vânzare ale produselor noastre, până în anul 2039; menținerea obiectivului deja îndeplinit – de a genera zero deşeuri, în urma proceselor de producție; nu în ultimul rând, angajamentul ca până în anul 2025 toate ambalajele de plastic folosite de companie să fie 100% reutilizabile și reciclabile.
Forbes: Care considerați că vor fi cele mai mari provocări la nivel mondial, dar și pentru industria/domeniul în care activați, în anul 2024?
Ramona Pârvescu: Anul acesta am reușit să ne adaptăm planurile, în ciuda contextului defavorabil și a tuturor provocărilor pe care le-am întâmpinat. Nu a fost un an ușor, cu presiuni pe plan economic și evenimente cu puternic impact emoțional la nivel global – și este greu de spus că lucrurile s-ar schimba radical prea curând. Ceea ce înseamnă că echipa este pregătită să găsească soluții pentru a oferi produse de cea mai bună calitate, care să răspundă nevoilor consumatorilor, chiar dacă instabilitatea va continua.
Am văzut semne că lumea este din ce în ce mai preocupată de sustenabilitate și păstrarea unui mediu înconjurător sănătos și suntem pregătiți să facem față acestor așteptări cu ambalaje din materiale reciclate și reciclabile, dar și cu acțiuni de conștientizare, dezvoltate alături de partenerii noștri.
Transformarea digitală este deja parte din viața noastră, dar cu siguranță vom cunoaște și aici noi direcții care ne vor ajuta să îmbunătățim experiența de cumpărături a consumatorilor noștri și să punem accent pe productivitate. Tot în acest sens, în 2024, vom discuta și mai mult despre inteligența artificială și Internet of Things și despre modul în care putem folosi aceste noi tehnologii, integrându-le în diferite aspecte ale business-ului – producție, distribuție, marketing.
(22 noiembrie 2023)
Mai sus regasiți o reprezentare vizuală a conținutului articolului, o clasificare automată și un sumar al acestuia! Preluarea informațiilor urmăreste promovarea și facilitarea accesului la informație, cu respectarea drepturilor de proprietate intelectuală, conform cu termenii și condițiile sursei (www.forbes.ro).