FacebookTwitterLinkedIn

Producătorul francez de medicamente Servier, la 30 de ani de prezență în România, mizează pe investiții în arii noi terapeutice și contribuie la proiecte de educare și informare a populației, cu ajutorul ONG-urilor sau asociațiilor de pacienți. Medicamentele Servier România tratează în jur de 1,7 milioane de pacienți pe zi. Compania a obținut anul trecut o cifră de afaceri de 112,4 milioane de lei, în creștere de la 99,3 milioane de lei în 2020.

Grupul farmaceutic Servier, cu origini în Franța, aniversează în prezent 30 de ani de activitate în România, timp în care și-a construit o reputație solidă în oferirea de tratamente din diverse arii terapeutice, de la bolile cronice și cardiovasculare precum hipertensiunea arterială, cardiopatia ischemică, la altele precum diabetul zaharat, domenii în care Servier a dezvoltat soluții de tratament încă de acum 70-80 de ani, dar și din zona de patologii neuropsihice sau imuno-inflamații. De 3-4 ani de zile s-au demarat cercetările într-o nouă arie terapeutică strategică pentru companie: oncologia.

Dana Constantinescu, Director Corporate Affairs Servier Pharma România, este cea care coordonează strategia privind relația cu mediul extern, de la autorități până la asociații profesionale, cu misiunea de a consolida parteneriatele pe termen lung cu membrii comunității științifice medicale și ai grupurilor de pacienți. 

Absolventă a Universității de Medicină și Stomatologie Carol Davila din București, Dana are o vastă experiență, de peste 20 de ani, în domeniul medical, precum și în industria farmaceutică, experienţă dobândită în diferite roluri precum Medical & Regulatory, Corporate Affairs & Market Access, Comunicare și General Management.

Piața farma din România – creșteri de două cifre în perioada aprilie 2021- martie 2022. 

În ciuda provocărilor, piața de medicamente din România a înregistrat creșteri semnificative în ultimii ani, atât ca volum, cât și ca valoare.

Cel mai recent raport realizat de Cegedim Customer Information arată că românii au cumpărat în perioada aprilie 2021 – martie 2022 medicamente în valoare de 22,2 miliarde lei (4,51 miliarde euro), la preţ de distribuţie, cu 22,6% mai mult faţă de perioada anterioră, iar ca volum au fost distribuite pacienţilor români 678,5 milioane cutii, în creştere cu 12%.

Într-o scurtă paranteză, suma este similară cu cea a bugetului Ministerului Sănătății pe 2022, care este de 23 de miliarde de lei.

În ceea ce privește primul trimestru din 2022, valoarea totală a medicamentelor eliberate către pacienţi s-a ridicat la 6,03 miliarde lei, în creştere cu 22,8% faţă T1 2021. S-au eliberat către pacienți 178,6 milioane cutii, în creștere cu 12,6% față de trimestrul 1 din 2021. 

Potrivit Danei Constantinescu, o posibilă justificare pentru cifrele de mai sus ar fi ieșirea din perioada pandemică, episod care a afectat pe toată lumea, inclusiv pacienții. “Creșterea vânzărilor de medicamente reflectă întoarcerea pacienților la serviciile medicale care timp de un an și jumătate s-au desfășurat în condiții dificile, accesul în spitale, la medicul de familie sau cel specialist au fost restricționate”, afirmă reprezentanta Servier.

Ea a explicat că pe piața farma există mai multe segmente: medicamente eliberate cu prescripție medicală, cea mai mare parte subvenționate din bugetele Casei Naționale de Sănătate, dar și un buget mare de medicamente care pot fi cumpărate de pacienți direct din farmacii. 

“În plus, în toate patologiile există un număr de pacienți noi care apar în fiecare an, iar în ultimii doi ani a existat o întârziere a acestora, fapt reflectat în creșterea vânzărilor de medicamente din prezent”. 

La nivel global, Servier operează în 150 de țări, din care fac parte și companii care produc medicamente inovative, dar și de cele generice, prin transferul patentului. În România, ponderea este de 70% inovative și 30% generice, însă se constată că există diferențe de la țară la țară. Prețurile pentru medicamente sunt reglementate de către Ministerul Sănătății, dar un generic pătrunde pe piață la prețuri între 30 și 50% din prețul celor inovative. 

“De aceea, la nivel de grup, Servier are această abordare permanentă pe cercetare. În esență, suntem o companie inovatoare care își propune să dezvolta molecule noi, în patologii unde nu există o soluție terapeutică în acest moment, de aceea oncologiei i se acordă o importanță tot mai mare în viitor”, explică Dana Constantinescu. Dezvoltarea în aria oncologiei a fost facilitată și de preluarea unor companii mai mici, inovatoare, care aveau deja progrese în cercetarea câtorva molecule cu potențial de a trata tipuri de cancere precum cel pancreatic, gastric precum și o serie de cancere de sânge, din zona leucemiilor. 

Dar grupul cuprinde și companii care produc medicamente generice: de exemplu, în Franța funcționează compania BioGaran, parte din grupul Servier, care este unul dintre cei mai mari producătorii de generice din această țară. Iar Egis Pharmaceuticals, care își desfășoară activitatea în Europa centrală și de est, tot parte din grupul Servies, oferă soluții mai accesibile pacienților și deține un portofoliu format din 634 de produse. În cadrul Egis, 45 milioane euro merg anual pentru cercetare și dezvoltare, iar la nivelul întregului grup Servier, peste 20% din veniturile obținute din vânzări merg în R&D.

Distribuția se face în lanțul obișnuit de farmacii, dar și în spitale. “Unul dintre produsele noastre de oncologie se distribuie doar în spitale, deoarece este nevoie să fie monitorizat și să fie într-un mediu controlat”, punctează reprezentanta Servier România. 

Provocările pieței farma

Nici factorii economici externi, inflația, creșterea prețurilor la energie și a costurilor cu materiile prime, nu avea cum să lase fără urmări producția de medicamente a grupului Servier, care are 16 fabrici în întreaga lume (Brazilia, China, Egipt, Franța, Ungaria, Irlanda, Maroc, Nigeria, Polonia, Rusia și Spain) și se bazează pe un lanț de furnizori de încredere, când vine vorba de distribuția în cele 150 de piețe pe care lucrează. 

În plus, Dana Constantinescu menționează că au crescut și costurile cu forța de muncă și cele de transport. “Toate acestea se răsfrâng negativ asupra industriei și asupra companiei noastre, în condițiile în care în industria farma prețurile sunt reglementate de stat, ele nu pot crește”, adaugă ea.

Astfel, fiecare medicament nou care intră pe piață este trimis spre aprobare către Ministerul Sănătății, apoi se face o comparație cu prețurile din 12 state europe, se verifică prețul cel mai mic al acestora, și doar după aceea se poate face înregistrarea. “Noi nu avem privilegiul altor produse din FMCG, de exemplu, care pot crește prețurile în funcție de majorarea costurilor de producție. (…) Orice creștere a costurilor impactează negativ și veniturile noastre. Dacă spirala energiei continuă și nu se găsesc niște soluții la nivel european pentru a sprijini industria farma europeană, probabil că vor fi afectați toți producătorii de medicamente.” (D.C.)

În ceea ce privește provocările sistemului de sănătate din România, Dana Constantinescu a amintit că ar trebui să fie implementate măsuri prin programe de prevenție, de screening, de educație sanitară pentru toate palierele generaționale, astfel încât patologiile să fie mai ușor rezolvate din stadii incipiente ale bolii. De asemenea, trebuie lucrat la infrastructura sistemelor de sănătate. “Gândiți-vă că jumătate din populație locuiește în mediul rural și poate că mulți pacienți nu au cum să ajungă la cea mai apropiată policlinică”, spune ea. 

Dar o rază de speranță vine și din accesarea fondurilor PNRR, precum și din lecțiile ultimilor ani. 

“Sperăm să avansăm un pic și prin fondurile PNRR, pentru creșterea tehnologizării în sistem, lucru care ar fi foarte benefic. În plus, în ultimii ani de zile am văzut totuși că putem acționa și rapid, dacă este nevoie, am tras niște învățăminte în tot acest timp”, spune Dana Constantinescu.

În toți acești 30 de ani de prezență în România, Servier s-a implicat în zona de educație medicală, prin campanii de informare în rândul tinerilor medici specialiști, colaborări cu asociații ale pacienților și cu ONG-uri, pe teme care au ridicat diverse probleme în sistem, în special în zonele defavorizate, unde familia are nevoie de mai mult sprijin. “Colaborăm în medie, pe an, cu peste 300 de asociații medicale, cu mediul academic, organizații de pacienți, ONG-uri, iar ca să pot cuantifica această contribuție, pot spune că am susținut comunitatea locală cam cu 2 milioane de euro pe an”, explică Dana Constantinescu.

Referindu-se la parcursul său personal și profesional, Dana Constantinescu a menționat că prima lecție pe care a învățat-o a fost aceea de a se înconjura de oameni curioși, cu un apetit mare pentru învățare. “Și eu sunt definită de aceste lucruri, sunt un om curios și îmi place să învăț permanent, demonstrabil prin multitudinea de funcții pe care le-am deținut în companie. Am lucrat în diverse departamente, fiind mânată de a dorința de a învăța ceva nou. Trebuie să ne adaptăm la schimbare doar îmbrățișând noul permanent.”, a concluzionat Dana Constantinescu. 

Servier România are o echipă formată din aproximativ 300 de angajați și se clasează pe piața națională ca lider în cardiologie, ocupând locul întâi pentru Entry Market și locul patru ca valoare și unități în piața farmaceutică.  

Compania vinde aproximativ 28 de milioane de cutii de medicamente pe an și aproximativ 1,7 milioane de pacienți sunt tratați în țară în fiecare zi cu produse Servier.