3 C
București
vineri, ianuarie 21, 2022

Imobiliare – TVA 5% la achiziția de locuințe – Ministerul Dezvoltării se opune creșterii la 140.000 de euro a pragului. Consideră adecvată o variantă de indexare a actualului plafon – Sinteza

4 min read (textul complet), articol clasificat de Robotul Minerva ca: Profilare

Creați-vă propriul

dashboard de știri

informația - cheie, 24/7

100+

FLUXURI

Free

Publicat de

Articole din aceeași sursa

- Advertisement -spot_img

Sumarizare automata

Majorarea, de la 450.000 de lei la echivalentul în lei a 140.000 de euro, a plafonului până la care este aplicată, la achiziția de locuințe, o cotă redusă de TVA, de 5%, nu poate fi considerată ca fiind parte a politicii sociale de locuire, astfel că nu este justificată aplicarea unei cote diminuate față de cea standard, de 19%, și din acest motiv poate fi interpretată ca fiind contrară legislației obligatorii a Uniunii Europene referitoare la TVA, întrucât acei consumatori finali care achiziționează locuințe care depășesc valoarea actuală de 450.000 de lei nu pot fi considerați consumatori vulnerabili, care să aibă nevoie de sprijin din partea statului pentru a-și satisface nevoile de bază privind locuirea, atrage atenția Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației.

Majorarea, de la 450.000 de lei la echivalentul în lei a 140.000 de euro, a plafonului până la care este aplicată, la achiziția de locuințe, o cotă redusă de TVA, de 5%, nu poate fi considerată ca fiind parte a politicii sociale de locuire, astfel că nu este justificată aplicarea unei cote diminuate față de cea standard, de 19%, și din acest motiv poate fi interpretată ca fiind contrară legislației obligatorii a Uniunii Europene referitoare la TVA, întrucât acei consumatori finali care achiziționează locuințe care depășesc valoarea actuală de 450.000 de lei nu pot fi considerați consumatori vulnerabili, care să aibă nevoie de sprijin din partea statului pentru a-și satisface nevoile de bază privind locuirea, atrage atenția Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației. Ministerul propune, potrivit unui document analizat de Profit.ro, ajustarea plafonului de 450.000 de lei cu rata inflației și în raport cu evoluția salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată.

În prezent, cota redusă de 5% a TVA este aplicată pentru livrarea de locuințe care au o suprafață utilă de maximum 120 metri pătrați, exclusiv anexele gospodărești, a căror valoare, inclusiv a terenului pe care sunt construite, nu depășește suma de 450.000 lei (aproape 91.000 de euro la cursul actual), exclusiv TVA, achiziționate de persoane fizice. O ordonanță de la finalul anului 2020 a amânat până la 1 ianuarie 2022 aplicarea unei legi adoptată anterior de Parlament pentru majorarea limitei de 450.000 de lei la echivalentul în lei a 140.000 de euro. Plafonul de 140.000 de euro va intra în vigoare de la 1 ianuarie 2022, dacă nu este amânat din nou.

Un alt proiect adoptat în octombrie de Senat, ca primă cameră a Parlamentului și trimis la Camera Deputaților, prevede, în premieră pentru legislația fiscală din România, introducerea unui sistem cu două cote diferite de TVA pentru o singură tranzacție imobiliară. Astfel, dacă prețul locuinței cumpărate trece de 450.000 de lei, cota redusă de 5% a TVA se va aplica până la acest prag, iar cota standard de 19% a TVA se va aplica asupra a ceea ce depășește 450.000 lei.

Potrivit Codului Fiscal, cota redusă de 5% se aplică asupra bazei de impozitare pentru livrarea locuințelor ca parte a politicii sociale, inclusiv a terenului pe care sunt construite. Norma detaliază faptul că prin locuință livrată ca parte a politicii sociale se înțelege:

  • livrarea de clădiri, inclusiv a terenului pe care sunt construite, destinate a fi utilizate drept cămine de bătrâni și de pensionari;
  • livrarea de clădiri, inclusiv a terenului pe care sunt construite, destinate a fi utilizate drept case de copii și centre de recuperare și reabilitare pentru minori cu handicap;
  • livrarea de locuințe care au o suprafață utilă de maximum 120 m2, exclusiv anexele gospodărești, a căror valoare, inclusiv a terenului pe care sunt construite, nu depășește suma de 450.000 lei, exclusiv taxa pe valoarea adăugată, achiziționate de persoane fizice. Suprafața utilă a locuinței este cea definită prin Legea nr. 114/1996. Anexele gospodărești sunt cele definite prin Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții. Cota redusă se aplică numai în cazul locuințelor care în momentul vânzării pot fi locuite ca atare.
  • livrarea de clădiri, inclusiv a terenului pe care sunt construite, către primării în vederea atribuirii de către acestea cu chirie subvenționatã unor persoane sau familii a căror situație economică nu le permite accesul la o locuință în proprietate sau închirierea unei locuințe în condițiile pieței.

Începând cu 1 ianuarie 2022, în lipsa unei alte intervenții legislative, plafonul maxim de 450.000 de lei pentru aplicarea cotei de TVA de 5% va fi majorat la echivalentul în lei a 140.000 de euro (la cursul de schimb al BNR de la 1 ianuarie).

Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației afirmă acum că este autoritate pentru domeniul locuirii și atrage atenția că prin politicile sociale de locuire, statul adoptă măsuri în vederea satisfacerii nevoilor de bază ale persoanelor vulnerabile privind locuirea. De asemenea, afirmă instituția, prevederile din Codul Fiscal (art. 291 alin. (3) lit. c ) stipulează ce se înțelege prin locuință livrată ca parte a politicii sociale.

“Astfel, primele două puncte și cel de-al patrulea punct de la art. 291 alin. (3) lit. c) din Codul fiscal se referă la livrarea de clădiri și terenului aferent acestora care sunt destinate a fi utilizate de persoane care fac parte din grupuri vulnerabile, respectiv vârstnici, minori cu sau fără dizabilități, persoane sau familii a căror situație economică nu le permite accesul la o locuință în proprietate sau închirierea unei locuințe în condițiile pieței. Aceste trei măsuri reprezintă o parte a politicii sociale întrucât contribuie la asigurarea unui anumit nivel de bunăstare a categoriilor de persoane defavorizate beneficiare. Conform rigorilor de tehnică legislativă, trebuie ca și cel de-al treilea punct, asupra căruia s-a intervenit de către legiuitor, să reglementeze o ipoteza juridică specifică ansamblului articolului. Prin urmare, este necesar ca livrarea de locuințe cărora li se aplică o cotă redusă de TVA să reprezinte o măsură de politică socială destinată unor anumite grupuri sociale dezavantajate/vulnerabile. În acest sens, opinăm că persoanele/familiile care au capacitatea financiară să achiziționeze (prin orice formă de creditare sau cu plata pe loc – cash) locuințe în valoare de aproximativ 140.000 euro nu se pot încadra în categoria beneficiarilor măsurilor politicilor sociale de locuire“, potrivit Ministerului Dezvoltării.

TVA este o taxă reglementată la nivel UE, astfel că modificările legislative pentru aplicarea de cote reduse necesită avizul Comisiei Europene.

“Totodată, semnalăm faptul că TVA a făcut obiectul armonizării legislative la nivelul Uniunii Europene. Având în vedere statutul României de stat membru UE, legislația națională trebuie armonizată cu legislația obligatorie a Uniunii. Astfel, considerăm necesar a se avea in vedere Anexa III la Directiva 2006/112/CE cuprinzând Lista livrărilor de bunuri și prestărilor de servicii cărora le pot fi aplicate cotele reduse prevăzute la articolul 98 din Directivă. Astfel, potrivit pct. 10 din Anexa menționată anterior, pentru livrarea, construirea, renovarea și transformarea locuințelor, ca parte a politicii sociale, poate fi aplicată o reducere a cotei aferente TVA”, notează ministerul.

Întrucât aplicarea cotei reduse are ca scop sprijinirea consumatorul final vulnerabil în raport cu nevoile de bază ale acestuia, Ministerul Dezvoltării atrage atenția că reducerea cotei TVA pentru locuințe cu valori cu aproximativ 55,5% față de valoarea maximă prevăzută de Codul Fiscal nu poate fi considerată o măsură ca parte a politicii sociale de locuire.

“Având în vedere cele menționate, considerăm justificată ajustarea periodică a valorii din Codul fiscal (450.000 de lei, n.r.) cu rata inflației și în raport cu evoluția salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată, dar majorarea acestei valori cu 55% din valoarea actuală prevăzută de lege nu poate fi justificată în baza unor măsuri sociale, cu atât mai mult cu cât această măsură conduce la scăderea nivelului de colectare a TVA-ului la bugetul de stat în detrimentul unor beneficiari care pot să nu reprezinte consumatori vulnerabili, nefăcând, prin urmare, obiectul politicii sociale. Considerăm că modificarea Codului fiscal în sensul creșterii substanțiale a plafonului de 450.000 lei poate fi interpretată ca fiind contrară legislației obligatorii a UE și ținând cont de faptul că acei consumatori finali care achiziționează locuințe care depășesc valoarea actuală nu pot fi considerați consumatori vulnerabili (ca având nevoie de sprijin din partea statului pentru a-și satisface nevoile de bază privind locuirea), această măsură nu poate fi încadrată ca parte a unei politici sociale“, argumentează Ministerul Dezvoltării.

Instituția avertizează că majorarea plafonului ar putea avea ca efect direct creșterea prețului locuințelor și scăderea încasărilor la bugetul de stat din taxa pe valoarea adăugată.

Mai sus regasiți o reprezentare vizuală a conținutului articolului, o clasificare automată și un sumar al acestuia! Preluarea informațiilor urmăreste promovarea și facilitarea accesului la informație, cu respectarea drepturilor de proprietate intelectuală, conform cu termenii și condițiile sursei (www.profit.ro).

Accesați aici articolul integral !

Fluxuri de știri

Articole recomandate

- Advertisement -spot_img

Ultimele articole

Alege-ți fluxurile de informații!

Gratis!

 + Urmareste-ți competitia in social media!