♦ ZF a început o nouă campanie editorială susţinută de PPC (PUBLIC POWER CORPORATION) prin care va dezbate săptămânal cele mai fierbinţi teme din domeniul energetic, alături de specialiştii din piaţă ♦ Următoarea „oprire“ este inteligenţa artificială (IA) şi impactul pe care îl poate avea asupra sectorului energetic.
„Cea mai mare provocare în calea adopţiei Inteligenţei Artificiale (IA) şi a implementării ei pe scară largă este legată de date. Faţă de alte industrii unde datele digitale joacă un rol central, domeniul energiei, al resurselor şi al industriei în continuare implică multă muncă fizică şi active fizice, multe dintre aceste active fiind împrăştiate geografic şi neconectate cu reţelele digitale“, se arată în The AI Dossier, un studiu pe care Deloitte l-a făcut asupra impactului inteligenţei artificiale în cadrul mai multor industrii. Până acum, mai notează studiul, cea mai mare parte a eforturilor s-au limitat în realizarea unor proiecte-pilot, dar lucrurile se vor schimba, unul dintre cei mai puternici factori fiind ascensiunea energiei verzi şi a prosumatorilor.
Una dintre primele utilizări ale inteligenţei artificiale este personalizarea consumului de energie. „IA poate estima cu destul de multă acurateţe cererea de energie din partea consumatorilor, lucru care poate modela felul de contractare a energiei pe viitor şi poate reduce vârfurile de cerere asupra reţelei. IA poate depista comportamentele de consum individuale şi face recomandări către consumatori privind momentul oportun pentru încărcarea maşinilor electrice, de exemplu“, mai spune Deloitte. Această primă utilizare depinde însă de un lucru: gradul de contorizare inteligentă, domeniu în care România se află spre coada Europei, cu un procent de implementare la nivel naţional de circa 19%, faţă de 100% în Suedia sau Spania. În cazul specific al României, până la finalul acestei decade estimările sunt ca unu din 10 consumatori casnici de energie să devină prosumator, capacitatea proiectelor de energie verde, solar şi eolian fiind estimată să ajungă spre 10 GW, de la 4,5 GW în prezent.
„Vorbim despre gestionarea unui sistem de producţie-transport şi distribuţie-consum bazat pe o proporţie de aproximativ 50% de surse regenerabile distribuite, de dimensiuni mici şi medii. Dar una dintre cele mai mari provocări va fi menţinerea unor preţuri la energie sustenabile în condiţiile necesarului de investiţii concentrat într-un timp atât de mic“, atrage atenţia Corneliu Bodea, CEO al Adrem şi preşedintele Centrului Român al Energiei. Practic, aceasta este cea mai complicată ecuaţie pe care reţelele de energie şi autorităţile trebuie să o rezolve: armonizarea necesarului de investiţii cu un tarif reglementat.
Trecând de la prognozele de consum pentru consumatorii mici, IA poate face acelaşi lucru la un nivel mai amplu şi astfel poate modela programele de revizii din cadrul marilor producători de energie. În cazul unor întreruperi care nu pot fi evitate, IA poate ajuta companiile energetice să îşi notifice clienţii şi să îi informeze cu privire la evoluţia lucrărilor.
Mai departe, inclusiv modul în care se mişcă forţa de muncă pe teren, în cadrul unei distribuţii de energie, de exemplu, poate fi automatizat, multe companii locale de profil anunţând recent investiţii masive cu acest scop. „Enel a dezvoltat o aplicaţie de mentenanţă predictivă care include 16.000 de substaţii care mai departe deservesc peste un milion de consumatori în Italia. Aplicaţia foloseşte senzori pentru a procesa datele obţinute din mai multe surse, inclusiv SCADA, ordine de mentenanţă, defecţiuni istorice la echipamente, date legate de vreme sau de starea terenului din jurul activelor. Compania a mai realizat un algoritm care identifică furturile de energie şi prioritizează vizitele din teren“, se arată într-o analiză realizată de Power-Technology.com.
Revenind la studiul Deloitte, IA se dovedeşte a fi un instrument care poate adresa parţial criza forţei de muncă din domeniul energetic prin preluarea sarcinilor repetitive, lăsând resursa umană să se concentreze pe partea de dezvoltare. Deja, unele ţări folosesc IA ca instrument de training. „EDF a pus la punct un program utilizând IA pentru a crea replici digitale ale reactoarelor nucleare din Franţa. Datele preluate au permis redarea a 30.000 de componente“, se mai arată în analiza Power-Technology.com.
Proiectul va servi ca un simulator de training pentru noile generaţii de operatori şi ca un mediu de testare pentru inginerii aflaţi la studii. Intenţia este ca aceste reactoare digitale să poată genera informaţii depre tot ciclul de viaţă al unui reactor. În România, de exemplu, la milocul lunii mai, studenţii de la Politehnică au putut interacţiona pentru prima dată cu Centrul de Explorare a Energiei NuScale, un simulator care ar trebui să îi obişnuiască cu modul de operare al unui reactor modular care în acest moment nu există în varianta lui finală. Investiţia s-a ridicat la 1 milion de dolari şi este menită să pregătească o nouă generaţie de specialişti în domeniul nuclear pentru momentul în care la Doiceşti (Dâmboviţa) va fi pusă în funcţiune centrala nucleară modulară a americanilor de la NuScale.
Într-un moment în care sustenabilitatea a devenit un veritabil buzzword, IA poate ajuta afacerile să-şi calculeze riscurile de business asociate mediului, optimizându-le politica de investiţii, inclusiv achiziţiile de energie verde.
Mai departe, în goana după echipamente necesare investiţiilor în energia verde, IA se poate dovedi din nou extrem de folositoare.
„IA poate calcula o serie de evenimente neaşteptate, cum ar fi şocurile generate de vreme, blocajele de transport sau grevele. Astfel, unele probleme pot fi evitate iar livrările de echipamente pot fi gândite pe noi rute. IA pentru aduce îmbunătăţiri semnificative în lanţurile de aprovizionare prin prognoze legate de evoluţia cererii, planificarea riscurilor, managementul furnizorilor şi al consumatorilor, logistică, depozitare, îmbunătăţirea efcicienţei şi a managementului capitatului“, detaliază Deloitte.
Dar oricât de tentant este domeniul IA în sectorul energetic, limita până la care merge „încrederea“ în acest fel de a administra infrastructură critică este în sine un subiect de discuţie. „Faptul că folosesc un chatbot bazat pe ChatGPT pentru a îmbunătăţi relaţia cu clienţii e un lucru, faptul că folosesc un sistem bazat pe AI pentru a lua decizii de dispecerizare e complet în altă ligă. Dacă speculăm vizavi de zonele în care AI-ul ar putea avea un impact profund, pe lângă partea de interacţiune cu clientul, atunci am menţiona: demand-response, dispecerizare locală, prognoză, asset management, servicii de teren“, concluziona, pentru Anuarul ZF Energie, Vlad Bodea, cofondator Bento, companie antreprenorială românească specializată în dezvoltarea şi implementarea de soluţii software şi furnizarea de servicii de infrastructură IT şi cloud.
(function(d, s, id) {
var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0];
if (d.getElementById(id)) return;
js = d.createElement(s); js.id = id;
js.src=”https://connect.facebook.net/ro_RO/sdk.js#xfbml=1&version=v3.0&appId=182548568988529″;
fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs);
}(document, ‘script’, ‘facebook-jssdk’));
Mai sus regasiți o reprezentare vizuală a conținutului articolului, o clasificare automată și un sumar al acestuia! Preluarea informațiilor urmăreste promovarea și facilitarea accesului la informație, cu respectarea drepturilor de proprietate intelectuală, conform cu termenii și condițiile sursei (www.zf.ro).