4.1 C
București
miercuri, noiembrie 30, 2022

Retail – Consumul de legume și fructe Bio – o obișnuință pentru un sfert dintre românii din mediul urban – Sinteza

5 min read (textul complet), articol clasificat de Robotul Minerva ca: Profilare

Creați-vă propriul

dashboard de știri

informația - cheie, 24/7

100+

FLUXURI

Free

Parcurgi informația mai rapid!

Acoperi top 100 surse externe!

Publicat de

Articole din aceeași sursa

- Advertisement -cresterea vanzarilor

Sumarizare automata

Astfel, datele arată că a crescut considerabil cumpărarea de fructe și legume Bio de 2-3 ori pe săptămână (34,7%) cu zece puncte procentuale mai mult față de perioada de referință din anul trecut.

În concluzie, de ce consumă românii fructe și legume Bio? „Pentru că sunt sănătoase spun 49% dintre respondenți, sigure pentru consum, după cum menționează 42% dintre ei.

Nick Vârtej, Manager Comercial, Cooperativa Roua: “Cooperativa Roua a reușit să pună în piață 300.000 de kg de legume și fructe Bio, din producție proprie, și va închide anul 2022 cu o cifră de afaceri cu 66% în creștere față de anul trecut.

Peste 100 de antreprenori, producători români de fructe și legume Bio, alături de reprezentanți ai marilor rețele comerciale, au participat la evenimentul Legume & Fructe: Raftul Bio, destinat în întregime sectorului privat de afaceri.

În deschiderea conferinței, Roxana Baciu, Director Executiv al Mednet Research, a prezentat în exclusivitate Studiul privind comportamentul de cumpărare și de consum de fructe și legume Bio. Studiul Mednet Research a fost efectuat online, pe 800 de respondenți, eșantion reprezentativ pentru mediul urban. Datele au fost culese în perioada 27.10 – 4.11.2022.

Roxana Baciu, Director Executiv al Mednet Research: „Consumatorii vor recurge la tactici de maximizare a bugetelor, precum: promoțiile, optimizarea cantităților achiziționate sau alegeri bazate pe preț.”

Rezultatele studiului arată că într-un context economic marcat de instabilitate și de inflație, consumul de legume și fructe Bio rămâne o obișnuință pentru o treime dintre consumatori. Jumătate dintre consumatorii din mediul urban declară că vor continua să cumpere aceleași cantități de fructe și legume Bio, ca și până acum.

Actualul studiu, efectuat în perioada octombrie-noiembrie 2022, face comparație cu rezultatele prezentate în mai 2021.

Astfel, datele arată că a crescut considerabil cumpărarea de fructe și legume Bio de 2-3 ori pe săptămână (34,7%) cu zece puncte procentuale mai mult față de perioada de referință din anul trecut. A scăzut, în schimb, numărul de achiziții zilnice de la 9,4% la 7,6% și de achiziții săptămânale, de la 38% la 30,6%.

Hipermarketurile, dar și supermarketurile de proximitate se situează în top ca loc de achiziție, datorită ofertei tot mai diversificate, așa că 80% dintre românii din mediul urban cumpără fructe și legume Bio de aici.

Totuși, observă Roxana Baciu, față de anul trecut, a crescut semnificativ achiziția direct de la poarta fermei (33% față de 27% în 2021 și din magazinele specializate, gen aprozar (28% față de 20% în 2021). Tot față de anul trecut, specialistul Mednet Research a remarcat o scădere a canalului online cu zece puncte procentuale, adică la 11%.

Lidl își consolidează poziția în alegerile cumpărătorilor cu 71% față de 68% în urmă cu un an, Kaufland se menține cu 60%. Penny, Profi și Mega Image câștigă teren în prezent.”

„Mega Image marchează aceeași creștere de 5 pp, de la 17%, anul trecut. Circa 23% dintre respondenți merg la Penny și la Profi pentru cumpărături de fructe și de legume Bio, în creștere cu 5 pp față de anul precedent.”

În concluzie, de ce consumă românii fructe și legume Bio? „Pentru că sunt sănătoase spun 49% dintre respondenți, sigure pentru consum, după cum menționează 42% dintre ei. Pentru că sunt românești, mai spun 41% dintre români. În topul preferințelor se mai află gustul (37,5%) și prospețimea (31%).”

În ediția curentă a publicației print Legume&Fructe: Raftul Bio, pe care Modern Buyer a lansat-o în cadrul conferinței, participanții au putut consulta în premieră Harta furnizorilor români de fructe și legume ecologice, pentru a avea o imagine consolidată a principalilor jucători din sector. Pe hartă, se regăsesc, preponderent, furnizori sau potențiali furnizori de Bio pentru lanțurile de retail modern.

Harta furnizorilor români de fructe și legume ecologice arată că în județul Ilfov se concentrează cel mai mare număr de companii cu activitate în segmentul de legume și fructe Bio, urmat de județele Prahova, Giurgiu, Buzău și Călărași.

Ionuț Parfente, Managing Director, Iq Arconsult, a prezentat rezultatele analizei realizate exclusiv pentru participanții la conferința Legume& Fructe: Raftul Bio, analiză care a inclus 48 de furnizori relevanți pentru piața de legume și fructe Bio din România.

Ionuț Parfente, Managing Director, Iq Arconsult: Datele analizate vizează informații colectate din retailul modern până spre săptămâna 40 din 2022, adică începutul lunii octombrie a.c.

Cifra totală de afaceri a crescut, în 2021, de la 1,26 mild lei în 2020 la 1,33 mld. lei în 2021 (+7,73%). Un număr de 27 de companii au înregistrat creșteri ale cifrelor de afaceri. De asemenea, 75% din totalul cifrei de afaceri a sectorului de legume și fructe BIO este realizat de companiile din top 5: Yellow Fresh Fruits, Microfruits, Select Fruits, Unifrutti Impex, Eurobananas.

Companiile cu cea mai mare dinamică a cifrei de afaceri în 2021 sunt MerryBerry, Roua Coop și Agroverde Market. În ceea ce privește profitul, majoritatea firmelor din domeniu (62,5%) au înregistrat o scădere a profitului în 2021 față de 2020. În topul celor mai profitabile companii se situează Yellow Fresh Fruits, Agriro și Roua Coop.

“Se pare că tot ce a însemnat creștere de cost în pandemie nu a putut fi transferat în prețurile transmise către retaileri și, astfel, furnzorii au absorbit o parte din aceste costuri, amânând creșterile de prețuri.”

„Anul 2022 a venit cu mai multe dificultăți și probabil vom asista la unele dispariții de pe piață. Oportunitățile pot veni chiar de aici – prin acoperirea golului lăsat de aceste exituri.” a comentat managerul Iq Arconsult.

Adrian Botoș, Cluster Sales, Marketing Design & Innovation Manager DS Smith România: DS Smith promovează în România soluții de ambalare sustenabile, care să sprijine retailerii și producătorii, aflați în tranziția către o economie circulară

DS Smith este o companie multinațională, care are trei mari divizii de business: Fabricarea hârtiei, Soluții de ambalare și Reciclare.

„Prezența diviziei de ambalare în Europa o puteți vedea pe hartă, iar în secțiunea dedicată României puteți vedea prezența noastră locală. Avem o fabrică de hârtie la Zărnești, jud Brașov, două fabrici principale de ambalaje la Timișoara și Ghimbav BV, două Service Center-e la Timișoara și Otopeni, precum și o divizie de reciclare cu sediul central la București.”

„După cum puteți vedea pe hartă, prezența noastră este semnificativă și în Grecia, Bulgaria, Italia, în țările Iberice. Toate aceste țări sunt importanți producători și exportatori de legume și fructe, lucru care ne oferă o experiență considerabilă, de câțiva zeci de ani, în domeniul soluțiilor de ambalare pentru acest segment.”

„Modul nostru de lucru este conform principiilor economiei circulare, despre care auzim tot mai des în media. Ce înseamnă aceasta pentru noi de fapt? Ei bine, în cazul DS Smith, plecăm de la Sustenabilitate, ca imagine de ansamblu, și țintim să obținem echilibrul perfect dintre grija pentru oameni: bunăstarea angajaților noștri, siguranța, a modului în care relaționăm cu clienții și partenerii, impactul pe care businessul nostru îl are asupra planetei, și desigur profit, atât pentru noi, cât mai ales pentru clienții noștri.”

„Concepem, astfel, fiecare soluție de ambalare pentru a fi circulară: materialul utilizat este 100% reciclabil, optimizăm încă din faza de design utilizarea procentului de fibră, concepem produsul pentru a putea fi refolosit sau reciclat, și partea care pe mine personal mă bucură cel mai tare: înlocuim materialele plastice problematice.”

Agricultura ecologică, provocări şi obiective ale producătorilor români

Nick Vârtej, Manager Comercial, Cooperativa Roua: “Cooperativa Roua a reușit să pună în piață 300.000 de kg de legume și fructe Bio, din producție proprie, și va închide anul 2022 cu o cifră de afaceri cu 66% în creștere față de anul trecut.

Nick Vârtej, Managerul Comercial al Cooperativei Roua, susține că această evoluție vine atât dintr-o dezvoltare organică, prin intrarea în cooperativă a unor ferme noi, cât și din procesul de perfecționare continuă a celor deja existente.

„Anul acesta am livrat către partenerii noștri din retail un număr de 24 de articole, exclusiv din producție proprie, ambalate în diferite forme și gramaje, în funcție de specificul fiecărui canal de desfacere.”

„Această adaptabilitate, de care suntem capabili, coroborată cu faptul că putem livra 12 luni pe an, șase zile pe săptămână, la nivel național, cu flota proprie, ne face să fim prima opțiune pentru partenerii noștri, când iau decizia de achiziție.”

„Ponderea cea mai mare în articolele pe care le producem o au tomatele și ardeii.”

„O să continuăm să venim în piață cu articole noi, mai ales pe categoria de legume unde testăm permanent. În ceea ce privește fructele, vă pot spune de pe acum că în anii următori vor intra în producție livezile de piersici, nectarine, caise și vișine.”

„Vom fi, așadar, și pe categoria de fructe, la fel ca și pe cea de legume, un partener pe care retailerii din România se pot baza pe toată durata sezonului.”

Georgiana Budeanu, Key Account Manager, MerryBerry: „În continuare 80% din producție merge la export, 20% pe piața internă”

MerryBerry s-a născut în 2016, cu o investiţie de circa 10 milioane de euro, viziunea investitorului, Camil Perian, fiind aceea că în România se poate face agricultură la standarde de calitate, îmbinate, bineînţeles, cu tehnologie de ultimă generaţie și o strategie de vânzare coerentă pe termen lung.

„Noi ne-am dublat anul acesta volumele pe piața din România, în general, în vârf de sezon am onorat două-trei comenzi pe săptămână. Noi nu ne aflăm însă cu plantele cultivate în deplină maturitate, abia în 2023, în cel de-al patrulea an de la instalarea culturii, vom produce la maximum.”

“Avem opt săptămâni de prezență la raft, pe piața din România. Cele mai mari vânzări au fost în hipermarketuri, urmate de supermarketuri. Anul acesta am avut o surpriză fantastică în canalul online. Când vorbesc despre online, mă refer la partenerii noștri din online care dispun de o distibuție proprie și de transport refrigerat, dar și la site-ul propriu, care a crescut foarte mult. În timpul sezonului noi facem vânzări bune și din propriul site.”

„Suntem prezenți în toate aplicațiile online ale retailerilor, pentru a ne asigura că furnizăm produsele într-un timp cât mai scurt către consumatorul final.”

Seacave, ferma situată în satul Moara Mocanului, comuna Leordeni, județul Argeș, este printre cei mai noi producători români de articole BIO: tomate, castraveți, ardei. Angela Arva, administratorul fermei, spune că Legumele Vesele, pe care le comercializează începând de anul trecut, în retailul modern, sunt produse axate pe calitate, și nu pe cantitate.

Angela Arva, Antreprenor, Seacave: “Comercializăm produsele noastre sub brandul „Legume Vesele”, iar pe etichetă apare numele nostru ca producător – Seacave și adresa fermei.

„Aspectul produselor la raft contează, dar nouă ne place să atragem prin gustul legumelor, chiar dacă folosim o etichetă simplă. Am primit feedback de la clienți pentru gustul produselor, și mai puțin pentru aspectul comercial al ambalajului.”

“Ne propunem să cultivăm o suprafață mai mare cu ardei, pe care să ne concentrăm mai mult decât pe tomate, deoarece sunt deja mulți producători de roșii BIO. Astfel, în afară de Kapia, vrem să introducem în producție și ardeii California. În anul 2023 ne așteptăm la o producție de 90 de de tone de ardei.”

“Deja am învățat că este nevoie de o mai bună planificare a culturilor și a vânzărilor. Este necesar să discutăm cu retailerii din timp și să le spunem care sunt estimările noastre de producție pentru anul viitor. N-am putut face asta în 2021, pentru că eram chiar la început. Dar de anul acesta putem să ne facem din timp o planificare riguroasă și să comunicăm mai strâns cu retailerii.”

Liliana Ciobanu, Director General, Ecocert: Numărul agricultorilor Bio a crescut cu 20% în 2021

„După 2020, anul în care am fost afectați de pandemie, în 2021, în sector au apărut foarte mulți fermieri noi. Numărul fermierilor Bio a crescut cu 20%, de la 10.000 la 12.000. Nu cred că în 2022 creșterea aceasta se va păstra. Nu avem cifrele finale, dar din estimări reiese că vom fi la 60 -70% agricultori nou veniți în sector.”

„Dacă ne uităm la suprafețele certificate, ele au avut o creștere, la sfârșitul anului 2020, numărul total de hectare, la nivelul întregii țări, era 468.000 de mp, iar la sfârșitul lui 2021 au fost 580.000 de hectare.”

„Dacă privim punctual segmentul de legume și fructe, observăm că în ultimul an, suprafețele au crescut cu 60%, ceea ce este un indicator bun și, totodată, prima dată când trendul este crescător.”

„Oportunități de finanțare pentru suprafețele și culturile din agricultura ecologică există, din subvenții europene, pe care toți doresc să le acceseze. Cam 80%-85% dintre fermierii din sistemul de agricultură ecologică au beneficiat de subvenții.”

„Există și o serie de programe AFIR care au punctaje adiționale pentru agricultura ecologică. La toate acestea se adaugă programele retailerilor care au ajutat la dezvoltarea producătorilor de Bio prin extinderea portofoliului de furnizori și a spațiului aferent, la raft.”

„O oportunitate pentru asociații și cooperative vine de la noul Regulament European, care a intrat în vigoare de la 1 ianuarie 2022, care oferă posibilitatea de certificare a grupurilor de fermieri.”

Tendințe la raft, proiecte și noutăți în parteneriatul cu fermierii români

În intervalul ianuarie – septembrie 2022, ponderea bio în total categoriei fructe şi legume a crescut cu 2% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.- Radu Gherman, Carrefour

Radu Gherman, Buying Director Ultra-Fresh, Carrefour România: „Lucrăm cu un număr de 36 de furnizor români de legume și fructe, certificaţi bio, care reprezintă peste 80% din totalul furnizorilor noştri de fructe şi legume ecologice. Desigur, cei 36 de producători livrează către noi în diferite perioade ale anului, în funcţie de cultură şi de sezonalitate.

„De altfel, programul Creştem România Bio s-a născut din nevoia de recrutare de noi producători şi de a avea un plan mult mai concentrat pe diversificarea ofertei la raft şi pe conversia fermierilor de la agricultura convenţională către cea ecologică.”

„Suntem în anul patru al acestui program, din care, în primii trei ani ne-am concentrat pe recrutare de parteneri strategici. Sunt bucuros să anunţ că un număr de 17 fermieri, înscrişi în program, au terminat perioada de conversie şi au obţinut certificarea de produs bio. Cu o parte dintre cei 17 am identificat şi alte oportunităţi, iar ei au aplicat pentru programul de conversie şi pe alte culturi.”

„Estimez că în România, pe fondul contextului economic intern, ponderea reală a bio, în totalul categoriei de fructe şi legume, nu depăşeşte 6% în acest moment. Noi ne situăm peste această medie, rezultat explicat prin interesul crescut pe care l-am acordat categoriei încă din anul 2015.”

„În primele nouă luni ale anului 2022, pe rafturile noastre au fost prezente aproape 300 de articole individuale, doar pe segmentul bio, provenind atât din producţia internă, cât şi din diverse pieţe externe (în special în extrasezon). O parte dintre aceste produse au fost prezente doar în anumite magazine din ţară, pentru că le oferim micilor producători facilitatea de a livra la nivel local sau regional, întrucât producţia lor nu este suficient de mare cât să acopere întreaga reţea.”

„În intervalul ianuarie – septembrie 2022, ponderea bio în total categoriei fructe şi legume a crescut cu 2% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Vedem deja, în anul curent, semnele unei stabilizări a vânzărilor şi, în general, o consolidare a categoriei în cadrul raionului”, a precizat Radu Gherman, Buying Director Ultra-Fresh, Carrefour România.

De ce este comerţul online un canal de vânzare atractiv pentru consumatorii de fructe şi legume bio?

Au răspuns acestei provocări Ioana Pantelimon, Managing Director, Froopt și Ciprian Tănăsescu, Business Unit Manager Ultra Fresh, Freshful by eMag.

Froopt a fost lansat în mai 2021 și a încheiat anul trecut, după șase luni de activitate, cu o cifră de afaceri de 140.000 de euro. Pentru anul în curs, compania estimează venituri în valoare de peste 500.000 de euro.

Obiectivul pe care Froopt și-l propune este să adune în jurul său mici fermieri români care produc responsabil și sustenabil și împreună cu aceștia să le ofere clienților care apelează la serviciile sale posibilitatea de a-și achiziționa produse alimentare sănătoase, din surse controlabile.

Ioana Pantelimon, cofondator Froopt: “Am construit această afacere din pasiune. Ne-am spus că vrem să aducem mâncarea bună mai aproape de client.”

Ioana Pantelimon, antreprenor: „Froopt diferă, în primul rând, prin calitatea produselor pe care le livrează, prin transparența pe care o acordă.”

„La Froopt, fructele și legumele se culeg exact în aceeași zi în care livrăm. Am avut 500 de listări de fructe și legume ECO în site, dintre care 300 sunt legume ECO, aproximativ 200 sunt fructe ECO. Prin calitate, prospețime și livrări rapide ne-am câștigat nișa de clienți.”

„La Froopt tot procesul este autentic. Producătorii aduc marfă direct din grădină. Facem noi o sortare, manuală, etichetăm și formăm comenzile. Livrăm mereu în ambajale de carton sau hârtie, sustenabile.”

„A fost extrem de greu să găsim furnizori de BIO. Acum sunt peste 70 de producători români de BIO cu care lucrăm, în funcție de sezonalitate și de produsele pe care le au.”

„Ne încurajăm clienții să consume produsele atunci când este e sezonul lor, tocmai pentru calitățile lor nutritive excepționale pe care le au atunci.”

„Prelungim sezonul românesc de produse, alegând producători din toate zonele țării. De exemplu, luăm produse din sud, după care ne mutăm mai la nord, fiindcă acolo fructele și legumele se coc mai târziu. Astfel, încercăm să maximizăm produsele românești, care sunt disponibile la noi în site. Când am epuizat și varianta asta, am găsit alte variante sănătoase și autentice, așa cum îmi place mie să văd produsele, fiindcă mă feresc de produsele acelea perfecte. Le-am găsit în Grecia.”

„Prioritară rămâne întotdeauna colaborarea cu fermierii români, fiindcă putem culege dimineața iar noi să le vindem în aceeași zi. Asta este extraordinar!”

În cifra de afaceri a companiei Freshful by eMAG, ponderea legumelor și fructelor Bio este de peste 20%

Lansat în 2021, cu o investiție de peste 5 milioane de euro în tehnologie, operațiuni și depozit propriu frigorific, Freshful a atras într-un an 55.000 de clienți din București și Ilfov, înregistrând o creștere cu aproape 100% față de primele 6 luni de activitate.

Alături de cei 550 de furnizori locali și internaționali, listați în platformă, Freshful oferă consumatorilor o sortimentație bogată, cu produse de calitate, unde categoriile fresh și ultra fresh au însumat peste 50% din totalul vânzărilor.

Ciprian Tănăsescu, Business Unit Manager Ultra Fresh, Freshful by eMag a arătat audienței că preferințele clienților pentru gamele fresh și ultra-fresh rămân neschimbate, iar interesul pentru o alimentație echilibrată, bazată pe prospețime și gust, continuă să se mențină.

Tănăsescu a reamintit că Freshful a lansat, la mijlocul anului 2022, sortimentația Din Grădină, prima inițiativă From farm to fork a companiei, prin care a pus pe masa românilor 30 de tone de legume, cultivate la Băleni, jud. Dâmbovița. Ulterior, Freshful a extins proiectul Din Grădină către zona de fructe autohtone și a introdus în platforma Freshful.ro sub conceptul Din Livadă – merele, perele și gutuile de Voinești.

„În cifra de afaceri, ponderea legumelor și fructelor Bio este de peste 20%. În mod clar, în piața de online există o atracție către acest segment și de aceea trebuie să acordăm o mare importanță comunicării cu clientul.”

„Online-ul te ajută să comunici, direct și ușor, la o distanță de două clickuri, prin dispozitivele portabile pe care clienții le au în permanență cu ei. O mare parte din comenzi vin direct din aplicația instalată pe telefonul mobil. Eforturile noastre de comunicare se îndreaptă într-acolo.”

„Segmentul de Bio creează fidelitate în rândul clienților noștri” a confirmat Ciprian Tănăsescu, Business Unit Manager Ultra Fresh, Freshful by eMag.

Evenimentul Modern Buyer s-a bucurat de susținerea partenerilor săi principali: Carrefour și Roua, partenerilor expozanți: Microfruits, Simpak, DS Smith, MerryBerry, Rina Pack, Letca, Roua, Aspeti, Ultragreens, Eisberg, dar și a altor susținători ai acestui eveniment, companiile: Unifrutti, Ecocert, Systec Agripack, Sezamo și Europool.

Mai sus regasiți o reprezentare vizuală a conținutului articolului, o clasificare automată și un sumar al acestuia! Preluarea informațiilor urmăreste promovarea și facilitarea accesului la informație, cu respectarea drepturilor de proprietate intelectuală, conform cu termenii și condițiile sursei (modernbuyer.ro).

Accesați aici articolul integral !

Fluxuri de știri

Articole recomandate

- Advertisement -dezvoltare afacere

Ultimele articole

Alege-ți fluxurile de informații!

Gratis!

 + Promovează-ți compania și oferta sa!