♦ Toată industria alimentară românească generează o cifră de afaceri similară cu top zece producători polonezi: 14 mld. euro.
Polonia are zece companii producătoare de alimente în topul celor mai mari jucători din Europa Centrală şi de Est, în timp ce România nu are niciun astfel de producător în top 500 cele mai mari companii din Europa Centrală şi de Est, realizat de Coface, companie de analiză şi consultanţă.
ZF a făcut o analiză în care a luat în calcul doar procesatorii din industria alimentară prezenţi în topul realizat de Coface, nu şi firmele care produc exclusiv băuturi de exemplu sau care doar distribuie.
Maspex Holding, cea mai mare companie din industria alimentară din Polonia, are afaceri de 2,8 mld. euro în 2022, în timp ce liderul industriei alimentare locale Smithfield România are 240 mil. euro. Mai mult chiar, grupul Maspex este unul dintre cei mai activi investitori din industria alimentară şi a băuturilor din România, un model de extindere peste graniţe pe care marii antreprenori români nu l-au experimentat până acum.
În sectorul lactatelor din Polonia, compania Spółdzielnia Mleczarska Mlekovita, care produce brandul Mlekovita, a avut o cifră de afaceri de 2 mld. euro în 2022, în timp ce Albalact, liderul pieţei din România, a realizat un rulaj de 203 mil. euro. Per total, industria alimentară românească are o cifră de afaceri de 14 mld. euro, în timp ce doar primele zece companii din sector din Polonia depăşesc această sumă. Toată industria alimentară polonează este de 68 mld. euro anual.
România a înregistrat în 2022 schimburi comerciale cu Polonia în valoare de 10,94 mld. euro, conform datelor de la CCIR. Dar dacă ne uităm la importuri versus exporturi, aducem din Polonia produse alimentare, băuturi şi tutun de 544 mil. euro şi trimitem acolo produse în valoare de 163 mil. euro,
arată datele de la INS. În ultimul an, România a importat carne, lactate, ouă şi legume de 3,1 mld. euro, adică mai mult decât încasăm pe toate alimentele exportate, conform analizei ZF. Practic, România exportă materii prime – animale vii şi cereale – şi aduce pe plan local produse cu valoare adăugată, adică carne ambalată şi pâine sau produse de patiserie.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels
Mai sus regasiți o reprezentare vizuală a conținutului articolului, o clasificare automată și un sumar al acestuia! Preluarea informațiilor urmăreste promovarea și facilitarea accesului la informație, cu respectarea drepturilor de proprietate intelectuală, conform cu termenii și condițiile sursei (www.zf.ro).