De mai bine de un deceniu, asistăm la creșterea constantă a comerțului electronic, iar cifrele arată că tendința ascendentă este pe termen lung. Inițial reticenți la schimbare, consumatorii români s-au obișnuit de ani buni deja să comande online și apetitul pentru cumpărături pare tot mai puternic.
În contextul ultimilor ani, guvernați de pandemie și un climat socio-economic fără precedent, sectorul ecommerce a prins avânt la nivel global, iar piața din România nu face excepție. Restricțiile temporare au accelerat dinamica sectorului de comerț electronic și au generat noi comportamente de consum, precum comenzile de mâncare la domiciliu. Ceea ce în timpul perioadelor cu restricții era o nevoie stringentă a rămas acum o preferință: mulți cumpărători continuă să comande online în loc să iasă la mall sau în restaurantele fast-food, de exemplu. Așadar, potențial de creștere pentru afacerile ecommerce, cât și pentru furnizorii de servicii de livrare.
Dar sunt și comercianții pregătiți să își extindă afacerea în online? Pentru o afacere mică îndeosebi, tranziția sau continuarea afacerii de la magazin fizic la ecommerce poate însemna o schimbare majoră de paradigmă. Ce soluții folosesc și ce proceduri adopta pentru a veni în întâmpinarea clienților și a-și spori vânzările? Despre provocările, dar și oportunitățile de dezvoltare pentru comercianți în actualul context am discutat cu Mihaela Petcu, director de vânzări naționale în cadrul companiei Magister – unul dintre cei mai longevivi și mai cunoscuți furnizori pe piața soluțiilor pentru retail din România.
Cum a evoluat structura cererii în ultimii ani și ce tendințe sunt în piață?
Mihaela Petcu: Pe fondul pandemiei, comportamentul consumatorilor s-a schimbat, influențând activitatea din sectorul retail. Modelul tradițional de vânzare cu amănuntul a înregistrat o serie de puncte slabe, motiv pentru care comercianții au fost nevoiți să-și regândească propriile strategii de business. Atenția lor s-a concentrat pe îmbunătățirea operațiunilor, diversificarea gamelor și a sortimentelor de produse din ofertă, diversificarea serviciilor și oferirea unor experiențe noi clienților lor. Atingerea acestor obiective nu este posibilă decât datorită noilor tehnologii, care ajută comercianții să se diferențieze de concurenții din sectorul retail și astfel să reușească să activeze și să se dezvolte în condiții concurențiale.
Digitalizarea comerțului rămâne tendința de bază, esențială pentru dezvoltarea oricărei afaceri de comerț și pentru adaptarea la noul mediu economic. Posibilitatea de a avea o interacțiune flexibilă cu cumpărătorii îi oferă retailerului un climat de stabilitate și control asupra operațiunilor, mizând pe vânzările online și toată suita de avantaje pe care acestea le oferă. Preocuparea retailerilor de a le asigura clienților noi experiențe în condiții de confort, rapiditate și siguranță este o tendință intens manifestată în ultima perioadă, mai ales în etapa de extindere a serviciilor.
În ultima perioadă, retailerii optează pentru strategia omnichannel, care le permite să ofere clienților o experiență mult mai complexă. Folosirea simultană a mai multor canale de comunicare interconectate garantează consolidarea legăturii dintre comerciant și client.
În același timp, tot mai mulți comercianți simt nevoia folosirii canalelor de comunicare precum platformele de socializare, asistență prin chatbot-uri. În acest mod, comunicarea cu clienții le permite comercianților să obțină informații prețioase despre necesitățile și dorințele acestora.
Ce pași trebuie să parcurgă un antreprenor pentru a-și deschide o platformă online de vânzare de produse?
Mihaela Petcu: Deschiderea sau lansarea unui magazin online nu este o chestiune tocmai simplu de realizat și trebuie evaluate și rezolvate aspecte precum:
- stabilirea planului de afaceri pentru segmentul online, definirea profilului de client și a comportamentului acestuia (buyer persona);
- analiza viabilității ideii de afaceri, dar și a a cererii de piață, evoluția concurenților locali și a clienților-țintă;
- estimarea bugetului necesar realizării, în funcție de sistemul informatic și platforma eCommerce aleasă;
- alegerea platformei eCommerce potrivită pentru magazinul online al comerciantului; de preferat să asigure accesul la integrare cu furnizori locali de servicii. Noi recomandăm o platforma de închiriat SaaS, care ajută comerciantul să lanseze rapid magazinul online, să țină sub control costurile cu abonamentul lunar sau anual și care nu necesită cunoștințe de programare sau alte cunoștințe tehnice.
- alegerea domeniului, numelui și a serviciilor de hosting – identitatea online este esențială pentru orice comerciant;
- stabilirea designului și a logo-ului; identitatea vizuală să fie simplă și de impact, adecvată și relevanță pentru afacerea respectivă, să atragă prin formă și culoare;
- stabilirea unor cuvinte-cheie pentru aplicarea unui proces de optimizare a procesului de căutare după care clienții caută un produs (SEO), susținute și de campanii PPC (pay-per-click);
- lansarea site-ului.
Ce soluții au comercianții la dispoziție pentru a se lansa în lumea e-commerce? Ce implică gestionarea afacerii în cele două medii, online versus offline?
În ultimii ani, tot mai mulți comercianți, de la magazine independente de proximitate până la rețele de supermarketuri, au optat să-și extindă afacerea și în mediul online, fără însă a renunța la infrastructura hardware-software existența, ci doar adaptând-o la noul model de business, pentru eficiență sporită. Cum e posibil? Cu suita de aplicații SmartCash Retail Management System, cea mai răspândită soluție software pentru retail din România, și îndeosebi modulul SmartCash eCommerce Framework, care oferă toate beneficiile necesare unui magazin online.
Pe lângă funcționalitățile necesare oricărei afaceri de retail, SmartCash RMS bifează o multitudine de beneficii:
- automatizează operațiunile din activitatea cotidiană de retail;
- completează aplicațiile software existente și se integrează cu aplicații terțe (de gestiune, contabilitate, CRM etc.);
- permite comunicarea fluență a datelor între magazinele din rețea și unitatea centrală de gestionare a afacerii de unde se face aprovizionarea și respectiv se expediază comenzile realizate online – totul, cu evidență exactă a stocurilor, pentru o gestionare corectă a mărfii între offline și online;
- se sincronizează cu serverul ANAF pentru transmiterea în timp real a datelor și raportează automat facturile în noile sisteme RO e-Factură și RO e-Transport;
- SmartCash Mobility asigura inventarierea facilă a mărfurilor, cu terminale mobile ușor de utilizat, care salvează timp și sporesc eficientă angajaților;
- managementul are la dispoziție funcții BI (business intelligence) pentru a-și fundamenta deciziile pe date exacte – disponibile oricând, de oriunde, în timp real, cu SmartCash Oxygen;
- interacțiunea omni-channel asigură clienților o experiență pozitivă la cumpărături, indiferent în ce mediu ia contact cu oferta brandului;
- aplicația SmartCash Fidelity permite fidelizarea printr-o varietate de oferte, promoții, campanii happy hour, cadouri de zile aniversare sau onomastice etc..
Deși lumea ecommerce este în continuă schimbare și, probabil, viitorul rezervă inovații substanțiale în interacțiunea cu cumpărătorii, cabine virtuale de proba, asistenți-roboți, livrări cu drona și cine-mai-știe-ce, tehnologia cu siguranță va continuă să joace un rol tot mai important, ajutând comercianții să țină pasul cu așteptările cumpărătorilor și să-și eficientizeze continuu afacerile. Totul este să fim pregătiți pentru schimbare. Iar SmartCash eCommerce Framework ne ajută să fim gata chiar de astăzi pentru provocările de mâine.
Despre SmartCash Retail Management System: Implementată în mii de unități comerciale din toată țara, de la orașe mari până la localități izolate, de la magazine de proximitate până la rețele de supermarketuri, hypermarketuri și cash&carry, soluția SmartCash Retail Management System dezvoltată de Magister Software este, în prezent, cea mai raspândită platformă software integrată pentru retail din România, regăsindu-se în magazine din mediul urban și rural deopotrivă, de la orașele mari până la localități izolate. Platforma se adresează atât comercianților independenți, cât și lanțurilor comerciale cu procese complexe de business, înalt automatizate și cu un număr ridicat de utilizatori. Detalii pe www.smartcash.ro.