11.5 C
București
vineri, martie 29, 2024

Puterea minorității – propagarea știrilor false prin intermediul rețelelor de socializare

Informeaza-te corect

În zilele noastre rețelele de socializare au facilitat propagarea știrilor false și, de asemenea, joacă un rol important în formarea, dar și schimbarea opiniei personale. Din cauza avalanșei de distribuiri a unor știri tindem să credem că acestea sunt reale și că reprezintă opinia majorității.

Formarea opiniei și iluzia majorității

Numeroase studii arată efectul rețelelor de socializare în formarea unei opinii personale în raport cu un anumit subiect. Utilizarea rețelelor de socializare, precum Facebook, Instagram sau Twitter, joacă un rol important în influențarea opiniei, ducând la o propagare rapidă și ușoară a unor informații.

Postarea activă a unor opinii de către unii utilizatori poate să confere iluzia că acea idee este predominantă, dacă cei care se află în opoziție cu acea afirmație nu își prezintă argumentele. Astfel, oamenii sunt tentați să-și însușească această opinie, din dorința de a face parte din majoritate.

Utilizarea unor termeni specifici

Adesea, din dorința de conferi iluzia veridicității informațiilor, multe publicații folosesc termeni pompoși, „de specialitate”, dar mai puțini cunoscuți de către publicul larg. Această practică oferă o falsă idee în legătură cu conținutul, făcându-l să pară real și bazat pe cercetări științifice.

Imparțialitatea mass-mediei

O publicație de încredere ar trebui să abordeze în mod egal temele care sunt de interes pentru publicul larg. Numeroase studii au evidențiat preferințele mass-media asupra unor anumite teme, alese în mod intenționat pentru a propaga informații false. Acest lucru poate avea efecte negative, întrucât duce la un jurnalism neglijent și la subiectivitate în raport cu un eveniment din partea surselor de informare.

Mass-media și jurnaliștii joacă un rol foarte important în formarea opiniei publice. Odată cu apariția rețelelor de socializare, acestora li s-au alăturat și alte persoane care ajută la propagarea unor anumite idei și susțin anumite opinii, din diferite motive, adesea din dorința de a-și crește profitul.

Aprobarea celorlalți

Rețelele de socializare ne permit să discutăm cu persoane care au concepții similare. Atunci când ne prezentăm punctul de vedere și primim o confirmare din partea altor utilizatori putem fi tentați să credem că avem dreptate și că opinia noastră este corectă. Acest lucru funcționează ca un ecou și poate influența și părerea celorlalți oameni sau chiar a unor grupuri întregi. În mod similar se propagă și teoriile conspirației sau știrile false.

Propagarea știrilor false

Știrile false sau celebrele „fake news” sunt adesea invenții proprii din partea unor persoane care au un anumit interes. Adesea au ca scop punerea într-o lumină proastă a unor instituții, persoane sau partide politice și, de nefericire, rețelele de socializare ajută la propagarea acestora în mediul online. Pentru a ne asigura că nu cădem în capcana lor trebuie să verificăm dacă sursa acestor știri este de încredere și dacă este imparțială.

Implementarea unor programe speciale

„Boţii” sunt anumite programe care imită comportamentul uman pentru a conferi veridicitate. În realitate, acestea sunt conturi speciale care distribuie masiv anumite articole, dar pot fi ușor de detectat deoarece nu își pot exprima propria opinie într-o discuție. Avantajul utilizării unor astfel de programe constă în ușurința și rapiditatea cu care pot fi propagate informațiile.

Lupta împotriva știrilor false pe rețelele de socializare

Din păcate, în zilele noastre, în mediul virtual circulă o mulțime de știri false, întrucât nu există reglementări clare și stricte care să vizeze publicațiile online. Se fac numeroase eforturi din partea statelor pentru combaterea știrilor false sau a comentariilor care instigă la ură, ba chiar unele state intenționează să ia măsuri penale împotriva calomnierii sau a defăimării.

Cu toate acestea, newsfeed-ul nostru este adesea asaltat de astfel de știri. Este bine să raportăm sursele care doresc să dezinformeze populația și să nu distribuim articolele respective.

Analizarea textului

Atunci când citiți o știre analizați tonul acesteia. Verificați cu atenție dacă informațiile sunt exagerate sau dacă oferă perspectivă unilaterală asupra situației. Citează anumite surse sau au fost introduse anumite link-uri externe? Apar greșeli gramaticale? Încercați să vă informați din surse obiective, care nu sunt afiliate unei anumite organizații și care inspiră încredere și profesionalism.

Verificarea contextului

Din dorința de a atrage vizitatori pe website-ul lor, publicațiile apelează la titluri pompoase și exagerate sau nu prezintă îndeajuns subiect. Verificați și celelalte articole de pe website, blog sau de pe rețeau de socializare. Verificați dacă sursa nu are ca scop simpla publicarea a unei satire aduse la adresa unei persoane sau instituții.

Compararea informațiilor

Dacă informațiile par neverosimile, căutați o altă sursă. Nu vă limitați doar la știrile care apar în newsfeed-ul unei rețele de socializare, ci consultați și website-uri de specialitate și cercetări științifice care sunt disponibile pe Internet.

- Advertisement -studii piata, analiza piata romania

Stiri recente

- Advertisement -crestere, business, vanzari, management echipa vanzari,

Mai multe articole similare

- Advertisement -spot_img

Alege-ți fluxurile de informații!

Gratis!

 + Promovează-ți compania și oferta sa!