6.1 C
București
luni, decembrie 9, 2024

Energie – Legea privind finalizarea construirii unor hidrocentrale, atacată la CCR – 06.07.2023 – Sinteza

3 min read (textul complet), articol clasificat de Robotul Minerva ca: Profilare

Creați-vă propriul

dashboard de știri

informația - cheie, 24/7

100+

FLUXURI

Free

Parcurgi informația mai rapid!

Acoperi top 100 surse externe!

Publicat de

Articole din aceeași sursa

- Advertisement -cresterea vanzarilor

Sumarizare automata

Avocatul Poporului a înaintat Curţii Constituţionale o sesizare ce conţine mai multe motive de neconstituţionalitate cu privire la proiectul de lege votat de parlamentarii PSD şi PNL prin care a fost aprobată OUG 175/2022, ordonanţă ce reglementează continuarea proiectelor pentru obiectivele de investiţii aflate în curs de execuţie...

Printre motivele de neconstituţionalitate invocate de Avocatul Poporului se numără şi faptul că excepţiile stabilite prin OUG 175/2022 şi, ulterior, prin proiectul de lege, nu au fost trimise anterior Comisiei Europene, aşa cum prevede legea 292/2018, care transpune Directiva 2011/92/UE aşa cum a fost ea modificată prin Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European şi Consiliului UE.

Avocatul Poporului mai observă că potrivit aceleiaşi legi, titularul modificării aprobată prin OUG 175/2022 trebuia să fie Ministerul Mediului - singurul în măsură să stabilească excepţiile - şi nu Guvernul în totalitatea sa.

Avocatul Poporului a înaintat Curţii Constituţionale o sesizare ce conţine mai multe motive de neconstituţionalitate cu privire la proiectul de lege votat de parlamentarii PSD şi PNL prin care a fost aprobată OUG 175/2022, ordonanţă ce reglementează continuarea proiectelor pentru obiectivele de investiţii aflate în curs de execuţie, care privesc realizarea de amenajări hidroenergetice.

Printre motivele de neconstituţionalitate invocate de Avocatul Poporului se numără şi faptul că excepţiile stabilite prin OUG 175/2022 şi, ulterior, prin proiectul de lege, nu au fost trimise anterior Comisiei Europene, aşa cum prevede legea 292/2018, care transpune Directiva 2011/92/UE aşa cum a fost ea modificată prin Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European şi Consiliului UE. Conform textului respectiv şi al directivei transpuse, Guvernul trebuie să infromeze rapid, înainte de a propune proiectul de OUG, Comisia Europeană, şi chiar să o notifice pe cale electronică cu privire la excepţiile introduse de la regulile privind protecţia mediului.

Avocatul Poporului mai observă că potrivit aceleiaşi legi, titularul modificării aprobată prin OUG 175/2022 trebuia să fie Ministerul Mediului – singurul în măsură să stabilească excepţiile – şi nu Guvernul în totalitatea sa. Mergând însă pe principiul delegării legislative, Avocatul Poporului afirmă că Guvernul ar fi trebuit, înainte să autorizeze prin ordonanţa respectivă continuarea proiectelor de infrastructură hidroenergetică, să efectueze un studiu de impact asupra mediului pe care să îl supună dezbaterii publice cu toţi actorii implicaţi, inclusiv cu reprezentanţii societăţii civile.

Mai mult, Avocatul Poporului susţine că OUG 175/2022 aşa cum a fost aprobată de Parlament nu prezintă claritate legislativă, deoarece nu reglementează strict paşii următori după apariţia acestui act normativ.

Pentru toate aceste aspecte, Avocatul Poporului cere CCR să constate neconstituţionalitate actului normativ emis de Guvern şi aprobat de Parlament.

Amintim că proiectul de lege a fost criticat şi de fostul ministru al Justiţiei, Stelian Ion, pe motiv că „are un impact nociv asupra mediului înconjurător.”

„Ordonanţa de urgenţă dată de guvernul Ciucă distruge practic 20 de situri Natura2000. Calculul economic nu justifică un asemenea atac distructiv asupra mediului înconjurător. Am spus mereu că această OUG a fost emisă pentru a scăpa de avizul de mediu şi pentru a trece peste decizii judecătoreşti definitive, care au stabilit că proiectele hidroenergetice, cum sunt cele din Defileul Jiului, sunt ilegale. Este o minciună şi că proiectele sunt finanţate prin programul RePowerEU, Comisia Europeană nu va aloca bani pentru distrugerea mediului înconjurător, ci, din contră, există şanse mari să deschidă procedura de infringement”, a declarat, recent, fostul ministru al Justiţiei.

În expunerea de motive a Ordonanţei de Urgenţă se arată că, având în vedere caracterul strategic al proiectelor de investitii pentru realizarea de amenajări hidroenergetice şi faptul că finanţarea europeană prin planul de măsuri REPower EU presupune o perioadă redusă de timp pentru evaluare, este necesară asigurarea posibilităţii realizării acestora până în anul 2026.

Autorii iniţiativei legislative susţin că prin finalizarea şi punerea în valoare a proiectelor hidroenergetice din Anexa la proiectul de ordonanţă de urgenţă, proiecte printre care se numără şi hidrocentrala de la Bumbeşti, hidrocentrala de la Răstolniţa, complexul hidtorehnic şi energetic Cerna-Motru-Tismana şi hidrocentralele de la Cornetu şi Izbiceni, se vor adăuga producţiei anuale de energie electrică aproximativ 2 Terrawaţi oră pe an din energie verde regenerabila, ceea ce va conduce la atingerea dezideratului actual al independentei energetice în condiţiile respectării şi protejării mediului.

Mai sus regasiți o reprezentare vizuală a conținutului articolului, o clasificare automată și un sumar al acestuia! Preluarea informațiilor urmăreste promovarea și facilitarea accesului la informație, cu respectarea drepturilor de proprietate intelectuală, conform cu termenii și condițiile sursei (www.bursa.ro).

Accesați aici articolul integral !

Fluxuri de știri

Articole recomandate

- Advertisement -dezvoltare afacere

Ultimele articole

Alege-ți fluxurile de informații!

Gratis!

 + Promovează-ți compania și oferta sa!