Datoria publică totală a guvernului federal al SUA a ajuns pentru prima dată la 34 de trilioane de dolari, a anunţat, recent, Departamentul de Trezorerie al SUA, în timp ce membrii Congresului se pregătesc pentru o altă serie de bătălii de finanțare federală în săptămânile următoare. Datoria publică totală restantă a crescut la 34.001 trilioane de dolari, de la 33.911 de dolari joi, potrivit Reuters.
Desmond Lachman este cercetător senior la American Enterprise Institute. A fost director adjunct în Departamentul de dezvoltare și revizuire a politicilor Fondului Monetar Internațional și strateg șef al piețelor emergente la Salomon Smith Barney. Acesta a scris, într-un articol pentru New York Post, opinia sa cu privire la situaţia economică din SUA.
Citeşte mai jos reflecţiile lui Desmond Lachman despre starea economiei SUA:
Întrebat cum a dat faliment, unul dintre personajele lui Ernest Hemingway a spus: „În două moduri. Treptat și apoi brusc.”
Judecând după starea greșită a finanțelor publice ale țării noastre, trebuie să ne întrebăm dacă s-ar putea spune ceva similar despre guvernul Statelor Unite: Marți, Departamentul de Trezorerie a raportat că datoria noastră publică a depășit acum 34 de trilioane de dolari.
În primul rând, intră în faliment treptat, permițând ca datoria publică să crească an de an, indiferent de ce partid politic deține controlul.
Atunci când republicanii au puterea, le place să reducă taxele, dar ambele partide nu doresc să reducă cheltuielile publice. Când democrații dețin control, le place să mărească cheltuielile pentru a-și impulsiona agenda socială.
Acum, guvernul riscă să intre brusc în faliment, deoarece ratele dobânzilor au revenit la niveluri mai ridicate (mai normale), străinii devin reticenți să mai adauge la deținerile lor mari de obligațiuni guvernamentale din SUA, iar agențiile de rating avertizează că, în absența unei schimbări în direcția politicii, vor fi obligați să scadă ratingul de credit al țării.
Ar fi un eufemism să spunem că finanțele publice ale țării noastre sunt într-o stare îngrozitoare.
Nu este vorba doar că datoria ca procent din PIB se apropie acum rapid de nivelul experimentat la sfârșitul celui de-al Doilea Război Mondial; De asemenea, continuăm să avem deficite bugetare extrem de mari, care se vor adăuga și mai mult la un nivel deja nesănătos al datoriilor.
Într-o perioadă în care șomajul se apropie de un minim postbelic și când ar trebui să avem excedente bugetare, reușim să avem un deficit de aproape 6% din PIB.
Mai rău, Biroul de Buget al Congresului avertizează că, pe baza politicilor actuale, deficitul va rămâne la nivelul actual mult timp.
În actualul stat polarizat al Washingtonului, nu există niciun semn că va exista o schimbare în direcția politicii în curând.
Deficitele mari sunt gestionabile atunci când guvernul se poate finanța la dobânzi foarte mici.
Până de curând așa era. Într-adevăr, până de curând ratele dobânzilor erau la un nivel neobișnuit de scăzut, deoarece Rezerva Federală a cumpărat cantități masive de obligațiuni de trezorerie în efortul său de a stimula economia în urma pandemiei.
Cu toate acestea, este foarte diferit atunci când guvernul trebuie să-și finanțeze deficitul și să-și reporteze datoria la scadență la dobânzi mari.
Costul crescut al serviciului datoriei nu face decât să mărească și mai mult deficitul și riscă să pună datoria pe o traiectorie exponențială ascendentă.
Acest lucru este subliniat de faptul că rata obligațiunilor de trezorerie pe 10 ani s-a mutat de la mai puțin de 1% în 2020 la 4%, deoarece FED a “trântit” frânele politicii monetare pentru a controla inflația.
Din păcate, există prea multe motive pentru a crede că plățile dobânzilor vor pune din ce în ce mai mult presiune asupra finanțelor publice. Pentru început, temerile de inflație vor forța Fed să mențină ratele dobânzilor mai ridicate.
Între timp, guvernele străine vor continua probabil să-și reducă deținerile mari de obligațiuni guvernamentale din SUA, mai ales dacă agențiile de rating reduc scorul de credit al guvernului.
Drept urmare, conform Comitetului pentru un buget federal responsabil, plățile dobânzilor vor rămâne elementul de cheltuieli de la bugetul guvernamental cu cea mai rapidă creștere și ar putea ajunge la aproximativ 3¼% din PIB până în 2030.
Nimic din toate acestea nu înseamnă că Statele Unite vor fi în incapacitate de plată. Spre deosebire de alte guverne, care se finanțează în valută străină, guvernul SUA se finanțează în dolari. Aceasta înseamnă că Fed poate imprima oricând dolari pentru a satisface nevoile de împrumut ale guvernului dacă creditorii străini nu mai vor să crediteze.
Un inconvenient: Asta ar fi o rețetă sigură pentru o criză a dolarului și o nouă explozie inflaționistă.
O soluție mai bună ar fi controlul cheltuielilor, dar nu te poti baza pe Washington pentru a face progrese în acest sens.
Totuși, creșterea inflației de anul trecut, împreună cu avertismentele agențiilor de rating de credit și cu vânzarea de obligațiuni de trezorerie ale guvernelor străine ar trebui să constituie un mesaj clar despre calea periculoasă pe care se află finanțele noastre publice. Rugați-vă că Washington înţelege acet mesaj în curând și găsește o modalitate de a schimba cursul – înainte de a fi prea târziu.
Mai sus regasiți o reprezentare vizuală a conținutului articolului, o clasificare automată și un sumar al acestuia! Preluarea informațiilor urmăreste promovarea și facilitarea accesului la informație, cu respectarea drepturilor de proprietate intelectuală, conform cu termenii și condițiile sursei (financialintelligence.ro).