FacebookTwitterLinkedIn

Comisia Europeană (CE) nu mai prelungește măsurile de sprijin pentru plata facturilor la energie, introduse anul trecut și menite să contracareze impactul creșterii preţurilor.

“Comisia Europeană confirmă că nu va propune o prelungire a acestor măsuri de criză”, a anunțat instituția.

Un raport al CE concluzionează că, întrucât oferta și prețurile pieței de energie electrică din UE s-au schimbat considerabil în prezent față de nivelurile record de anul trecut, o prelungire a acestor măsuri de urgență nu pare necesară sau recomandabilă în prezent.

Preţurile la electricitate au scăzut acum la mai puţin de 80 euro/MWh, în timp ce preţul gazelor s-a stabilizat, astfel încât majorarea preţurilor energiei electrice din 2022 este considerată “mai puţin probabilă să aibă loc în următoarea iarnă”.

Acele propuneri sunt menite să sporească utilizarea contractelor de energie cu preţ fix, să protejeze consumatorii de creşterile de preţ şi să accelereze tranziţia la energia regenerabilă, a precizat Comisia Europeană.

„Țările UE au raportat că au respectat în linii mari obiectivul obligatoriu de reducere a consumului de energie electrică cu 5% la orele de vârf – un pas important pentru reducerea presiunii asupra prețurilor”, a precizat CE.

Raportul subliniază, de asemenea, că 12 din 25 de țări ale UE au profitat de posibilitatea de a extinde domeniul de aplicare a reglementării prețurilor cu amănuntul în perioade de criză pentru IMM-uri și de a aplica reglementarea prețurilor sub costuri în anumite condiții.

De exemplu, țapte țări UE au introdus reglementarea prețurilor pentru gospodării, pe lângă intervenția publică în stabilirea prețurilor pentru gospodării, care exista deja înainte de criză în 11 țări UE.

Alte patru state au raportat că au introdus prețuri cu amănuntul reglementate pentru IMM-uri, iar două țări au raportat scheme de compensare pentru IMM-uri. Mai multe țări UE au raportat scheme bazate pe plafoane de consum, inclusiv intervenții în stabilirea prețurilor sau scheme de compensare directă sau indirectă către consumatorii finali.