Gazele naturale ce urmează să fie extrase din perimetrul offshore Neptun Deep, cel mai mare din Marea Neagră românească, vor fi preluate la țărm în zona localității Tuzla din județul Constanța, unde va fi construită o stație de reglare-măsurare (SRM) și o cameră de control centralizat (CCR), iar în prelungirea lor – conducta Transgaz Tuzla-Podișor, pentru care a fost emis recent ordinul de începere a lucrărilor. Dezvoltatorii proiectului au luat însă în calcul 4 amplasamente posibile înainte de a decide că Tuzla este cea mai bună soluție, potrivit unui document oficial analizat de Profit.ro.
Criteriile utilizate pentru evaluarea alternativelor au inclus:
– criterii de mediu (de exemplu, localizarea amplasamentului, condițiile actuale ale amplasamentului, apropierea de zonele rezidențiale și ariile naturale protejate, potențiale poluări istorice etc) și impactul potențial generat de construcția și funcționarea proiectului asupra mediului și a ariilor naturale protejate adiacente;
– criterii socio-economice, precum: dezvoltarea actuală a zonei, utilizarea terenurilor (agricol sau neproductiv), accesul pe amplasament, apropierea de infrastructura de transport;
criterii de proiectare – complexitatea soluțiilor tehnice necesare pentru a fi implementate în funcție de fiecare limitare/restricție potențială a amplasamentului;
– criterii de construcție – dificultăți potențiale în execuție din cauza complexității soluțiilor tehnice necesare pentru a fi implementate la fața locului, inclusiv potențialul utilizării celor mai noi tehnologii de traversare a țărmului (de exemplu, microtunelare);
– criterii operaționale – facilitarea operațiunilor și lucrările de întreținere.
Un număr de 4 potențiale amplasamente situate de-a lungul coastei Mării Negre de la nord la sud au fost luate în considerare în cadrul evaluării alternativelor, acestea fiind Tuzla, zona Capului Midia, zona administrativă a localității 23 August și zona dintre localitățile 2 Mai și Vama Veche.
În privința celui din urmă, problema a fost aria naturală protejată ROSCI0269 Rezervația Marină 2 Mai – Vama Veche, situată de-a lungul coastei Mării Negre.
″Lucrările de construcție/instalare (de exemplu, traversarea țărmului) trebuie efectuate în limitele ariei naturale protejate. Biodiversitatea și habitatele prezente în interiorul ariei naturale protejate pot fi afectate semnificativ de lucrări, deoarece subtraversarea ariei protejate pe întreaga sa lungime nu este posibilă. Nu au fost identificate căi de acces existente în zona investigată. Din cauza constrângerilor menționate mai sus, nu au fost efectuate alte investigații pentru acest amplasament și această alternativă a fost respinsă″, menționează sursa citată.
2 Mai, Micul Golf
Cu privire la zona industrială Midia, unde se află și rafinăria și terminalul petrolier Petromidia, s-a considerat că amplasamentul poate prezenta potențiale poluări istorice. În plus, în zonă se află Unitatea Militară nr. 08153 Capul Midia – Tabăra de Instrucție și Poligon de Trageri Sol – Aer.
″A fost luat în considerare riscul potențial de traversare a bazei militare și a poligonului de tragere. Amplasamentul este situat în apropierea unei arii naturale protejate – Rezervația Biosferei Delta Dunării (zonă naturală protejată UNESCO). Din cauza prezenței acestei zone protejate și a altor limitări (de exemplu, potențiale poluări istorice ale terenului, prezența unei baze militare în zonă), acest amplasament alternativ a fost respins″, se mai spune în document.
În fine, la 23 August, problema a fost structura geologică a zonei:
″Condițiile geologice ale terenului sunt reprezentate de un subsol calcaros cavernos. Faleza de la malul mării este expusă proceselor de eroziune naturală, fără lucrări de consolidare/stabilizare. Executarea instalațiilor de pe uscat (inclusiv coridorul conductei și traversarea țărmului) poate fi afectată de condițiile locale de sol și subsol și de eroziunea de pe malul mării. Investigațiile geotehnice efectuate pe amplasament au relevat prezența unui strat de rocă calcaroasă afectat de un proces intens de carstificare datorită prezenței apelor Mării Negre. Acesta reprezintă un risc de siguranță pentru construcții care ar trebui evitat, conform instrucțiunilor actuale de siguranță a construcțiilor. Executarea lucrărilor de traversare a țărmului poate activa procesele de alunecări de teren în zona falezei mării (neterasată). Datorită constrângerilor de siguranță a construcției menționate mai sus, această alternativă de amplasament a fost respinsă″.
Concesionarii Neptun Deep, OMV Petrom și Romgaz, au anunțat oficial pe 21 iunie decizia finală de investiție în proiect.
Cele două companii estimează că Neptun Deep va furniza un volum brut total de 100 miliarde metri cubi de gaze naturale, care va fi împărțit în mod egal între cei doi parteneri, iar investițiile de dezvoltare necesare declanșării producției în 2027 se vor cifra la aproximativ 4 miliarde euro.
Mai sus regasiți o reprezentare vizuală a conținutului articolului, o clasificare automată și un sumar al acestuia! Preluarea informațiilor urmăreste promovarea și facilitarea accesului la informație, cu respectarea drepturilor de proprietate intelectuală, conform cu termenii și condițiile sursei (www.profit.ro).