Afacerea lui Cosmin Răileanu, fondatorul platformei de comerț cu materiale de construcții Vindem-Ieftin.ro, a ajuns în prezent să depășească 15 milioane de euro, capitalizând pe conceptul de depozit virtual, care elimină costurile logistice prin livrări directe din fabrică.
Antreprenorul se pregătește să-și extindă platforma pe piețele internaționale, fiind gata să atragă noi finanțări pentru a susține această expansiune.
În contextul scăderii volumului construcțiilor rezidențiale cu 22% în prima jumătate a anului, vânzările retailerului nu au urmat acest trend, reușind o echilibrare a situației și păstrarea unei creșteri de 5-6% în prima jumătate a anului.
Chiar dacă în cazul său nu se pune problema unei scăderi a cifrei de afaceri, Răileanu punctează că sunt mulți furnizori din piață care fac eforturi mari să mențină cifra de afaceri de anul trecut. În plus, creșteri s-au văzut în cazul comenzilor pentru construcții industriale.
„Anul a început destul de timid și cam toți clienții noștri au fost mai prevăzători în achiziții, au cerut oferte în ianuarie-februarie și au început să concluzioneze ofertele în următoarele luni. Noi nu am scăzut cu 22%, deși ponderea clienților noștri este mai mare în zona rezidențială decât în zona industrială, respectiv B2B”, declară Cosmin Răileanu la emisiunea Reinventarea României.
În schimb, media pe comandă a scăzut cu 30% și se investește mai puțin, spune el. Astfel, dacă în anii precedenți media pe comandă era de 9.000 lei, chiar de 12.000 lei în 2022, anul acesta media pe comandă a fost de 5.700-6.500 lei.
Structura companiei s-a schimbat și ea în ultimii trei ani, de la aproximativ 60% clienți persoane fizice și 40% companii B2B sau industriali, la un echilibru înspre 50%-50% în prezent.
Răileanu punctează că abordarea crescută a segmentului B2B a fost un mecanism pentru a contrabalansa scăderea din rezidențial.
„Infrastructura, licitațiile publice și toate lucrările private și-au pus amprenta și asupra cifrei noastre de afaceri, pentru că am primit mai multe cereri de ofertă de la constructori, de la companiile care lucrează pentru anumite tronsoane (rutiere n.r.) care au câștigat licitațiile și subcontractează și de la companiile mai mici”, a explicat el.
Scăderea volumului lucrărilor de construcții a generat o supraofertă de stocuri. Spre deosebire de anii trecuți, acum există marfă pe stoc, dar nu mai sunt atât de mulți clienți.
În plus, au intrat pe piață produse ieftine, și sunt clienți, în special cei care lucrează în regie proprie, care fac compromisuri grave de la calitate alegând soluții la limita conformității. Aceste game sunt denumite „eco”, dar prescurtarea nu are legătură cu ecologia, ci cu economia de preț.
„Atenție, clienții nu știu și aici apare o mică problemă. Pe piață sunt tot felul de situații care destabilizează piața construcțiilor și mai ales producătorii. Pentru că, împingându-se în piață o marfă slabă calitativ, nu faci decât să-ți strici brandul”, adaugă el.
În cazul panourilor sandwich, anumite produse de calitate slabă vin și de la fabricanți locali care au făcut compromisuri cu privire la calitate și au ales o tablă mai subțire pentru a face față competiției de prețuri. Însă aceste produse nu ar trebui folosite pentru construcții rezidențiale cu destinație de locuit.
“Din păcate, ele se folosesc chiar la hale mari. România este deficitară la capitolul verificări și implementări ale proiectelor tehnice. Noi am oferit consultanță specializată, am luat produsele din proiectele tehnice și pe acelea le-am adus, inclusiv cu certificări în spate și garanția pentru fiecare produs”, informează Cosmin Răileanu.
În ceea ce privește evoluția prețurilor, cel al fierului beton a ajuns la nivelele dinaintea războiului din Ucraina, în jur de 3 lei, iar cel al betonului a rămas stabil. Fondatorul Vindem-Ieftin afirmă că prețurile bune ale materialelor de construcții ar trebui să încurajeze constructorii sau dezvoltatorii să înceapă din nou proiecte.
Creșteri minore, între 3% și 5% s-au înregistrat în schimb la plăcile OSB, gips-carton și panourile sandwich.
Văileanu atrage atenția și asupra produselor venite din Ucraina, care pe timpul războiului este exceptată de la plata taxelor vamale în cadrul pieței comunitare. În schimb, standardele de producție prevăzute în legislația acestei țări nu sunt armonizate cu cele de la nivelul UE.
Pentru a se aproviziona, platforma Vindem-Ieftin colaborează cu toate fabricile din România, iar pentru ceea ce nu se găsește pe plan local, cum sunt profilele metalice sau fierul beton, se apelează la importatori. Acestea sunt importate în proporție de 95%.
Strategia de dezvoltare a companiei prevede reducerea costurilor operaționale, investiții în echipele de vânzări și în depozitele virtuale.
„Din păcate, costul operațional al unui distribuitor a crescut de la 17%, cât a fost acum 2 ani până la 22% din cifra de afaceri în prezent. Este un cost foarte mare care, de fapt, se reflectă în prețuri și atunci apare și competitivitatea și scăderea calității produselor pe care aceștia le comercializează”, concluzionează Cosmin Răileanu.
Pe lângă extinderea pe piețele externe, printre planurile de viitor se numără și cea pe plan local. Compania își propune ca, în următorii trei ani, să aibă în fiecare județ între 6 și 8 depozite virtuale active.
Fii la curent cu tot ce contează în business-ul din România și abonează-te la canalul nostru de Whatsapp Forbes Romania.
Mai sus regasiți o reprezentare vizuală a conținutului articolului, o clasificare automată și un sumar al acestuia! Preluarea informațiilor urmăreste promovarea și facilitarea accesului la informație, cu respectarea drepturilor de proprietate intelectuală, conform cu termenii și condițiile sursei (www.forbes.ro).