FacebookTwitterLinkedIn

După preluarea din 2019 a Piraeus Bank de către americanii de la J.C. Flowers și apariția First Bank pe piața financiară locală, evoluția băncii a fost de creștere organică, cu accent pe digitalizare și mobile banking. Acum doi ani, First Bank a lansat propria sa aplicație de mobile banking, în care s-au investit de atunci, potrivit Mădălinei Teodorescu, Vicepreședinte First Bank, între 4 și 5 milioane de euro.

În ultimii doi ani, banca a crescut digitalizarea portofoliului, iar numărul de tranzacții făcute de clienții băncii a crescut simțitor, de la 58% înainte de pandemie, la 90% în prezent, în cazul persoanelor fizice și la 95% pentru persoane juridice. 

Banca a trecut printr-un proces de restructurare în ultimii ani, ajungând la 40 de agenții fizice, de la 89 de sucursale câte funcționau înainte de preluarea de către compania americană. Dar amprenta agențiilor fizice nu se va mai restrânge, potrivit Mădălinei Teodorescu. “Considerăm că aceasta este dimensiunea optimă a băncii. Nu avem în plan vreo restructurare a amprentei tradiționale, și nici extinderi. Odată cu trecerea timpului, vedem creșteri semnificative ale ratei de adopție a noilor produse și a canalelor digitale, motiv pentru care creșterea se va baza în mare parte pe aceste canale digitale”, a declarat ea în cadrul unei discuții cu presa. 

În ceea ce privește baza de clienți, reprezentanta băncii a spus că nu s-au înregistrat creșteri substanțiale, dar că se merge pe o schimbare a profilului de client. “Focusul nostru nu este atât de mare pe creșterea bazei de clienți, cât pe loializarea celor existenți și pe atragerea unui profil de client cu statut educațional și venituri peste medie și cu o înțelegere bună a mediului digital. Nu vrem să fim o bancă universală, ci să acoperim universul acestui profil de client.” (M.T.)

Aplicația băncii a cunoscut o creștere între 50-60% a volumului de tranzacții în ultimii doi ani de zile, de la lansare, iar banca poate în prezent să onoreze solicitările unui client exclusiv online, fără ca el să treacă fizic printr-o agenție. În prezent, profilul clientului băncii este reprezentat de persoanele de peste 35 de ani, cu venituri între 4.000 și 7.000 de lei, foarte active pe social media, care locuiesc în zone urbane și au un portofoliu de 2-3 produse în medie. Mădălina Teodorescu a mai precizat că în jur de 70% din clienții băncii sunt activi pe zona de internet banking. 

Dintre funcționalitățile unice ale aplicației se numără plata taxelor locale, printr-o integrare automată cu Ghișeul.ro, rambursare card de credit, cumpărare vignetă, taxa de pod Fetești, deschiderea de cont curent și de depozit, pay & save (economisire), aplicare pentru un credit, salvarea de beneficiari preferați și funcționalități de informare. 

“În ce privește cardurile, am pus accent pe zona de securitate a cumpărăturilor și pe un CVV dinamic, activ pentru o perioadă limitată de timp. Suntem singura bancă din țară care oferă această opțiune, plus lista abonamentelor, o funcționalitate lansată de curând și realizată în parteneriat cu VISA”, a punctat și Ionuț Encescu, Head Of Products and Digital Innovation la First Bank. Abonamentele se referă la totalitatea portalurilor online unde sunt înrolate cardurile unui client, atât tranzacții ocazionale, cât și comercianți sau furnizori de conținut media precum Netflix sau Disney+. Compania își propune să ducă mai departe funcționalitatea, astfel ca, tot din aplicație, clientul să se poată dezabona de la anumite site-uri de cumpărături, dacă dorește. 

“De anul trecut avem integrare pe toate tipurile de plăți mobile, blocare și deblocare, precum și modalități ușoare pentru securizarea 3D, modificarea limitelor de card, pentru un control mai bun al volumului de tranzacții zilnice, precum și emitere online de card și expediere acasă, pentru a evita deplasarea la sucursală”, a adăugat Ionuț Encescu.

Potrivit reprezentanților First Bank, 80% dintre persoanele fizice preferă să folosească versiunile mobile, în timp ce în cazul persoanelor juridice lucrurile stau diferit: 60-70% dintre companiile de talie mică preferă versiunea web, mergând până la o preferință de 95% pentru corporații.

Potrivit unui studiu realizat în vara acestui an la comanda Asociației Române a Băncilor, aproximativ 46% dintre românii utilizatori de servicii bancare efectuează plăți prin internet/ mobile banking, în creștere cu 70% comparativ cu ponderea românilor care realizau plățile de această manieră în decembrie 2020 (27%). 

Smartphone-ul este folosit de aproape nouă din zece intervievați pentru accesarea serviciilor de internet/mobile banking și doar un sfert dintre utilizatori folosesc laptopul în același scop.

Valoarea și numărul tranzacţiilor de plată cu cardurile emise de prestatorii de servicii de plată rezidenţi au crescut cu 53,3%, în decembrie 2021 comparativ cu decembrie 2019. Valoarea tranzacţiilor de plată cu cardurile se cifrează la 48,5 miliarde lei, iar numărul tranzacţiilor de plată este de 365 milioane.