FacebookTwitterLinkedIn

Soluțiile creative generate de inteligența artificială, folosită în exces, cu intenția exagerată de a salva timp, pot duce la o uniformizare a expresiilor creative ale brandurilor, crede Iulia Andreșoiu, Vicepreședinte Marketing la Ursus Breweries.

Forbes: Cât de important este marketingul digital în strategia generală de marketing a companiei dvs? Cum a evoluat ponderea marketingului digital, în ultimii 3 ani, comparativ cu investițiile în marketing outdoor, radio și TV?

    Iulia Andreșoiu: Importanța digitalului a crescut de la an la an, căpătând un rol esențial în strategiile de marketing. Digitalul ne permite să experimentăm mai mult, să reacționăm mai rapid prin mesaje contextuale și campanii care ne aduc mai aproape de consumator și de publicul larg, ceea ce îl face foarte relevant ca instrument.

    Acest lucru se reflectă și în deciziile noastre investiționale – este canalul media numărul 2 din punct de vedere al bugetelor de comunicare, care pot fi direcționate atât către promovare, cât și către crearea de conținut atractiv și relevant pentru consumatorii noștri. În funcție de brand, digitalul și-a crescut ponderea chiar și de 3 ori în mixul nostru de media pentru 2024, ceea ce arată amploarea, dar și potențialul încă în creștere al acestui canal.

    Forbes: Care considerați că sunt cele mai mari provocări și oportunități ale integrării Inteligenței Artificiale în strategiile de marketing ale companiei dumneavoastră?

    Iulia Andreșoiu: Provocarea majoră pe care o vad  ține de drepturile de proprietate intelectuală ale abordărilor creative făcute cu ajutorul Inteligenței Artificiale, și în general de existența sau claritatea legislației relevante.

    Personal cred că, folosit în exces, adică cu intenția exagerată de a salva timp, soluțiile creative generate de IA pot duce la o oarecare uniformizare a expresiilor creative ale brandurilor. Altfel spus, din cauza modalității de autoînvățare pornind de la campaniile deja executate, IA-ul ar putea duce, în timp, prin folosire exclusivă și excesivă, la soluții mai puțin diferențiate.

    În plus, IA-ul este încă într-o fază incipientă, de explorare și dezvoltare, iar în anumite situații se simte lipsa identificării insight-ului uman și asta poate scădea din relevanța mesajului pe care ne-am dori să îl transmitem.

    Oportunitatea clară, pe care cred că o simțim cu toții, este legată de scurtarea timpului de execuție și scăderea costurilor și, paradoxal față de ceea ce am exprimat mai sus, posibilitatea accesării rapide a unor surse de inspirație.

    Forbes: Ați realizat până acum campanii de digital marketing în care Inteligența Artificială a fost tehnologia principală? Dacă da, ne puteți povesti despre ce-a fost vorba și ce rezultate a generat campania?

    Iulia Andreșoiu: Nu, până acum nu am avut astfel de campanii. Pe de altă parte, am utilizat IA în cadrul evenimentelor, pentru una dintre mărcile noastre internaționale, Kozel, combinând creativitatea inteligenței artificiale cu creativitatea umană, pentru a genera conținut de calitate. Iar reacția a fost una pozitivă din partea participanților și ne-a arătat că există apetit pentru astfel de acțiuni.

    Forbes: În ce mod considerați că integrarea IA în strategiile de marketing afectează relația companiei cu consumatorii? Există riscul ca IA să creeze o distanțare între brand și consumatori?

    Iulia Andreșoiu: Nu distanțarea este riscul, dimpotrivă. Un brief scris corect poate aduce o mai mare apropiere între brand și consumator, însă sunt mai multe etape care trebuie luate în calcul până se va ajunge la o campanie construită exclusiv cu IA. Fie că vorbim de campanii realizate cu IA sau altfel, în esență noi țintim aceleași obiective – să construim conexiuni cu sens cu consumatorii noștri. Iar dacă IA devine o parte importantă în viața consumatorilor noștri este necesar să ne adaptăm deoarece nevoile și motivațiile consumatorilor sunt pilonul principal în construirea campaniilor.

    Forbes: Cum vedeți evoluția marketingului digital în următorii 5 ani, în special în contextul dezvoltării rapide a tehnologiilor de Inteligență Artificială?

    Iulia Andreșoiu: Este greu de prevăzut care va fi evoluția în următorii 5 ani, mai ales dacă ne uităm la schimbările care s-au produs în acest peisaj în trecutul apropiat. Digitalul evoluează de la lună la lună, astfel încât este fundamental ca strategiile să aibă o flexibilitate sporită și să poată să fie adaptate din mers.

    Un element cheie rămâne testarea și măsurarea, care sunt esențiale atunci când vorbim de rafinarea alegerilor în ceea ce privește abordarea digitală.

    „Fail Fast” rămâne un principiu de urmat în continuare în zona marketingului digital. În plus, așa cum am mai spus, viitorul în comunicarea digitală va depinde foarte mult și de viteza și măsura în care legislația relevantă va apărea și va ține pasul.

    (24 aprilie 2024)