În 2024, stocul de spații de retail modern va depăși 4,5 milioane mp, stabilind un nou record pentru România, arată un raport al companiei de consultanță imobiliară CBRE.
Mai mult de 185.000 mp sunt preconizați a se adăuga stocului existent pe parcursul anului curent, dacă se iau în considerare doar proiectele aflate deja în construcție.
Dezvoltatorii preferă formatele de tip parc de retail, care reprezintă 95% din totalul proiectelor planificate, cât și al celor aflate deja în construcție la nivel național. Pitești este orașul care va beneficia de cel mai mare proiect aflat în construcție, Argeș Mall, programat să fie lansat pe piață în această lună, un concept de 52.100 mp GLA (gross leasable area) dezvoltat de Prime Kapital.
Potrivit raportului Romania Retail Destinations 2024, principalele orașe din țară analizate de CBRE România vor atrage în perioada următoare aproximativ 185.000 mp în diferite stadii de construcție. Cele mai mari ponderi ale livrărilor sunt concentrate în București sau în proximitatea acestuia, urmat de Iași, Cluj, Brașov și Timișoara.
România își susține poziția de piață atractivă pentru retailerii internaționali dispunând de avantaje precum o putere de cumpărare în creștere, un ritm susținut de consum în sectorul de retail, un apetit constant pentru branduri noi, forță de muncă educată și o rată de neocupare a spațiilor existente foarte scăzută (sub 3% în medie). În București, rata de neocupare generală este sub 1,0%, potrivit CBRE, iar puterea de cumpărare a bucureștenilor a depășit-o pe cea a locuitorilor din capitale precum Budapesta.
Comerțului online înregistrează la rândul său o creștere anuală constantă, volumul prognozat pentru 2023 fiind de 7 miliarde de euro – o majorare de 11% de la an la an.
„Mulți retaileri internaționali sunt foarte interesați să intre pe piața românească, iar cererea de suprafețe mari a crescut. 2024 se conturează deja ca un un nou an dinamic din punct de vedere comercial, având în vedere brandurile care au deschis sau și-au anunțat intenția de a deschide locații în România: nume precum KIKO Milano sau Happy Restaurants, dar și multe altele care vor urma din sectoarele sport, convenience, fashion și beauty”, explică Carmen Ravon, Head of Retail Occupiers la CBRE.
Nouă companii noi, în principal din sectoarele de fashion și food & beverage, au ales să intre pe piața românească în 2023, iar cinci dintre acestea au inaugurat primele unități anul trecut. Alte patru și-au anunțat intenția de a deschide un magazin sau și-au asigurat un spațiu de retail și se pregătesc de lansarea afacerii. Un exemplu este Happy Bar & Grill, care a comunicat prima unitate în AFI Cotroceni.
În ceea ce privește stocul total de retail existent, Bucureștiul se află pe primul loc, cu 1,25 milioane mp, urmat de Timișoara (218.800 mp), Constanța (183.600 mp), Brașov (181.000 mp) și Craiova (175.000 mp). Deși puterea de cumpărare a clujenilor se situează pe locul 3, după București și Timișoara, municipiul a ieșit în afara top 5 orașe în ceea ce privește stocul modern de retail în condițiile în care nu a mai înregistrat livrări din 2022, când dispunea de aceeași suprafață totală de 157.600 mp.
În același timp însă, Cluj-Napoca are cea mai mare chirie de tip prime pentru centrele comerciale, de 70 euro/mp/lună, după București care atinge pragul de 80 euro/mp/lună. Iași, Timișoara și Constanța raportează valori de 60-65 euro/mp/lună, în timp ce restul orașelor din analiză se situează la 45 euro/mp/lună.
La finalul anului 2023, centrele comerciale, care sunt considerate formatul tradițional de retail, revendică la nivelul întregii țări puțin peste un sfert din totalul suprafeței noi de ofertă, spre deosebire de formatul parcurilor de retail care reprezintă 73% din suprafața nou inaugurată.
În același timp, stocul modern din principalele orașe continuă să favorizeze formatele de tip centru comercial, în aproape toate orașele analizate înregistrându-se valori de peste 60% din stoc local. O excepție notabilă este Oradea, unde parcurile de retail reprezintă 54%, în contrast cu Brașovul, unde centrele comerciale înregistrează cea mai mare pondere, respectiv 94%. În ceea ce privește orașele cu cele mai mari centre comerciale, Bucureștiul are cea mai mare suprafață (773.300 mp), de 4,5 ori mai mare decât următorul oraș ca mărime, Brașov (171.000 mp). Urmează Timișoara (170.000 mp), urmată de Cluj-Napoca (peste 123.000 mp), și Constanța (118.000 mp), cifre care nu s-au schimbat din 2022.
Fii la curent cu tot ce contează în business-ul din România și abonează-te la canalul nostru de Whatsapp Forbes Romania.
Mai sus regasiți o reprezentare vizuală a conținutului articolului, o clasificare automată și un sumar al acestuia! Preluarea informațiilor urmăreste promovarea și facilitarea accesului la informație, cu respectarea drepturilor de proprietate intelectuală, conform cu termenii și condițiile sursei (www.forbes.ro).