24 C
București
miercuri, iulie 24, 2024

Retail – Ahile Voinel, Cafea Fortuna: “În 2024 am dezvoltat parteneriate pe toate canelele de distribuție” – Sinteza

1 min read (textul complet), articol clasificat de Robotul Minerva ca: In prelucrare

Creați-vă propriul

dashboard de știri

informația - cheie, 24/7

100+

FLUXURI

Free

Parcurgi informația mai rapid!

Acoperi top 100 surse externe!

Publicat de

Articole din aceeași sursa

- Advertisement -cresterea vanzarilor

Într-un context de piață cel puțin la fel de provocator ca în 2023, Cafea Fortuna, cel mai mare producător român de cafea, își dorește să își mențină ritmul de creștere din anii anteriori. Compania a încheiat 2023 cu o creștere de 16% a cifrei de afaceri, până la nivelul de 51,1 milioane de euro. “Evident

Într-un context de piață cel puțin la fel de provocator ca în 2023, Cafea Fortuna, cel mai mare producător român de cafea, își dorește să își mențină ritmul de creștere din anii anteriori. Compania a încheiat 2023 cu o creștere de 16% a cifrei de afaceri, până la nivelul de 51,1 milioane de euro. “Evident că și în 2024 ne propunem creșteri, dar nu cu orice preț. Ne propunem creșteri sustenabile fără a renunța la două dintre valorile noastre importante: calitate și încredere”, subliniază Ahile Voinel, Directorul Comercial al Cafea Fortuna într-un interviu acordat Modern Buyer.

Când v-ați alăturat echipei Cafea Fortuna, cum arăta acest business la momentul respectiv și ce obiective ați setat împreună cu managementul companiei?

Am fost onorat să mă alătur unui business 100% românesc cu peste 25 de ani de experiență în piața de cafea, situat în top trei jucători naționali și lider pe segmentul de cafea boabe. Am găsit aici o echipă dedicată, o mare parte din colegii mei, în special din zona de producție, lucrând în companie încă de la înființare, din 1993. Cafea Fortuna avea, de asemenea, parteneri de distribuție foarte vechi. În discuțiile cu managementul companiei, am setat la acel moment câteva obiective importante pe termen mediu și lung, obiective pe care ne concentrăm de altfel și la acest moment pentru că ele sunt direcții strategice. Aș aminti aici schimbarea paradigmei în zona comercială și dezvoltarea competențelor forței de vânzări și execuție, eficientizarea distribuției în zona de traditional trade și implementarea unor schimbări în abordarea modern trade. Totodată, în toți acești ani, împreună cu echipa de vânzări, am căutat să avem o abordare diferențiată a pieței în funcție de specificul zonelor și a portofoliului disponibil. Alte obiective importante pentru mine și echipa comercială au fost și au rămas eficientizarea sistemelor interne de monitorizare a indicatorilor de performanță și scurtarea fluxului decizional.

Ce facilități de producție are Cafea Fortuna la fabrica situată în proximitatea Capitalei?

Capacitățile noastre de producție în care am investit constant ne permit să acoperim, fără probleme, nevoile consumatorilor noștri, acordând permanent o atenție deosebită calității produselor. Aș vrea să subliniez ceva important și anume faptul că aceste capacități de producție extinse de care dispunem nu au impactat strategia noastră cu privire la importanța pe care o acordăm calității produselor. Cu alte cuvinte, nu vom face niciodată rabat de la calitate, doar de dragul volumelor. Noi aici, la Cafea Fortuna, ținem foarte mult la valorile noastre, printre care se regăsesc calitatea și încrederea. Nu totul depinde doar de facilitățile procesului de producție efectiv, ci trebuie să ținem cont de tot fluxul operațional, de la calitatea materiei prime, a trasportului, condițiile de depozitare, respectarea întocmai a timpilor proceselor de producție și siguranță, astfel încât să reușim să oferim tot timpul consumatorilor calitatea așteptată.

În momentul de față, avem un portofoliu de 24 de articole și 6 branduri: Rendez-vous, Crema, Crema Espresso, Meridian Specialty, Gusto Italiano și Armonia, în categoriile cafea prajită și măcinată, cafea prajită boabe și cafea solubilă. Toate articolele din portofoliul nostru sunt produse în unitatea proprie de productie din Dragomirești Vale.

Vă propun să vorbim de categoria în care activați. Agențiile de research arată că piața de cafea a fost în ușoară scădere, în 2023, din perpectiva volumelor. Totuși, piața continuă să arate un grad mare de reziliență și s-au conturat câteva trenduri interesante. Ce rezultate ați avut în 2023, cum ați resimțit aceste trenduri, cum v-ați raportat la ele?

Da, așa este, anul trecut piața totală de cafea a scăzut ușor în volum. Estimările noastre arată că per total, anul trecut, piața a ajuns în jurul valorii de 40 de kilotone. În ciuda acestui aspect, sunt categorii care au avut creșteri interesante, cum ar fi segmentul de cafea boabe care a crescut, tot din informațiile pe care le avem și din estimările noastre, cu 12-13 puncte procentuale.

Pe fondul acestui context de piață, aș spune mai degrabă complicat decât dificil, noi am avut creșteri interesante atât per total, cât și în subcategoriile în care activăm. Operăm cu toții în aceleași condiții de piață și cred că noi am reușit să ne adaptăm cu brio la schimbări și la noile cerințe.

Din punct de vedere financiar, evident că au fost o serie de provocări, soluțiile pe care le implementezi pentru a te adapta la aceste nevoi și cerințe costă. Cu toate acestea, am închis anul 2023 cu o cifră de afaceri de 51,1 milioane de euro, cu 16% în plus față de 2022, și un profit de 11%.

Cum au evoluat vânzarile diverselor subcategorii de cafea și cum ați resimțit această migrare dinspre cafeaua măcinată spre cea boabe?

Cum spuneam și mai sus și cum vedem și noi în vânzări, există migrări între categorii, iar asta se datorează faptului că obiceiurile de cumpărare și consum se modifică constant. Cafea Fortuna a crescut pe toate categoriile, atât în volum, cât și în valoare, cu o dinamică notabilă în categoriile de cafea macinată și cafea instant. Ce am mai sesizat a fost o ușoară migrare a ponderii către brandurile din segmentul mediu. Dar noi ne-am așteptat să se întample asta, odata cu lansarea Gusto Italiano.

Putem să vorbim de categorii “locomotivă” pentru Cafea Fortuna?

Toate categoriile au importanța lor în portofoliu nostru. Dar da, când vorbim de segmente și branduri tractor, este evident că ne referim la cafeaua prăjită și măcinată și la cafeaua prajită boabe, precum și la Rendez-Vous și Crema.

Care sunt, astăzi, cele mai importante canale de vânzare pentru Cafea Fortuna? A existat un focus mai mare în ultimii doi ani pe o anumită piață?

Suntem o companie românească și chiar dacă focusul nostru inițial a fost retailul tradițional, fiind un canal mai ușor de abordat pentru un producător local, între timp am încercat să creăm și să păstram un echilibru sănătos între toate canalele de distribuție.

În ultimii ani, am avut o dinamică foarte bună în modern trade pe care sperăm să o menținem și în anii următori. În comerțul traditional ne mândrim cu rezultate foarte bune. Din estimările noastre, aici avem în continuare cote de piață considerabile, respectiv 25% în volum și 24% în valoare, dacă vorbim de total cafea, respectiv cu 32% pe categoria de cafea măcinată și 38% pe categoria de cafea boabe.

În fine, revenind la întrebarea de mai sus, nu neglijăm nici horeca și nici oportunitățile de export, două canale pe care dorim să le creștem pe termen scurt și mediu.

Piața de cafea din România și producătorii care activează aici sunt parte din ecosistemul mondial. Cum ați resimțit creșterile de preț pe tot lanțul de distribuție, de la materia primă la resursa umană s.a?

În ultimimii doi-trei ani, de fapt atât în Pandemia de Covid cât mai ales ulterior, ne-am confruntat cu majorări ale costurilor materiilor prime și ulterior ale celor ce țin de transportul maritim. Nu am fost singurii impactați de aceste majorări, deși poate suntem mai afectați decât alți jucători fiind și producători. Am reușit însă să creăm un echilibru între costuri, volume și prețurile de vânzare, astfel încât să reușim să avem un profit sănatos și în același timp să oferim un raport calitate – preț corect clienților și consumatorilor noștri.

Creșterile de preț la materiile prime cu impact în costul produsului final au antrenat un fenomen de downtrading al pieței?

Aș spune că da, toate datele de piață conduc către această concluzie. Acest fenomen a stat la baza deciziei noastre de a lansa două branduri în segmentul mediu pe piață, Gusto Italiano și Armonia.

Ce rol au jucat promoțiile în categoria de cafea și care a fost strategia promo în linii generale, în 2023 și 2024?

În contextul actual de piată, prețul și promoțiile continuă să aibă un nivel de influență important în decizia de cumpărare. Credem totuși că brandul și calitatea reprezintă, în continuare, cei mai importanți factori de influență în alegerile consumatorilor, urmați evident de preț și tipul de cafea. Mai credem că cele mai eficiente sunt campaniile pentru fidelizarea consumatorului, precum și identificarea de noi modalități de diferențiere față de ceilalți jucători. În consecință, continuăm să creăm și să lansăm promoții și campanii pentru atragerea, retenția și fidelizarea consumatorilor.

Cum vedeți a doua parte a anului 2024, din perspectiva dinamicii pieței și ce obiective v-ați setat?

Dinamica pieței va urma trendurile pe care le-am punctat. Cafeaua măcinată prezintă o ușoară scădere, în categoria de cafea boabe vedem o creștere consistentă, iar cafeaua instant se menține la nivelul anului anterior. Brandurile trebuie să se adapteze schimbărilor apărute an de an în obiceiurile de cumpărare. Totul se modifică, obiceiurile de cumpărare, frecvența achizițiilor, așteptările sporite ale clienților, sunt mulți factori de influență de care trebuie să ținem seama în relația cu clienții și consumatorii finali.

Ce ține de obiectivele Cafea Fortuna, este evident că ne propunem creșteri, dar nu cu orice preț, ne propunem creșteri sustenabile. Se spune că o companie care nu crește este sortită pieirii, așa încât nu cred că cineva din FMCG pornește la drum într-un an fără să își seteze un obiectiv de creștere. Ne dorim să ne menținem ritmul de creștere din anii anteriori.

Ce se afla în centrul strategiei de creștere a Cafea Fortuna, în 2024?

În acest an, ne-am concentrat pe câteva direcții. Lansarea brandului Armonia și consolidarea pe piață a brandului Gusto Italiano a fost una dintre ele. În luna martie 2024, am lansat pe piață Fortuna Armonia, un mix între Arabica şi Robusta, ce îmbină note de ciocolată dulce, caramel și fructe uscate, cu o textură catifelată și fină. Variantele în care se comercializează acest nou sortiment Fortuna Armonia sunt: prăjită și măcinată la 100 g și 250 de g, și prăjită boabe la un kg. Din 2023, în portofoliul nostru a intrat și un alt sortiment nou: Fortuna Gusto Italiano.

La rândul său, Fortuna Gusto Italiano este un amestec complex de varietăți de cafea ce te “poartă” pe meleaguri italienești prin asemănarea sa cu un espresso autentic. Și cafeaua Fortuna Gusto Italiano este comercializată tot în trei variante, respectiv prăjită și măcinată la 100 și 250 de grame, și prăjită boabe la un kilogram.

Un alt pilon de creștere este continuarea dezvoltării parteneriatelor pe toate canalele de distribuție. În 2024 am dezvoltat parteneriate pe toate segmentele de piață, retail tradițional, retail modern, horeca și exporturi, cum am mai spus.

Pe partea de comunicare, ne-am concentrat eforturile pe crearea și implementarea de campanii promo adaptate fiecarei regiuni și rețea, personalizând aceste propuneri de business.

Nu în ultimul rând, suntem atenți la creșterea nivelului execuției de piață care poate face diferența.

Mai sus regasiți o reprezentare vizuală a conținutului articolului, o clasificare automată și un sumar al acestuia! Preluarea informațiilor urmăreste promovarea și facilitarea accesului la informație, cu respectarea drepturilor de proprietate intelectuală, conform cu termenii și condițiile sursei (modernbuyer.ro).

Accesați aici articolul integral !

Fluxuri de știri

Articole recomandate

- Advertisement -dezvoltare afacere

Ultimele articole

Alege-ți fluxurile de informații!

Gratis!

 + Promovează-ți compania și oferta sa!