Banca Europeană de Investiții și Dezvoltare (BERD) anunță o investiție de capital de până la 15,0 milioane de euro, alături de fondurile de capital privat CEECAT Capital și Morphosis Capital, pentru a achiziționa pachetul majoritar de acțiuni la La Cocos, retailer de produse alimentare cu discount din România. Acordul de preluare a fost semnat anterior, când a fost anunțată o investiție BERD de 10 mil. euro, după cum Profit.ro a anunțat. În urma investiției, acționarul fondator va păstra un pachet minoritar și continuă să conducă compania, precizează BERD.
La Cocoș, cu trei magazine în București și Ploiești, era deținut de Iulian și Gianina Nica, și s-a străduit până acum să facă față concurenței marilor retaileri străini.
Potrivit BERD, obiectivul investiției este de a „sprijini o afacere în creștere rapidă, deținută de fondator, pentru a-și extinde rețeaua de magazine și a crea un jucător relevant pe piața de retail a produselor alimentare din România, sporind astfel concurența în țară în beneficiul consumatorilor locali”.
Evenimente
30 septembrie – Eveniment Profit.ro e-commerce – Provocările creșterii pe o piață cu concurență tot mai dură – Ediția a V-a. Parteneri: ARB, CEC Bank, ContentSpeed
7 octombrie – Eveniment Profit Energy.forum – Ediția a VIII-al Parteneri: ACUE, Raiffeisen Bank
5 noiembrie – Gala Profit – Povești cu Profit… Made in Romania. Parteneri: ARB, CEC Bank, Garanti BBVA, Raiffeisen Bank, Philip Morris Romania
BERD, care a investit și in CEECAT Capital, menționează că „obiectivele de impact de tranziție ale acestui proiect sunt aliniate cu cele ale investiției existente BERD în CEECAT Capital care vizează calitățile Reziliente și Competitive. În ansamblu, proiectul contribuie la creșterea și dezvoltarea companiei și a sectorului de retail cu discount din România”.
Investiția băncii urmprește să compenseze decalajul de finanțare din structura de finanțare a proiectului, care nu poate fi acoperit din surse comerciale în termeni și condiții rezonabile, fiind necesară participarea BERD pentru realizarea proiectului. La Cocoș este încadrat de BERD în categoria cu riscuri de mediu și sociale de nivel scăzut-mediu, care pot fi gestionate prin măsuri de atenuare adecvate. Compania își va consolida sistemele de management și va face un due-dilligence pe lanțul de aprovizionare
Parteneriatul celor trei noi investitori vizează expansiunea accelerată a amprentei La Cocoș pe teritoriul României, prin deschiderea unui număr de locații noi format din două cifre în următorii patru ani și vânzări de 1 miliard euro.
„După aproape un deceniu de activitate, am realizat că, pentru a ne dezvolta la nivel național, avem nevoie de investiții semnificative, fără de care extinderea ar putea dura peste 15 ani. Ca Fondator al lanțului La Cocoș, pot spune că această tranzacție ne oferă resursele financiare și expertiza necesare pentru a extinde rapid rețeaua cu un număr de locații format din două cifre în următorii patru ani. Obiectivul nostru comun este să consolidăm poziția noastră de lider pe piața de retail alimentar din România”, declara Iulian Nica, Fondator și CEO La Cocoș, la momentul semnării acordului.
Rețeaua locală de retail La Cocoș a avut în 2023 afaceri de 974,3 milioane lei, de la 713,5 milioane lei în 2022, și un profit net de 19,2 milioane lei, de la 20,4 milioane lei în anul precedent.
Numărul de angajați a urcat la 615, de la 536 persoane.
În primăvară, La Cocoș a anunțat că se extinde și în Brașov, cu al 4-lea hipermarket din țară.
Magazinul din Brașov este prima unitate anunțată oficial, ca parte a planului de dezvoltare a rețelei La Cocoș, ce prevede deschiderea a încă cini magazine noi în 2024 și 2025. Supermarket La Cocoș este primul independent din sectorul alimentar din România care a realizat vânzări de aproximativ 1 miliard de lei în anul 2023 cu cele trei hipermarketuri, două în Ploiești și unul în București.
Primul magazin a fost inaugurat în 2014 în Ploiești. După mai mulți ani de creștere, în anul 2019 a ajuns la vânzări de 54,4 milioane de euro doar cu magazinul din Ploiești, care avea la vremea respectivă o suprafață de 3.950 metri pătrați. A început planul de extindere mergând la București în noiembrie 2020, unde a deschis al doilea magazin situat în incinta Vitantis Shopping Center, cu o suprafață de aproximativ 11.400 metri pătrați. De asemenea, în noiembrie, dar trei ani mai târziu, în 2023, a fost inaugurată cea de-a treia unitate, tot în Ploiești, care are o suprafață de vânzare de aproximativ 13.000 metri pătrați, fiind și cel mai mare magazin din comerțul alimentar independent din România.
CEECAT Capital, al doilea investitor, este un fond regional de private equity. Strategia sa de investiții vizează, de regulă, preluarea de pachete de control de la 30%, pentru o perioadă de circa 5 ani. Investește în companii mici și mijlocii din Europa Centrală și de Est și Turcia începând cu anul 2005. Este desprins în 2018 din ADM Capital, care a ieșit atunci din România, vânzându-și participația majoritară la producătorul de cărămidă Brikston Construction Solutions (fosta Ceramica Iași) către grupul austriac Leier, a revenit ulterior pe piața locală, preluând compania Modulo Decorative Solutions, furnizor de soluții pentru placare cu piatră decorativă, cu o fabrică în Turda, județul Cluj.
CEECAT operează din cinci birouri: Londra, Luxemburg, București, Istanbul și Almaty..
Morphosis Capital Cooperatief UA este un fond de private equity înființat în anul 2018 de patru antreprenori români, Simona Gemeneanu, Gabriela Dumitru, Dragoș Petre și Andrei Gemeneanu, care își propune să contribuie la dezvoltarea și transformarea IMM-urilor românești în jucători regionali.
Investește tichete în marja de 7 – 15 milioane euro.
Fondul European de Investiții (FEI), principala platformă de finanțare pentru IMM-urile europene, cofinanțat prin Programul Operațional Regional, este investitorul principal al Morphosis Capital, în timp ce fondatorii înșiși sunt cofinanțatori. Morphosis Capital investește în companii românești cu potențial ridicat de creștere din sectoare precum: servicii medicale, tehnologie, producție și servicii B2B, cu perspective de extindere internațională și EBITDA de minimum jumătate de milion de euro.
Portofoliul Morphosis Capital include DocProcess, Medima Health, EMI, Cronos Med și Stay Fit Gym.
În 2023, Morphosis a realizat primul exit prin vânzarea participației sale minoritare în Clinicile Dentare Dr. Leahu către Regina Maria
Morphosis Capital Fund II este un fond de capital de creștere axat pe dezvoltarea și transformarea IMM-urilor locale în jucători regionali. Investește tichete în marja de 7 – 15 milioane euro.
Mai sus regasiți o reprezentare vizuală a conținutului articolului, o clasificare automată și un sumar al acestuia! Preluarea informațiilor urmăreste promovarea și facilitarea accesului la informație, cu respectarea drepturilor de proprietate intelectuală, conform cu termenii și condițiile sursei (www.profit.ro).