19.9 C
București
luni, iunie 17, 2024

Retail – Magazine – TOP 10 retaileri alimentari: Bătălia între primii… – Sinteza

7 min read (textul complet), articol clasificat de Robotul Minerva ca: Profilare

Creați-vă propriul

dashboard de știri

informația - cheie, 24/7

100+

FLUXURI

Free

Parcurgi informația mai rapid!

Acoperi top 100 surse externe!

Publicat de

Articole din aceeași sursa

- Advertisement -cresterea vanzarilor

Sumarizare automata

A rămas în continuare al doilea cel mai mare retailer de pe piața locală, cu afaceri de puțin peste 16 miliarde de lei în 2022, plus 14% față de 2021, când compania înregistra o cifră de afaceri de circa 13,9 miliarde de lei.

Cea mai mare companie din grup este Carrefour România SA, prin care operează hypermarketurile cu același nume și care a avut un rulaj de aproape 10,4 miliarde de lei în 2021, plus 10% față de 2020, și un profit net de 314,1 milioane de lei, de la 329,7 milioane de lei în anul anterior.

În grupul Carrefour este și Columbus Operațional, compania care opera fostele magazine Billa ale REWE, preluată de Carrefour în 2015, acesta raportând afaceri de circa 1,1 miliarde de lei și un profit net de 17,4 milioane de lei, în timp ce Supeco Investment, prin care grupul operează magazinele Supeco, a avut un rulaj de 751,7 milioane de lei și pierderi de 5,5 milioane de lei.

Cei mai mari 10 retaileri alimentari de pe piața locală au obținut în 2022 o cifră de afaceri cumulată de 98,9 miliarde de lei, de la 83,4 miliarde de lei în 2021. Lidl, Kaufland și Carrefour continuă să domine piața, în timp ce Auchan și Mega Image coboară în clasament, conform analizei Profit.ro.

Cu afaceri de aproape 18,5 miliarde de lei, plus 24% față de 2021, discounterul german Lidl, parte din grupul Schwarz, rămâne liderul pieței de retail locală pentru al treilea an la rând, consolidându-și tot mai mult poziția. Aceasta este și cea mai mare creștere a cifrei de afaceri consemnată de retailer în ultimul deceniu.

Profitul net al companiei a revenit pe creștere, ajungând la puțin peste 1 miliard de lei, după ce în 2021 înregistrase o ușoară scădere.

Lidl și-a majorat și numărul de angajați, de la 9.100 în 2021 la 10.086, acesta fiind și cel mai mare număr de angajați de la intrarea sa pe piața locală

Lidl a intrat pe piața locală în 2011, iar de atunci businesss-ul său a crescut constant, cele mai mari creșteri fiind consemnate în ultimii trei ani. În prezent, compania numără o rețea de peste 346 de magazine la nivel național și 6 centre logistice. Conform datelor de pe site-ul companiei, Lidl a deschis 5 magazine noi în primele șase luni din 2023.

La începutul anului, compania anunța că pregătește în România un nou centru logistic, la Nedelea, județul Prahova, care va avea o suprafață totală construită de 38.000 metri pătrați.

De asemenea, compania a mai anunțat recent și că deschide în România cel mai mare centru logistic din portofoliul său, în comuna Fundeni, județul Călărași. Noul depozit, amplasat strategic în apropierea autostrăzii A2, va deservi aprovizionarea a peste 55 de magazine din zona de sud și sud-est a țării.

La nivel internațional, Lidl operează peste 12.000 de magazine și peste 200 de centre logistice și depozite în 31 de țări. În plus, compania are peste 360.000 de angajați.

Alături de Lidl, și Kaufland face parte din grupul Schwarz. A rămas în continuare al doilea cel mai mare retailer de pe piața locală, cu afaceri de puțin peste 16 miliarde de lei în 2022, plus 14% față de 2021, când compania înregistra o cifră de afaceri de circa 13,9 miliarde de lei.

În schimb, profitul net al companiei a înregistrat o scădere pentru al doilea an la rând, ajungând în 2022 la 884,3 milioane de lei de la 887 milioane lei în anul anterior.

Numărul de angajați a avut însă o ușoară creștere, de la 13.512 în 2021 la 13.827 anul trecut.

Kaufland se numără printre cele mai mari companii de retail din Europa, cu 1.500 de magazine în 8 țări, 148.000 de angajați și o rețea de 168 de magazine în România.

În România, grupul francez Carrefour operează patru companii, care i-au adus afaceri cumulate de 14,7 miliarde de lei, de la 13,1 miliarde de lei în 2021, poziționându-l astfel în continuare pe locul 3 în clasament. Cea mai mare companie din grup este Carrefour România SA, prin care operează hypermarketurile cu același nume și care a avut un rulaj de aproape 10,4 miliarde de lei în 2021, plus 10% față de 2020, și un profit net de 314,1 milioane de lei, de la 329,7 milioane de lei în anul anterior. Societatea și-a diminuat anul trecut numărul de salariați, cu aproape 1.000, ajungând la 9.487.

Tot parte din grupul Carrefour face parte și Artima, care operează lanțul de supermarketuri Carrefour Market, cu afaceri de puțin peste 2,4 miliarde de lei anul trecut, de la circa 2 miliarde de lei în 2020. Artima a trecut în 2022 și pentru prima dată pe profit în ultimii patru ani, înregistrând un profit net de aproape 3,5 milioane de lei, de la datorii de 27,8 milioane de lei în 2021. Anterior, ultimul an de profit pentru Artima SA a fost 2018 (16 milioane de lei).

În grupul Carrefour este și Columbus Operațional, compania care opera fostele magazine Billa ale REWE, preluată de Carrefour în 2015, acesta raportând afaceri de circa 1,1 miliarde de lei și un profit net de 17,4 milioane de lei, în timp ce Supeco Investment, prin care grupul operează magazinele Supeco, a avut un rulaj de 751,7 milioane de lei și pierderi de 5,5 milioane de lei.

De la intrarea sa pe piața locală în 2001, retailerul a ajuns la o prezență de 406 de magazine, dintre care 46 hypermarketuri, 192 de supermarketuri, 140 magazine de proximitate în format Express, cât și 28 de magazine Supeco, având o amprentă națională extinsă.

La nivel de grup, Carrefour are aproximativ 13.000 de magazine în peste 30 de țări.

Lanțul de magazine Profi, controlat de fondul de investiții Mid Europa Partners, și-a crescut cifra de afaceri cu 22% în 2022, ajungând la 11,7 miliarde de lei, de la 9,5 miliarde de lei în 2021. 

Creșterea considerabilă a vânzărilor, potrivit lui Andrei Bica, directorul financiar al Profi, a fost generată atât de o creștere LFL de 18% (depășind rata anuală a inflației), cât și de cele peste 270 de noi magazine, aproximativ 100 deschideri și peste 170 de remodelări.

Profi a încheiat anul trecut cu 1.641 de magazine (aproximativ 440 de magazine pe conceptul Noul Profi), dintre care peste 1.000 de magazine sunt gestionate de către Parteneri, aceasta fiind o abordare strategică ce va continua.

În ceea ce privește strategia pentru 2023, Profi va continua să deschidă și să remodeleze peste 200 de magazine pentru a-și crește businessul.

Cu peste 28.000 de angajați și magazine în aproape 800 de localități, Profi este al patrulea cel mai mare retailer și unul dintre cei mai mari angajatori din România.

După ce a înregistrat cea mai mare creștere a cifrei de afaceri din ultimii șase ani, retailerul cash & carry Metro, parte din grupul german cu același nume, a urcat o poziție în clasament, luându-i locul lanțului de supermarketuri și magazine de proximitate Mega Image.

Astfel, Metro a ajuns să ocupe locul 5 în top 10 cei mai mari retaileri de pe piața locală, cu afaceri de 9,3 miliarde de lei, cu 28% mai mari față de 2021.

În schimb, profitul net al companiei a scăzut cu 42%, ajungând la puțin peste 38 de milioane de lei. 2022 este al treilea an de scădere consecutivă a profitului net pentru Metro.

Cel mai mare profit net înregistrat de Metro a fost în urmă cu circa un deceniu. Retailerul a finalizat anul 2010 cu un profit net de 139,5 milioane de lei, iar de atunci doar în 2017 s-a mai apropiat de această valoare, când a raportat un profit de 116,1 milioane de lei. Numărul de angajați s-a menținut la același nivel, de 3.627 de persoane.

Retailerul Metro este prezent pe piața locală din 1996, fiind prima companie care a introdus în România un nou sistem de vânzare – cash & carry. Începând cu aprilie 2010, Metro România a introdus un nou concept, Metro Punct, pentru a veni în sprijinul clienților Revânzatori și HoReCa.  În prezent,  rețeaua Metro Cash & Carry România numără 30 de centre de distribuție inclusiv 5 magazine Metro Punct, cu o suprafață totală de vânzare de aproximativ 190.000 de metri pătrați.

La nivel național, magazinele sunt distribuite astfel: în București – 5 centre, în Brașov, Constanța, și Timișoara câte 2 centre, un centru în fiecare din următoarele orașe: Pitești, Cluj, Bacău, Iași, Craiova, Baia Mare, Galați, Ploiești, Oradea, Sibiu, Suceava, Tg. Mureș, Arad, Deva, Satu Mare, Piatra Neamț, Buzău, Târgoviște și Turda.

Retailerul a dezvoltat și rețeaua de francize LaDoiPași pentru a susține antreprenorii locali să își dezvolte afacerile în comunitățile locale, ajungând în prezent la 2.000 de magazine la nivel național. Astfel, se poziționează în prezent ca cea mai mare rețea de magazine independente din România.

Metro Cash & Carry România face parte din grupul german Metro, liderul comerțului cu ridicata la scară mondială, specializat în deservirea clienților HoReCa și a comercianților independenți.  Compania, fondată în Germania, în octombrie 1964, operează acum în 34 de țări din întreaga lume, are peste 100.000 de angajați și aproximativ 16 milioane de clienți, fiind unul dintre cei mai mari retaileri din lume.

Deși a înregistrat cea mai mare cifră de afaceri a sa din ultimul deceniu, lanțul de supermarketuri și magazine de proximitate Mega Image, parte din grupul olandezo-belgian Ahold Delhaize, a coborât o poziție în clasament, ajungând pe locul 6.

Anul trecut, Mega Image a raportat o cifră de afaceri de 8,7 miliarde de lei, în creștere cu 16% față de 2021, când retailerul a obținut vânzări de aproape 7,5 miliarde de lei. După doi ani consecutivi de scădere, profitul net al companiei a crescut cu 29% în 2022 față de anul precedent, ajungând la 139,6 milioane de lei.

2020 și 2021 sunt singurii ani din ultimul deceniu în care profitul companiei a intrat pe un trend descendent.

În ceea ce privește numărul de angajați ai companiei, acesta a continuat să scadă și în 2022, ajungând la 10.618 de la 10.663 persoane în 2021 și de la 10.964 în 2020.

Prezent pe piața locală din 1995, Mega Image este cel mai mare lanț de supermarketuri din țară cu o rețea care cuprinde în prezent peste 900 de magazine în: București, Constanța, Ploiești, Brașov, Târgoviște, Timișoara, Cluj, Iași și alte orașe din țară. În total, lanțul de magazine a ajuns să acopere circa 15 județe și Bucureștiul. În 2010, retailerul a lansat pe piața locală și conceptul de Shop&Go, care a ajuns în prezent la peste 400 de magazine.

Lanțul de magazine Penny România a urcat și el cu o poziție în clasament, după ce a înregistrat o creștere a cifrei de afaceri de 33% față de 2021, ajungând la 7,17 miliarde de lei. Așadar, Penny România ocupă locul 7 în topul celor mai mari retaileri alimentari de pe piața locală, detronând Auchan.

Compania a înregistrat un profit net de 152,6 milioane de lei în 2022, în creștere cu 24% comparativ cu anul anterior. Compania își propune să investească 5,128 milioane de lei, echivalentul a peste 1 miliard de euro, până în 2029, în principal prin extinderea rețelei sale până la un total de 619 magazine și 6 centre logistice. Anul acesta va deschide încă 40 de magazine noi în țară pentru a fi mai aproape de consumatori.

În 2022, numărul consumatorilor care au trecut pragul magazinelor Penny a crescut cu 15%.

„ 2022 a fost un an al reușitelor, dar și un an în care a fost din nou nevoie să ne adaptăm, să fim flexibili și să rămânem optimiști și cu dorința de a ne duce la capăt planurile curajoase. Am înregistrat o creștere mare a cifrei de afaceri datorită numărului de clienți”, a declarat Daniel Gross, CEO-ul Penny.

În 2022, compania a investit 631 milioane de lei în modernizarea și extinderea rețelei de magazine. A încheiat procesul de remodelare al magazinelor existente, a deschis 36 de magazine în noul format și a încheiat anul cu un total de 336 de magazine.

Primul magazin deschis pe piața locală a fost în 2005. Întreaga rețea este deservită astăzi de patru centre logistice situate în localitățile Ștefăneștii de Jos, Turda, Bacău și Filiași. În prezent, rețeaua este alcătuită din 339 magazine la nivel național și o echipă de peste 6.500 de angajați.

Retailerul francez Auchan, parte din grupul cu același nume, a încheiat 2022 cu afaceri de 6,9 miliarde de lei, în creștere cu 9% față de 2021, ajungând pe locul 8 în topul celor mai mari retaileri alimentari de pe piața locală. Profitul companiei a revenit pe creștere, după ce în 2021 înregistrase o scădere cu 15,6% față de 2020. Astfel, în 2022, Auchan a raportat un profit net de 100,3 milioane de lei, plus 17% față de 2021.

Compania a început să funcționeze pe piața locală în anul 2006, iar de atunci și până în prezent a ajuns să dețină în portofoliu 344 de magazine, dintre care 33 de hipermarketuri, 6 supermarketuri și o rețea de 305 magazine de proximitate MyAuchan, dintre care peste 290 în stațiile Petrom, cât și magazinul online auchan.ro.

Suprafața netă de vânzare a retailerului se ridică la peste 300.000 de metri pătrați. În România, Auchan mai deține și două centre logistice, cu o suprafață cumulată de 90.000 de metri pătrați, ultimul fiind inaugurat la începutul acestui an.

Selgros Cash & Carry România, unul dintre cei mai importanți jucători din comerțul românesc, cu o rețea de 23 de unități, a înregistrat în 2022 o cifră de afaceri de 4,2 miliarde de lei, după un avans de 7,29% comparativ cu anul anterior. Compania se apropie tot mai mult de pragul de 1 miliard de euro cifră de afaceri.

Tot în creștere este și profitul net al retailerului. Dacă în 2021 înregistra o creștere a profitului net cu doar 6%, în 2022 creșterea a fost una exponențială, de 45%, ajungând la 103,8 milioane de lei. Compania și-a majorat și numărul de angajați anul trecut, ajungând la 4.733 de la 4.625 câți avea cu un an în urmă, fiind printre cei mai importanți angajatori din domeniu.

În 2021, Selgros se afla pe penultimul loc în top 10 mai mari retaileri prezenți pe piața locală după cifra de afaceri, poziție pe care și-a păstrat-o și în 2022.

Selgros Cash & Carry face parte din grupul Transgourmet, controlat în întregime de Coop Elveția, și deține în prezent 80 de magazine (43 în Germania, 23 în România, 17 în Polonia).

Retailerul a intrat pe piața din România în anul 2001 prin deschiderea primului magazin în Brașov, unde se află și sediul administrației centrale. Din 2019, Selgros nu a mai deschis niciun magazin pe plan local.

Romania Hypermarche, compania care operează cora la nivel național, a raportat pentru 2022 o cifră de afaceri de 1,513 miliarde de lei, în scădere cu 3% față de 2021. Retailerul și-a diminuat și pierderile în 2022, ajungând la 33,9 milioane de lei, de la aproape 43 de milioane de lei câte avea în 2021. Ultimul an de profit pentru companie a fost 2020 (aproape 4,8 milioane de lei).

Prezentă pe piața românească din 2003, cora operează 10 hipermarketuri în București și în marile orașe, 8 magazine de proximitate cora Urban și platforma de e-commerce cora.ro.

În top 10 cei mai mari retaileri alimentari prezenți pe piața locală cora ocupă în continuare ultimul loc.

Recent, Profit.ro a anunțat că grupul Carrefour a semnat un acord cu grupul Louis Delhaize pentru preluarea activităților cora din România. Tranzacția este supusă aprobării de către autoritățile abilitate în domeniul concurențial și se așteaptă să fie finalizată până la finele anului.

Mai sus regasiți o reprezentare vizuală a conținutului articolului, o clasificare automată și un sumar al acestuia! Preluarea informațiilor urmăreste promovarea și facilitarea accesului la informație, cu respectarea drepturilor de proprietate intelectuală, conform cu termenii și condițiile sursei (www.profit.ro).

Accesați aici articolul integral !

Fluxuri de știri

Articole recomandate

- Advertisement -dezvoltare afacere

Ultimele articole

Alege-ți fluxurile de informații!

Gratis!

 + Promovează-ți compania și oferta sa!