31.8 C
București
miercuri, iulie 24, 2024

Retail – OFICIAL Prețurile medii ale medicamentelor au crescut în ultimii doi ani și jumătate și cu 66% – Sinteza

4 min read (textul complet), articol clasificat de Robotul Minerva ca: Profilare

Creați-vă propriul

dashboard de știri

informația - cheie, 24/7

100+

FLUXURI

Free

Parcurgi informația mai rapid!

Acoperi top 100 surse externe!

Publicat de

Articole din aceeași sursa

- Advertisement -cresterea vanzarilor

Sumarizare automata

O analiză a Consiliului Concurenței arată că, în perioada ianuarie 2021-august 2023, preţurile medii ale medicamentelor eliberate fără rețetă au urcat cu procente cuprinse între 11% şi 66%.

Totodată, pe parcursul perioadei analizate, preţurile medii ale suplimentelor alimentare s-au majorat cu procente cuprinse între 1% şi 62%, comparativ cu luna ianuarie a anului 2021.

Astfel, pornind de la cele mai bine vândute medicamente eliberate fără prescripţie medicală și cele mai bine vândute suplimente alimentare, s-a realizat o analiză la nivelul perioadei ianuarie 2021 – august 2023, privind evoluţia preţurilor medii de vânzare şi amplitudinea modificărilor acestor preţuri.

O analiză a Consiliului Concurenței arată că, în perioada ianuarie 2021-august 2023, preţurile medii ale medicamentelor eliberate fără rețetă au urcat cu procente cuprinse între 11% şi 66%. Totodată, pe parcursul perioadei analizate, preţurile medii ale suplimentelor alimentare s-au majorat cu procente cuprinse între 1% şi 62%, comparativ cu luna ianuarie a anului 2021.

Consiliul Concurenței a finalizat o analiză privind evoluţia preţurilor de vânzare aferente anumitor medicamente eliberate fără prescripție medicală (OTC) şi anumitor suplimente alimentare, practicate de cele mai importante lanțuri de farmacii din România – 

Medicamente fără rețetă 

Astfel, pornind de la cele mai bine vândute medicamente eliberate fără prescripţie medicală și cele mai bine vândute suplimente alimentare, s-a realizat o analiză la nivelul perioadei ianuarie 2021 – august 2023, privind evoluţia preţurilor medii de vânzare şi amplitudinea modificărilor acestor preţuri.

În ceea ce priveşte evoluţia preţurilor medicamentelor eliberate fără prescripţie medicală, în perioada ianuarie 2021– august 2023 se constată următoarele:

– pe parcursul perioadei analizate, preţurile medii ale medicamentelor OTC s-au majorat cu procente cuprinse între 11% şi 66%, comparativ cu luna ianuarie a anului 2021;

– din totalul celor 27 de medicamente analizate în cazul a 24 dintre acestea în luna august 2023 preţul mediu s-a majorat comparativ cu luna ianuarie 2021. Astfel: 

  • în cazul a dintre acestea, preţul mediu în august 2023 a crescut cu procente cuprinse între 11 % şi 19% comparativ cu luna ianuarie 2021;

  • în cazul a 11 medicamente se observă o majorare a preţului mediu din luna august 2023 cu procente cuprinse între 21% şi 28% comparativ cu aceeaşi luna de referinţă;

  • în cazul a medicamente, preţul mediu în luna august 2023 a crescut cu peste 30% comparativ cu luna ianuarie 2021; cele mai mari majorări fiind înregistrate în cazul medicamentului Baneocin şi în cazul medicamentului Parasinus. Astfel, în august 2023, pentru medicamentul Baneocin s-a plătit un preţ mediu cu 69% mai mare comparativ cu preţul plătit în luna ianuarie 2021, în timp ce, în cazul medicamentului Parasinus, un consumator a achitat un preţ mediu mai mare cu 49%;

– la nivelul portofoliului constituit din cele 27 de medicamente analizate, evoluţia preţurilor medii este reprezentată în graficul de mai jos.

OFICIAL Prețurile medii ale medicamentelor au crescut în ultimii doi ani și jumătate și cu 66%

Astfel, pe parcursul perioadei ianuarie 2021 – august 2023, preţul mediu al acestui portofoliu este cuprins între 22,94 lei şi 28,17 lei, maximul fiind atins în luna august 2023. Aşadar, preţul mediu înregistrat în această lună a fost cu aproximativ 23% mai mare comparativ cu preţul mediu înregistrat în luna ianuarie 2023.

Evoluţia preţurilor medii înregistrate pe parcursul perioadei analizate este reprezentată în graficul următor.

OFICIAL Prețurile medii ale medicamentelor au crescut în ultimii doi ani și jumătate și cu 66%

Suplimente alimentare

În ceea ce priveşte evoluţia preţurilor suplimentelor alimentare, în perioada ianuarie 2021 – august 2023 se constată următoarele:

– pe parcursul perioadei analizate, preţurile medii ale suplimentelor alimentare s-au majorat cu procente cuprinse între 1% şi 62%, comparativ cu luna ianuarie a anului 2021;

– din totalul celor 27 de suplimente alimentare analizate, în cazul a 21 dintre acestea în luna august 2023 preţul mediu s-a majorat comparativ cu luna ianuarie 2021;

Astfel:

  • în cazul a 8 dintre acestea preţul mediu în luna august 2023 a crescut cu procente cuprinse între 1% şi 16% comparativ cu luna ianuarie 2021;
  •  în cazul a suplimente se observă o majorare a preţului mediu din luna august 2023 cu procente cuprinse între 21% şi 29% comparativ cu aceeaşi luna de referinţă;
  •  în cazul a 5 suplimente, preţul mediu în luna august 2023 a crescut cu cel puţin 30% comparativ cu luna ianuarie 2021; cele mai mari majorări fiind înregistrate în cazul suplimentului Uractiv Forte şi în cazul suplimentului Hepatoprotect Forte. Astfel, în august 2023, pentru suplimentul Uractiv Forte s-a plătit un preţ mediu cu 62% mai mare comparativ cu preţul plătit în luna ianuarie 2021, întimp ce, în cazul suplimentului Hepatoprotect Forte, un consumator a achitat un preţ mediu mai mare cu 42%.

Astfel, pe parcursul perioadei ianuarie 2021 – august 2023, preţul mediu al acestui portofoliu este cuprins între 41,95 lei şi 46,92 lei, maximul fiind atins în luna august 2023. Aşadar, preţul mediu înregistrat în această lună a fost cu aproximativ 12% mai mare comparativ cu preţul mediu înregistrat în luna ianuarie 2023.

Prețurile din alte țări

Totodată, în cadrul acestui raport, în vederea identificării diferențelor de preț existente între România şi alte state membre, s-a realizat o analiză privind preţurile cu amănuntul înregistrate la nivelul unităţilor farmaceutice online în cazul a 17 medicamente OTC (Betadine, Tantum Verde Spray, Baneocin, ACC 600 mg, Nurofen 400 mg, Strepsils 8.75 mg, Voltaren 23.2 mg/g, Ocillococcinum, Fervex, Olynth, Essentiale Forte, Magne B6, Nurofen Răceală şi Gripă 200 mg, Panadol Baby, Theraflu, Coldrex, No Spa 80 mg) şi a 10 suplimente alimentare (Elevit 2, Supradyn Energy, Proenzi Artrostop, Centrum 50+ pentru femei, Protectis Biogaia, Linex Forte, Idelyn Urnial Akut, Liv 52, Alanerv şi Vitamax).

Astfel, au fost identificate prețurile practicate în 12 țări UE ca indicator de comparație în vederea stabilirii prețurilor la medicamentele eliberate cu prescripție medicală, la nivelul unor comercianți online prin consultarea paginilor de internet ale acestora, în principal, în perioada 7 – 20 septembrie 2020.

Aşadar, în ceea ce priveşte prețurile online practicate la nivelul altor state europene, precum Cehia, Bulgaria, Ungaria, Polonia, Slovacia, Austria, Belgia, Italia, Lituania, Spania şi Germania, din datele analizate de Consiliul Concurenței, prețuri inferioare celor din România atât în cazul unor medicamente eliberate fără prescripție medicală, cât şi în cazul unor suplimente alimentare s-au înregistrat în țări precum Polonia, Cehia şi Slovacia.

La polul opus, medicamente şi suplimente alimentare de cel puțin două ori mai scumpe se comercializează în Austria, Belgia, Germania şi Italia. Aceste diferențe de preț sunt determinate de factori precum: nivelurile diferite de impozitare, puterea de cumpărare, nivelul veniturilor etc.

În România, piața medicamentelor eliberate fără prescripție medicală a cunoscut o continuă creştere, ajungând în anul 2022 la o valoare8 de 2,91 miliarde de lei, cu aproximativ 125% mai mare față de valoarea înregistrată în anul 2015. În ceea ce priveşte volumul medicamentelor OTC comercializate, acesta s-a ridicat în anul 2022 la 188,54 milioane unități de ambalaj, în creştere cu aproximativ 49% comparativ cu anul 2015.

În ceea ce priveşte piaţa suplimentelor alimentare din România, în perioada 2015-2022, această piaţă a înregistrat o creştere semnificativă ajungând la aproximativ 2,1 miliarde lei în anul 2022, cu aproximativ 246% mai mare comparativ cu valoarea înregistrată în anul 2015. În ceea ce priveşte volumul suplimentelor alimentare comercializate, acesta s-a ridicat, în anul 2019, la 87,1 milioane unități de ambalaj, în creştere cu aproximativ 103% comparativ cu anul 2015.

 

Mai sus regasiți o reprezentare vizuală a conținutului articolului, o clasificare automată și un sumar al acestuia! Preluarea informațiilor urmăreste promovarea și facilitarea accesului la informație, cu respectarea drepturilor de proprietate intelectuală, conform cu termenii și condițiile sursei (www.profit.ro).

Accesați aici articolul integral !

Fluxuri de știri

Articole recomandate

- Advertisement -dezvoltare afacere

Ultimele articole

Alege-ți fluxurile de informații!

Gratis!

 + Promovează-ți compania și oferta sa!