Deși lumea se află în plină transformare digitală, inteligența artificială nu pare să ia locul angajaților. Din contră, le oferă sprijin în activitatea zilnică. Un studiu realizat de compania de cercetare Anthropic, și citat de hrdrive, bazat pe analiza a peste patru milioane de solicitări trimise către modelul său AI, a evidențiat faptul că tehnologia este utilizată preponderent pentru îmbunătățirea activităților profesionale, nu pentru înlocuirea oamenilor.
Cum percep angajații inteligența artificială
Datele studiului arată că 57% dintre cererile analizate urmăreau îmbunătățirea sarcinilor de lucru, în timp ce doar 43% vizau automatizarea proceselor. Astfel, angajații par să perceapă AI-ul mai degrabă ca pe un partener menit să le sporească eficiența, nu ca pe un substitut al muncii lor.
Cea mai mare pondere a utilizatorilor AI provine din domeniul informaticii și matematicii, unde inginerii software utilizează aceste tehnologii pentru optimizarea codului, depanarea problemelor și îmbunătățirea rețelelor. Aproximativ 37,2% dintre solicitările adresate lui Claude, modelul AI dezvoltat de Anthropic, au venit din această arie profesională.
Teama că ar putea duce la dispariția joburilor încă persistă
Deși teama că inteligența artificială ar putea duce la dispariția locurilor de muncă persistă în spațiul public, datele colectate de Anthropic nu oferă dovezi în acest sens. Doar 4% dintre joburile analizate au implicat utilizarea AI pentru mai mult de 75% din sarcini, iar în peste 60% dintre cazuri, tehnologia a fost utilizată în proporție de sub 25% pentru activitățile desfășurate.
Domeniile cu cea mai intensă utilizare a AI includ, pe lângă programare, bioinformatica, redactarea tehnică, editarea de texte și activitățile educaționale. În schimb, meseriile ce implică un grad ridicat de dexteritate manuală, cum ar fi obstetrica sau activitățile din saloanele de înfrumusețare, înregistrează o rată scăzută de adoptare a acestor tehnologii.
Cum este integrată AI în fluxurile de lucru
Pe lângă aspectele cantitative, analiza Anthropic a evidențiat și modul în care AI este integrată în fluxurile de lucru. În majoritatea cazurilor, angajații au recurs la AI pentru a-și verifica propriile rezultate, a învăța concepte noi sau a automatiza sarcini repetitive.
Astfel, în loc să conducă la o eliminare a locurilor de muncă, AI contribuie la redefinirea modului în care oamenii își desfășoară activitățile. Dacă această tendință se va menține, viitorul profesional nu pare să fie caracterizat de dispariția muncii umane, ci de o evoluție a acesteia, prin integrarea noilor tehnologii ca instrumente de sprijin și dezvoltare.
CITEȘTE ȘI: Poate sau nu să fie concediat un angajat care are stimulent de inserție? Ce a decis CCR
FOTO: ID 132528154 © Wrightstudio | Dreamstime.com
Mai sus regasiți o reprezentare vizuală a conținutului articolului, o clasificare automată și un sumar al acestuia! Preluarea informațiilor urmăreste promovarea și facilitarea accesului la informație, cu respectarea drepturilor de proprietate intelectuală, conform cu termenii și condițiile sursei (revistacariere.ro).