34.7 C
București
sâmbătă, iulie 20, 2024

Analize și Trenduri – Analiză. Surprinzător, vânzările la ofertă cântăresc tot mai puţin în totalul încasărilor din comerţul alimentar. În 2022, ponderea a coborât la 20%, deşi a fost anul scumpirilor – Sinteza

1 min read (textul complet), articol clasificat de Robotul Minerva ca: In prelucrare

Creați-vă propriul

dashboard de știri

informația - cheie, 24/7

100+

FLUXURI

Free

Parcurgi informația mai rapid!

Acoperi top 100 surse externe!

Publicat de

Articole din aceeași sursa

- Advertisement -cresterea vanzarilor

♦ În mod normal, în perioadele marcate de inflaţie consumatorii caută oferte, promoţii, reduceri şi, în final, preţuri mici ♦ Ţinând cont că asta s-a întâmplat şi în 2022, de ce a scăzut ponderea vânzărilor la ofertă în total încasări? ♦ Au ţinut producătorii şi retailerii de preţuri ca să nu îşi erodeze marja? Vânzările

În mod normal, în perioadele marcate de inflaţie consumatorii caută oferte, promoţii, reduceri şi, în final, preţuri mici Ţinând cont că asta s-a întâmplat şi în 2022, de ce a scăzut ponderea vânzărilor la ofertă în total încasări? Au ţinut producătorii şi retailerii de preţuri ca să nu îşi erodeze marja?

Vânzările la ofertă sau la promoţie cântăresc tot mai puţin în totalul încasărilor din comerţul cu dominantă alimentară din România, arată o analiză a companiei de cercetare de piaţă RetailZoom. Datele ilustrează că în 2018, un an de creştere economică şi de normalitate (ideea de pandemie nici nu exista pentru cei mai mulţi oameni), 25% din vânzările din comerţul alimentar erau reprezentate de produse la ofertă. Apoi, treptat, ponderea a scăzut constant, până la 20,4% în 2022, un an marcat de scumpiri record.

În mod normal, în perioadele afectate de inflaţie consumatorii caută oferte, promoţii, reduceri şi, în final, preţuri mici. Ţinând cont că asta s-a întâmplat şi în 2022, de ce a scăzut ponderea vânzărilor la ofertă în total încasări? Au ţinut producătorii şi retailerii de preţuri să nu îşi erodeze marja?

„În 2020 şi 2021, ani de pandemie, contribuţia promoţiilor s-a redus în mod natural dat fiind contextul marcat de restricţii de trafic în magazine. Mai mult, producătorii au blocat o serie de lansări de produse noi. Totodată, în acea perioadă vânzările nu aveau nevoie de un stimulent special. Totuşi, în 2022 ne-am fi aşteptat la o reluare a ritmului de activare de promoţii“, spune Bogdana Gheorghe, managing director la RetailZoom.

Ea estimează că direcţia de mers a lucrurilor se va inversa atunci când preţurile se vor mai stabiliza, iar relaţia dintre producători şi retaileri se va normaliza. Afirmaţiile vin în condiţiile în care în ultimul an au avut loc scumpiri constante pe întreg lanţul şi nu există predictabilitate în business nici măcar pe termen scurt. Acest lucru a dus la tensionarea relaţiilor dintre producători şi comercianţi. Primii zic că retailerii nu îi lasă să majoreze preţurile pe cât îşi doresc şi pe cât au nevoie pentru a acoperi costurile, în timp ce comercianţii argumentează că scumpiri mai multe şi mai mari ar duce la un blocaj total al consumului. Tocmai aceste neînţelegeri pot sta la baza numărului mai mic de oferte şi promoţii.

Datele companiei de cercetare de piaţă arată totuşi că la nivelul unui an există variaţii când vine vorba de astfel de campanii. Mai exact, ponderea vânzărilor la ofertă a crescut în trimestrul doi din 2022 faţă de primul, la 20,6% faţă de 18,3%. La fel s-a întâmplat şi în T4 faţă de precedentul. În primul caz o explicaţie poate fi faptul că atunci s-a resimţit din plin şocul războiului din Ucraina, iar actorii din comerţ au încercat să îi convingă pe români să nu renunţe la shopping. Pe final de an însă, decizia e posibil să fi fost motivată de scumpirile care au depăşit 20% pe toate cele trei categorii mari de articole FMCG – alimente, produse pentru casă şi bunuri de îngrijire personală. Este evident că trimestru de trimestru preţurile au urcat constant.

Totuşi, când vine vorba de promoţii, analiza RetailZoom arată că acestea sunt mai frecvente în anumite categorii decât în altele.

„Analiza la nivel de tipuri de produse ne-a arătat că ponderea promoţiilor a fost întotdeauna mai ridicată pentru produsele nealimentare, cu cel puţin 3-4 puncte procentuale faţă de produsele alimentare.“

Compania de cercetare de piaţă analizează peste 200 de categorii de bunuri din peste 4.000 de magazine de comerţ modern precum cele ale Carrefour, Cora, dm drogerie markt, Inmedio, Metro, Mega Image, Penny şi Profi.

În total, vânzările de bunuri de larg consum – adică produse alimentare, băuturi, articole de îngrijire personală şi de îngrijire a locuinţei – în comerţul modern au crescut anul trecut cu puţin peste 17%, un ritm accelerat, care în mod normal ar fi indicat un apetit major pentru shopping.

Anul trecut însă, avansul a fost susţinut aproape exclusiv de scumpirile pe bandă rulantă care au avut loc în toate domeniile.

Mai sus regasiți o reprezentare vizuală a conținutului articolului, o clasificare automată și un sumar al acestuia! Preluarea informațiilor urmăreste promovarea și facilitarea accesului la informație, cu respectarea drepturilor de proprietate intelectuală, conform cu termenii și condițiile sursei (www.zf.ro).

Accesați aici articolul integral !

Fluxuri de știri

Articole recomandate

- Advertisement -dezvoltare afacere

Ultimele articole

Alege-ți fluxurile de informații!

Gratis!

 + Promovează-ți compania și oferta sa!