FacebookTwitterLinkedIn

După doi ani de pandemie, restricții, multe efecte și trenduri apărute în urma „noului normal”, mediul de afaceri local a primit o nouă provocare: conflictul de la granițele țării, cu toate implicațiile sale economice.

În acest neașteptat context, Forbes România i-a invitat pe unii dintre cei mai importanți manageri și antreprenori să răspundă unui scurt chestionar într-un moment complicat din punct de vedere economic și social. Pentru că, până la urmă, în ciuda dificultăților, rămân lecțiile de business și de viață.

Care este cuvântul ce caracterizează cel mai bine anul 2022? Argumentați.

Cuvântul care caracterizează anul 2022 consider că este „incertitudine”. Deși prima parte a anului 2022 a debutat cu o nouă stare de incertitudine declanșată pe fondul valului cinci pandemic, contextul geopolitic și situaţia de securitate incertă ne-au demonstrat faptul că pandemia nu va reprezenta în 2022 principalul factor generator al unui mediu ostil la nivel global și că este necesar să facem față unor provocări total diferite față de cele de până acum.

Care au fost motivele dvs. de îngrijorare pentru afacerea pe care o conduceți în anul 2022? Care sunt rezultatele activității companiei/grupului, comparativ cu estimările de la început anului?

Începutul anului 2022 a pornit cu temeri legate de epidemia Covid-19 și debutul unui nou val pandemic, însă, pe parcursul anului îngrijorările au fost mai mult legate de contextul evoluției economice, de situația geopolitică, precum și costul energiei electrice, a gazului și a materiilor prime. În ceea ce privește rezultatele financiare înregistrate până în prezent de către compania Doripesco, acestea se încadrează în estimările de creștere planificate la începutul anului, în pofida temerilor amintite mai sus. Așa cum am demonstrat în cei peste 20 de ani de activitate, încercăm să transformăm orice amenințare și provocare într-o oportunitate, pentru a crea premise de creștere sustenabilă. 

Cum a influențat războiul din Ucraina activitatea companiei dvs.?

Este adevărat faptul că suntem martorii unor evenimente istorice pe care nu ni le-am fi imaginat cu câțiva ani în urmă. Conflictul care se desfășoară în apropierea țării noastre nu ne impactează activitatea, deoarece nu derulăm relații comerciale cu Ucraina sau Rusia. O altă criză cu care ne confruntăm, atât industria alimentară și HoReCa, cât și marea majoritate a industriilor, este criza energetică și cea a combustibililor, care pe fondul presiunilor inflaționiste accelerate din 2021 au generat o serie de efecte secundare și, implicit, scăderea puterii de cumpărare a populației.

Care sunt puncte tari și punctele slabe ale mediului de afaceri din România?

În ultimii ani, mediul de afaceri din România a dat dovadă de adaptabilitate, dinamism și reziliență, observându-se dezvoltarea unei culturi antreprenoriale din ce în ce mai însemnate. Toate acestea reprezintă puncte tari ale mediului de afaceri din România. Infrastructura este una dintre problemele cu care se confruntă mediul de afaceri din România, iar aici ne referim nu doar la infrastructura rutieră și cea feroviară, ci și la cea digitală.

Care credeți că sunt măsurile pe care guvernul României ar trebui să le ia pentru ca mediul de afaceri din România să treacă această iarnă fără piederi majore? (falimente, insolvente, blocaje)?

Apreciem faptul că la nivel național, s-au luat anumite măsuri de susținere a angajaților, mai ales a celor din sectoarele afectate puternic de pandemie. Plafonarea costului energiei electrice este o altă măsură venită în sprijinul companiilor și a populației, iar deschiderea de programe care vizează finanțarea activității pentru dezvoltarea anumitor ramuri de interes pentru economia națională, reprezintă alte măsuri ce privesc dezvoltarea mediului de afaceri. Astfel de programe guvernamentale vin în sprijinul mediului de business din România, încurajând dezvoltarea sustenabilă a acestuia. Pe de altă parte, consider că aparatul guvernamental ar trebui sa înceapă un amplu proces de restructurare treptată a angajaților din sfera bugetară, pentru reducerea numărului acestora, măsură ce ar conduce la scăderea deficitului bugetar.

Care considerați că vor fi cele mai mari provocări la nivel mondial, dar pentru industria/domeniul dvs. în anul 2023?

La nivel mondial, consider că principalele probleme derivă din gestionarea crizei energetice, crizei de materii prime și a blocajelor logistice care afectează fluxurile comerciale globale, dar și din derularea războiului dintre Rusia și Ucraina. Astfel, rămânem atenți la felul în care se schimbă contextul economic și geopolitic, pentru a continua să adaptăm strategia de creștere la noi tendințe și realități.