FacebookTwitterLinkedIn

Forbes România i-a invitat pe cei mai importanți lideri din mediul de afaceri local să vorbească despre lecțiile învățate/trăite în anul 2023 și despre provocările anului 2024 în proiectul editorial #lecțiipentru2024.

Carmina Dragomir, CEO Metropolitan Life România

Forbes: Care este cuvântul care caracterizează cel mai bine anul 2023? Argumentați!

Carmina Dragomir: Anul acesta este unul special pentru noi – sărbătorim 25 de ani de prezență a Metropolitan Life pe piața din România, iar cuvântul care caracterizează cel mai bine pentru noi nu doar anul 2023, ci și toată această perioadă, este parteneriat.

Mă refer la toate acțiunile noastre prin care suntem un partner de încredere pentru cei peste 4 milioane de clienții de asigurări de viață și pensii private, fiindu-le alături în cele mai importante momente ale vieții, și respectând  promisiunea de a păși prin viață împreună.

Totodată, în 2023, parteneriatele cu colaboratorii noștri au rămas una dintre prioritățile strategice ale echipei Metropolitan Life. În felul acesta, ne asigurăm că punem clientul în centrul a tot ceea ce facem, prin toate canalele noastre de distribuție, oferind mai multă siguranță românilor, ajutându-i să-și asigure protecție financiară în fața neprevăzutului.

Într-un context dictat de volatilitate, serviciile noastre  îi ajută să obțină stabilitate financiară pentru viitor, pentru a se putea bucura de prezent alături de cei dragi.

Forbes: Care au fost motivele dvs. de îngrijorare pentru afacerea pe care o conduceți în anul 2023? Care sunt rezultatele activității companiei/grupului, comparativ cu estimările de la începutul anului?

Carmina Dragomir: Lumea asigurărilor de viață este dinamică, de aceea este necesar să ne adaptăm și să ne reinventăm constant, ceea ce am și făcut cu precădere în ultimii trei ani. Modul în care oamenii erau obișnuiți să trăiască s-a transformat ca urmare a evenimentelor socio-economice locale și internaționale. În mod firesc, efectele acestora au fost resimțite de mediul de business, inclusiv de sectorul asigurărilor de viață.

La Metropolitan Life, știm cât de important este sentimentul de siguranță pentru fiecare dintre noi. De aceea, echipa noastră prioritizează constant în fața provocărilor acțiunile care conduc la soluțiile prin care rămânem aproape de români, continuând să protejăm ceea ce contează pentru aceștia.

Obiectivul nostru principal este dezvoltarea celor mai potrivite servicii și produse, care să răspundă adecvat nevoilor în continuă schimbare ale clienților, astfel încât aceștia să fie protejați în fața evenimentelor neprevăzute.

Am continuat trendul pozitiv, iar primul semestru din acest an ne arată o creștere solidă, de 4,5%. Acest progres este rezultatul muncii constante și al colaborării strânse dintre membrii echipei noastre.

Forbes: Cum au influențat crizele suprapuse și noua situație geopolitică (continuarea războiului din Ucraina și izbucnirea conflictului din Israel) activitatea companiei dvs.?

Carmina Dragomir: Evenimentele din ultimii ani – criza COVID-19 și conflictele recente, au transformat modul de funcționare a sectorului de asigurări de viață și au influențat comportamentul clienților. Într-un context caracterizat de incertitudine accentuată, a crescut gradul de conștientizare a importanței de a fi protejat și de a proteja ceea ce contează.

Oamenii au devenit mai precauți și au început să acorde o atenție mai mare opțiunilor pe care le au la dispoziție pentru siguranța financiară proprie și a familiei. Astfel, perspectiva de a avea o plasă de siguranță în fața situațiilor neprevăzute, precum o asigurare de viață sau de sănătate, a început să crească treptat în rândul metodelor de protecție financiară alese de români.

Toate aceste elemente au determinat companiile să se adapteze noii realități prin investiții în digitalizare, pentru a răspunde cât mai rapid acestor schimbări și pentru a oferi servicii de calitate, un nivel bun al prețurilor și o experiență facilă.

Rezultatele studiului Life Trends 2024 realizat de Accenture la nivel global indică faptul că sectorul asigurărilor este cel care beneficiază de cel mai ridicat grad de încredere, alături de cel bancar și de marile lanțuri de magazine, ceea ce ne arată cât de important este să continuăm să tratăm cu corectitudine și transparență clienții, să acordăm o atenție deseobită nevoilor acestora, să-i sprijinim și să le oferim soluții relevante, care să le îmbunătățească viața și să le ofere bucuria de a trăi sentimentul de siguranță.

Forbes: Care sunt punctele tari și punctele slabe ale mediului de afaceri din România în contextul social și economic actual?

Carmina Dragomir: În cazul anumitor domenii și specializări productivitatea muncii este competitivă la nivel internațional, iar calificarea înaltă a resurselor umane se bucură de recunoaștere internațională în numeroase domenii precum sănătate și IT. Conform datelor Eurostat, România se situează pe locul 7 în rândul statelor membre ale UE 27 din punct de vedere al populației active și ocupate (8,1 mil. persoane, 2022).

Totodată, piața din România continuă să ofere perspective de dezvoltare pe termen lung pentru investitori din alte piețe și companii multinaționale din varii industrii ca de exemplu e-commerce și industria tech.

Ca provocare putem identifica nevoia de predictibilitate pentru dezvoltarea mediului privat de business, care întâmpină dificultăți în  cadrul macroeconomic și fiscal-bugetar din România.

Raportându-ne la sectorul asigurărilor de viață, acesta are în continuare un potențial de creștere substanțial, pe fondul unui nivel scăzut de penetrare a asigurărilor de viață la nivel național și al creșterii interesului și cererii din partea clienților.

Avem în vedere, în același timp, volatilitatea economică și schimbările legislative, care pot crea incertitudini în rândul clienților și pot influența planificarea strategică a companiilor. Suntem încrezători că mediul privat va continua să fie susținut pentru dezvoltarea strategiilor pe termen lung.

O altă provocare națională este fenomenul de brain drainage, cu aproximativ 22% din forța de muncă cu calificări înalte din România, conform datelor analizate de rapoartele UE, orientându-se către alte state membre ale Uniunii Europene.

Contextul  din ultimii ani a avut și diverse oportunități, digitalizarea accelerată fiind un exemplu relevant în acest sens.

În ceea ce ne privește, încă de la debutul pandemiei am înțeles că este nevoie să identificăm noi modalități prin care să rămânem aproape de clienții noștri, pentru a le oferi acestora cele mai bune soluții de protecție financiară.

Astfel, digitalizarea end-to-end a devenit o prioritate pentru noi, investind semnificativ în acest segment. Am reușit, astfel, nu doar să rămânem alături de clienți în toate momentele importante din viața acestora, ci și să le oferim soluții personalizate, în acord cu aspirațiile lor.

Forbes: Acum, înaintea unui an electoral complex, ce așteptări aveți de la autoritățile române?

Carmina Dragomir: Așteptările nostre față de autorități sunt în continuare cele de predictibilitate pentru mediul de business privat. Apreciam parteneriate colective și colaborare productivă dintre mediul public și privat, astfel că doar lucrând împreună, autoritățile și companiile pot construi un viitor mai încrezător.

Forbes: Care sunt principalele trei puncte ale strategiei dumneavoastră de business pentru anul viitor?

Carmina Dragomir: În 2024 vom continua investițiile în strategiile stabilite anul acesta. Ne concentrăm pe digitalizarea end-to-end a serviciilor. Vedem cum noile tehnologii câștigă din ce în ce mai mult teren la nivel global, astfel că vom continua integrarea inteligenței artificiale pentru a crește eficiența și pentru a înțelege și mai bine nevoile clienților noștri reprezintă o direcție importantă în strategia noastră.

Investim în echipa Metropolitan Life, în menținerea unei culturi organizaționale solide și în a oferi echipei noastre toate instrumentele de care are nevoie pentru a rămâne cât mai aproape de clienții noștri, în linie cu nevoile lor. Avem și zona de învățare și dezvoltare prin platformele noastre DAP pentru forța de vânzări, Degreed pentru dezvoltarea echipei noastre și MyPath care oferă oportunități de colaborare la nivel global pe diverse proiecte.

Rămânem dedicați să contribuim în mod direct la bunăstarea generală a românilor, prin derularea de activități de responsabilitate socială, care să contribuie la creșterea gradului de educație sau la îmbunătățirea standardului de viață în comunități.

Forbes: Care considerați că vor fi cele mai mari provocări la nivel mondial, dar și pentru industria/domeniul în care activați, în anul 2024?

Carmina Dragomir: În 2024, contextul social și economic va continua să fie provocator  atât la nivel global, cât și pentru mediul de business românesc, cu impact semnificativ resimțit în  viața oamenilor și a comunității.

În același timp, vedem cum tehnologia avansează – inteligența artificială ne oferă posibilitatea de a analiza și eficientiza lucrul cu cantăți enorme de date, de a genera insight-uri importante legate de nevoile oamenilor sau tendințe din piață.

Cred că anul 2024 va fi despre capacitatea de adaptare rapidă și despre a rămâne relevant într-un mediu dinamic, de a identifica canalul potrivit de comunicare sau vânzare, la momentul potrivit, venind în întâmpinarea nevoilor clientului cu o ofertă adecvată nevoilor sale curente.

Continuăm investiția în platforme Salesforce CRM pentru eficientizarea proceselor de vânzare și gestionare de activități și pentru a personaliza interacțiunea cu clienții în fiecare etapă. Instrumentele digitale ajută echipa noastră de vânzări să ofere soluții personalizate în funcție de nevoile potențialilor clienți, dar în același timp oferă și flexibilitatea de a-și alege produsele potrivite financiar și de a le achiziționa online, într-un mod simplu și la îndemână.

Platformele noastre eCustomer și eClaims pun la dispoziția clienților noștri opțiuni de self-service pentru a simplifica procesele. Continuăm să construim parteneriate de încredere cu fiecare din clienții noștri, adaptate schimbărilor de context, dar și etapei de viață în care aceștia se află.

(noiembrie 2023)