Consumatorii casnici și noncasnici de gaze naturale din România ar putea începe să suporte costurile transportului de la țărm al gazelor naturale ce vor fi extrase din perimetrul offshore Neptun Deep, cel mai mare proiect de exploatare din sectorul românesc al Mării Negre, încă din toamna aceasta, adică cu cel puțin 2 înainte de demararea efectivă a producției, estimată de către concesionarii OMV Petrom și Romgaz pentru toamna lui 2026.
Este vorba despre costurile companiei de stat Transgaz, operatorul sistemului național de transport al gazelor naturale, cu construirea conductei Tuzla-Podișor, ce va prelua de la țărm gazele din Neptun Deep. Ordinul de începere a lucrărilor a fost dat în iunie 2023.
Potrivit legislației în vigoare, orice investiție a Transgaz în extinderea sistemului național de conducte de gaze trebuie recuperate obligatoriu din încasări, prin intermediul tarifelor reglementate de transport.
″Transgaz intenționează să solicite ANRE recunoașterea în avans, în venitul reglementat al anului 2024-2025, în cadrul componentei de CAPEX, a cheltuielilor de investiții cu proiectul conectarea Mării Negre (valoarea estimată a investiției 1.951,83 milioane lei) (…). (…) În acest sens, propunerea de buget de venituri și cheltuieli pentru anul 2024 și estimări pentru anii 2025 și 2026 include: (…) recunoașterea în avans, în cadrul componentei CAPEX, a randamentului aferent cheltuielilor de investiții cu proiectul privind conectarea Mării Negre (97.281,49 mii lei), în venitul reglementat determinat pentru anii 2024-2025″, se arată într-un document al Transgaz.
Asta înseamnă că aceste costuri vor fi incluse în tarifele reglementate de transport al gazelor practicate de Transgaz, dacă solicitarea va fi aprobată de către ANRE, tarife ce fac parte din prețul final al gazelor achitate de consumatori pe facturi. Tarifele din prezent sunt valabile până la 30 septembrie 2024.
Transgaz a pregătit un proiect de buget pe 2024 ce prevede profit net de 172,91 milioane lei, cu 17% mai mare decât cel preliminat pe anul trecut, de 148,1 milioane lei. Compania estimează pentru anul în curs o majorare cu 74% a veniturilor, de la 2,78 la 4,84 miliarde lei. Estimările sunt elaborate pe baza ipotezei că ANRE va aproba majorările de tarife solicitate de Transgaz.
Un alt element de natură să conducă la o posibilă majorare a tarifelor la toamnă este creșterea abruptă, de aproape 29 de ori, decisă de Guvern și Parlament vara trecută, a redevenței datorate de Transgaz, de la 0,4 la 11,5% din din valoarea veniturilor brute realizate din operațiuni de transport și tranzit al gazelor. Operatorul estimează că, anul acesta, va plăti pe redevență cu peste 209 milioane lei mai mult decât în 2023.
″Redevența petrolieră este o cheltuială recunoscută în venitul reglementat aferent activității de transport gaze naturale și recuperabilă prin tariful de transport. În venitul reglementat și tarifele de transport gaze naturale aprobate prin Ordinul ANRE nr. 68 din 30 mai 2023 și aplicabile în perioada 1 octombrie 2023 – 30 septembrie 2024 este recunoscută redevența determinată în procent de 0,4% din valoarea veniturilor brute realizate din operațiuni de transport și tranzit al gazelor naturale prin sistemul național de transport. Diferența dintre cota de 0,4% și 11,5% va fi recuperată prin venitul reglementat al anului 2024-2025″, precizează Transgaz.
Mai sus regasiți o reprezentare vizuală a conținutului articolului, o clasificare automată și un sumar al acestuia! Preluarea informațiilor urmăreste promovarea și facilitarea accesului la informație, cu respectarea drepturilor de proprietate intelectuală, conform cu termenii și condițiile sursei (www.profit.ro).