FacebookTwitterLinkedIn

După doi ani de pandemie, restricții, multe efecte și trenduri apărute în urma „noului normal”, mediul de afaceri local a primit o nouă provocare: conflictul de la granițele țării, cu toate implicațiile sale economice.

În acest neașteptat context, Forbes România i-a invitat pe unii dintre cei mai importanți manageri și antreprenori să răspundă unui scurt chestionar într-un moment complicat din punct de vedere economic și social. Pentru că, până la urmă, în ciuda dificultăților, rămân lecțiile de business și de viață.

Care este cuvântul ce caracterizează cel mai bine anul 2022? Argumentați.

Perseverența este unul dintre cuvintele care descrie cel mai bine acest an. Experiența pe care am avut-o în 2022 ne-a demonstrat că este de datoria fiecăruia să lupte pentru idealurile lui, indiferent de șansele aparente de reușită, până când va reuși să își îndeplinească obiectivele. Fiecare criză are învingătorii și pierzătorii ei, dar companiile care au continuat investițiile și au păstrat o perspectivă pe termen mediu și lung au fost acelea care au ieșit mai puternice din astfel de perioade. Totodată, adaptabilitatea și agilitatea ne-au ajutat să jonglăm cu perioadele dificile ale acestui an. Înțelegerea schimbărilor constante și puterea de a ne adapta la context și la toți factorii externi a ajutat cu siguranță în 2022.

Care au fost motivele dvs. de îngrijorare pentru afacerea pe care o conduceți în anul 2022? Care sunt rezultatele activității companiei/grupului, comparativ cu estimările de la început anului?

Pe parcursul acestui an au existat mai multe motive de îngrijorare, unul dintre ele fiind contextul economic general, caracterizat de inflație ridicată, creșterea prețurilor și a ratelor dobânzilor bancare, ceea ce a generat și o modificare a obiceiurilor de achiziție ale clienților. În general, veniturile și dezvoltarea companiei au fost în linie cu așteptările unor anumite fluctuații, având costurile operaționale de investiții și finanțare sub presiune.

Cum a influențat războiul din Ucraina activitatea companiei dvs.?

Războiul din Ucraina a produs instabilitate la nivel economic, ceea ce a determinat un comportament mai precaut din partea clienților, care au preferat să amâne sau să reducă anumite achiziții. În ceea ce privește segmentul de bijuterii, diamantele au reprezentat categoria cea mai afectată de războiul din Ucraina, întrucât Rusia asigura o parte considerabilă din extracția totală de diamante obținute în mod responsabil. Astfel, prețul acestor produse a înregistrat fluctuații importante, lucru care a pus presiune pe costurile și timpii de aprovizionare.

Care sunt puncte tari și punctele slabe ale mediului de afaceri din România?

Unul dintre avantajele mediului de afaceri din România este faptul că este alcătuit, într-o proporție importantă, de companii tinere, înființate după anul 1990, care au un potențial de creștere foarte important, atât la nivel local, dar în special la cel internațional. În ultimii patru – cinci ani, tot mai multe companii din România s-au extins în afara granițelor, atât în Europa, cât și pe alte continente, în special în America de Nord, ceea ce denotă maturitatea la care au ajuns acestea. Tot aceste companii sunt, însă, și mai vulnerabile în perioadele de fluctuație ale economiei, astfel că este nevoie ca acestea să ia decizii rapide și ancorate în context, care să le permită nu doar supraviețuirea după criză, ci chiar o accelerare a afacerii.

Care credeți că sunt măsurile pe care guvernul României ar trebui să le ia pentru ca mediul de afaceri din România să treacă această iarnă fără piederi majore? (falimente, insolvente, blocaje)?

Din experiența crizelor anterioare, intervenția statului în economie într-o perioadă dificilă, ca cea pe care o traversăm în prezent, se poate dovedi a fi decisivă pentru ca mediul privat să poată gestiona dificultățile cu care se confruntă.
În primul rând, pentru mediul de afaceri sunt de ajutor politicile ce pot ușura și susține puținele companii care au pătruns și pe piețele internaționale. În acest sens, sunt necesare parteneriatele puternice cu țările din Uniunea Europeană, care pot susține activitatea companiilor care s-au extins peste hotare. Totodată, stabilitatea și lipsa unor mișcări bruște din punct de vedere legislativ, alături de un calendar de politici fiscale cât mai predictibile, ar putea ajuta operațiunile companiilor într-o perioadă dificilă.

Care considerați că vor fi cele mai mari provocări la nivel mondial, dar pentru industria/domeniul dvs. în anul 2023?

Anul 2023 aduce pentru cele mai multe companii noi provocări din punct de vedere economic și politic-social, mai ales în contextul geopolitic curent. În plus, pentru industria noastră, lanțul de aprovizionare rămâne o provocare seminificativă, care poate îngreuna diferite proiecte.