14.5 C
București
vineri, aprilie 19, 2024

Imobiliare – Premium = stabil? – Sinteza

4 min read (textul complet), articol clasificat de Robotul Minerva ca: Profilare

Creați-vă propriul

dashboard de știri

informația - cheie, 24/7

100+

FLUXURI

Free

Parcurgi informația mai rapid!

Acoperi top 100 surse externe!

Publicat de

Articole din aceeași sursa

- Advertisement -cresterea vanzarilor

Sumarizare automata

A fost într-un fel natural să ne deplasăm din zona de construcţii destinate clasei de mijloc către zona premium, unde ne dorim să concentrăm dezvoltarea de acum încolo”, a povestit Alexandru Rădulescu, CSO al Arqa, într-una dintre ediţiile recente ale emisiunii ZF Real Estate by Storia.ro. Arqa este un brand nou înfiinţat, însă povestea companiei din spatele acestuia începe acum 30 de ani, odată cu înfiinţarea, în 1993, a firmei Pedro Construct, care a dezvoltat până în prezent peste 10.000 de unităţi locative, totalizând 1 milion de metri pătraţi construiţi.

„Preferăm să vindem în această fază deoarece ne adresăm preponderent utilizatorilor finali, familiilor, iar această categorie de clienţi preferă să cumpere mai aproape de finalizare, adică cel mai probabil din stadiul în care ne aflăm acum.”La Jolie Village, valoarea estimată a proiectului în acest moment este de peste 20 de milioane de euro.

Experienţa noastră, inclusiv din perioada 2008 încoace, arată că pe segmentul premium lucrurile sunt constante, fără fluctuaţii semnificative în vânzări, dar evident că nu vorbim de vânzări masive, de zeci de tranzacţii pe lună.” Numărul redus de tranzacţii s-a remarcat mai ales în cazul clienţilor care intenţionau să cumpere cu ajutorul unui credit, acesta fiind unul dintre motivele pentru care ei s-au orientat către zona premium, alături de observaţia că există oportunităţi de dezvoltare pe piaţa locuinţelor premium.

După o istorie de trei decenii şi 1 milion de metri pătraţi construiţi în acest interval de timp, Pedro Construct a intrat în zona imobiliarelor premium. Cu un nou nume – Arqa – şi o abordare nouă – dezvoltatorul mizează acum pe nişa din rezidenţial unde pare că există deopotrivă loc, cât şi clienţi, indiferent de contextul economic. 

A fost într-un fel natural să ne deplasăm din zona de construcţii destinate clasei de mijloc către zona premium, unde ne dorim să concentrăm dezvoltarea de acum încolo”, a povestit Alexandru Rădulescu, CSO al Arqa, într-una dintre ediţiile recente ale emisiunii ZF Real Estate by Storia.ro. Arqa este un brand nou înfiinţat, însă povestea companiei din spatele acestuia începe acum 30 de ani, odată cu înfiinţarea, în 1993, a firmei Pedro Construct, care a dezvoltat până în prezent peste 10.000 de unităţi locative, totalizând 1 milion de metri pătraţi construiţi. „Am decis să ne orientăm către construcţiile premium spre finalul anului trecut, iar primul proiect lansat sub brandul premium este Jolie Village, situat în zona Iancu Nicolae. Acesta este un proiect aproape de şcolile din zonă, unde poţi să-ţi duci copilul de mână la şcoală pe jos, fără să depinzi de maşină; am acordat atenţie detaliilor de proiectare ale complexului, care include apartamente cu două, trei, patru camere şi penthouse-uri – toate cu locuri de parcare. De asemenea, în urma cercetărilor noastre, am observat că toţi clienţii resimt nevoia de a comunica, de a forma o comunitate – astfel că am gândit zone dedicate exclusiv comunităţii, cum ar fi, de exemplu, o zonă dedicată lucrului de acasă sau o piscină încălzită.” Proiectul include două corpuri de clădire şi a fost dezvoltat într-o singură etapă, având în vedere că majoritatea clienţilor care se mută în locuinţe noi sunt deranjaţi de disconfortul creat de construcţiile în mai multe faze. „În prezent, am finalizat structura proiectului şi urmează să finalizăm ultimul etaj al clădirii. În prima parte a anului viitor, ne pregătim pentru livrarea apartamentelor”, spune Alexandru Rădulescu. Potrivit lui, aproximativ 50% din proiect este deja vândut în acest moment, însă nu au avut o strategie agresivă de vânzare în stadiul de proiectare. „Preferăm să vindem în această fază deoarece ne adresăm preponderent utilizatorilor finali, familiilor, iar această categorie de clienţi preferă să cumpere mai aproape de finalizare, adică cel mai probabil din stadiul în care ne aflăm acum.”

La Jolie Village, valoarea estimată a proiectului în acest moment este de peste 20 de milioane de euro. Preţurile pentru unităţile din cadrul complexului pornesc de la 120.000 euro plus TVA pentru un apartament cu două camere şi pot ajunge până la câteva sute de mii de euro – 1 milion de euro, în cazul unui penthouse, de exemplu. „Am început construcţia acum un an şi deja ne apropiem de finalizarea dezvoltării proiectului. Vânzările au evoluat foarte bine. Situaţia este conformă cu aşteptările noastre iniţiale. Nu ne aşteptam să vindem mai mult în zona premium decât ceea ce facem acum. Experienţa noastră, inclusiv din perioada 2008 încoace, arată că pe segmentul premium lucrurile sunt constante, fără fluctuaţii semnificative în vânzări, dar evident că nu vorbim de vânzări masive, de zeci de tranzacţii pe lună.” Numărul redus de tranzacţii s-a remarcat mai ales în cazul clienţilor care intenţionau să cumpere cu ajutorul unui credit, acesta fiind unul dintre motivele pentru care ei s-au orientat către zona premium, alături de observaţia că există oportunităţi de dezvoltare pe piaţa locuinţelor premium. „Toate apartamentele vândute până în prezent în proiectul nostru au fost achiziţionate fără finanţare, deoarece nu avem niciun client care să fi apelat la finanţare până acum – şi vorbim despre vânzări de peste 11 milioane de euro în acest an”, a mai adăugat Rădulescu. Referindu-se la piaţă, în general, observă că în luna trecută, în octombrie 2023 faţă de septembrie, s-a înregistrat o creştere semnificativă a finanţărilor acordate clienţilor finali pentru proprietăţi rezidenţiale: „Mentalitatea clienţilor se schimbă; poate această evoluţie este influenţată şi de faptul că limita de TVA de 5% este valabilă până la finalul anului; prognozele indică stabilizarea şi începutul unei scăderi în a doua parte a anului viitor.”Compania şi-a propus să finalizeze acest proiect până în vara anului viitor – astfel încât să predea toate apartamentele până atunci. „Nu ne-am propus să vindem întregul proiect până la finalizare. Estimez că vom mai avea încă o perioadă de şase luni în care vom continua vânzările ulterior finalizării. Mă aştept să terminăm vânzarea proiectului până la finalul anului viitor. De ce? Pentru că am stabilit un preţ corect şi nu avem nicio presiune de a vinde foarte rapid ceva. Prefer să vindem la preţul normal şi corect pe zonă şi să vindem clienţilor finali preponderent, mai puţin clienţilor care caută oportunităţi de flip etc.” După Jolie Village, Arqa urmează să demareze un nou proiect, în care vrea să investească 50 de milioane de euro.   

Trei întrebări şi răspunsuri din emisiunea cu Alexandru Rădulescu, CSO, Arqa

1. Cum vezi evoluţia pieţei în continuare?

Din punctul meu de vedere, ar trebui să vorbim despre evoluţia pe un termen mediu şi lung, nu pe un termen scurt. Pe termen mediu şi lung, invariabil o să ajungem să ne aliniem preţurilor din vestul Europei. Adică se va trece de la randamente randamente nete de 5-6% la 2-3%, la fel ca în restul Europei. Asta înseamnă că, evident, lucrurile vor evolua ca nivel. Consider că în continuare investiţiile în imobiliare reprezintă una dintre cele mai sigure investiţii pe termen lung. Dacă vorbim pe termen scurt, ce cred că se poate întâmpla pot fi nişte fluctuaţii. Aş spune că este o perioadă de reaşezare acum, poate uşor instabilă, dar cred că aceasta ţine strict de percepţie, pentru că dacă analizez puţin mai în detaliu lucrurile, ele se s-au stabilizat deja. De asemenea, dacă analizăm mai în detaliu lucrurile, vom vedea că pe termen lung preţurile vor creşte, discutam cu nişte parteneri din Germania şi erau miraţi de faptul că încă reuşim să construim la un preţ bun, ei având un preţ dublu ca valoare faţă de ce avem noi, deşi ne adresăm practic aceleiaşi pieţe din care cumpărăm materiale, forţa de muncă căreia ne adresăm este una globală, nu mai este naţională şi singurul lucru care poate accelera un pic această situaţie ar fi încetarea războiului dintre Ucraina şi Rusia din momentul de faţă, situaţie care va va da o fluctuaţie foarte mare în preţul materialelor pentru dezvoltatori. De ce? Pentru că atunci foarte multe resurse de la nivel mondial se vor aloca cel mai probabil pentru reconstrucţia ţării. Asta înseamnă că nu vom mai avea o piaţă concurenţială, economic vorbind, pentru achiziţia de materiale, ceea ce va duce la un preţ foarte mare de reconstrucţie a ţării. Şi atunci

într-adevăr cred că vom avea o perioadă care poate afecta evoluţia normală a construcţiilor.

2. Când vorbim despre dezvoltatori, oamenii auîntr-adevăr încă semne de întrebare ca urmare a situaţiei care s-a întâmplat după criza din 2009. Crezi că este posibil să se repete şi în prezent modul în care se realizau proiectele atunci?

Din fericire, lucrurile au evoluat foarte mult în bine şi cred că lucrul acesta a fost ajutat, să spunem, şi de un client mult mai educat pe care îl avem astăzi şi sunt sigur că acest lucru e valabil în general în piaţă, nu strict în zona premium – avem nişte clienţi care îşi cercetează piaţa mult mai bine. Avem comunicarea în online care întrerupe foarte rapid situaţii mai puţin plăcute sau le estompează din faşă şi cred că este din ce în ce mai puţin probabil să avem aşa ceva. Din păcate, încă mentalul colectiv pe alocuri nu este unul foarte fericit. În schimb, din ce văd eu şi la alţi dezvoltatori, lucrurile merg într-o direcţie foarte bună şi normală a lucrurilor.

3. Un sfat pentru cineva care vrea să îşi cumpere o locuinţă?

Părerea mea este că cine poate în momentul de faţă să facă o achiziţie imobiliară este momentul să o facă. Dacă vorbim despre ideea de a cumpăra pentru ca mâine să vinzi la preţ dublu, acest lucru nu se va întâmpla şi nu cred că vom mai avea situaţii de genul acesta prea curând, dacă vor mai exista vreodată. În schimb, dacă ai oportunitatea să cumperi şi să faci o investiţie imobiliară, e momentul bun să o faci, evident, ea fiind gândită pe termen mediu sau lung. Gândiţi-vă doar la varianta de evoluţie a preţului chiriilor în ultimul an, unde  am văzut o diferenţă de 25-30% ca medie.

Carte de vizită:

1. Alexandru Rădulescu s-a ocupat de vânzarea a 17 proiecte rezidenţiale şi mixte şi a coordonat în decursul carierei sale peste 50 de consultanţi imobiliari;

2. Sub îndrumarea sa, au fost vândute peste 1.000 de unităţi, în valoare totală de 145 de milioane de euro;

3. Brandul Arqa a fost creat prin asocierea dintre Petre Niculae, fondatorul Pedro Construct, şi omul de afaceri Florin Ababe.

Mai sus regasiți o reprezentare vizuală a conținutului articolului, o clasificare automată și un sumar al acestuia! Preluarea informațiilor urmăreste promovarea și facilitarea accesului la informație, cu respectarea drepturilor de proprietate intelectuală, conform cu termenii și condițiile sursei (www.businessmagazin.ro).

Accesați aici articolul integral !

Fluxuri de știri

Articole recomandate

- Advertisement -dezvoltare afacere

Ultimele articole

Alege-ți fluxurile de informații!

Gratis!

 + Promovează-ți compania și oferta sa!