Pentru producătorul de prefabricate din beton Symmetrica, activitatea de anul trecut a funcționat bine, cu o creștere de aproximativ 16-17%, ajungând la circa 210 milioane de lei. Potrivit lui Sebastian Bobu, Director Executiv Symmetrica, în emisiunea Reinventarea României, nu sunt semne alarmante care să genereze temeri că sectorul construcțiilor s-ar putea prăbuși.
După cum a declarat directorul Symmetrica, creșterea obținută s-a apropiat de planificările companiei, dar au intervenit factori perturbatori, precum impactul conflictului din Ucraina și scumpirile de materiale.
“Cred că acestea ne-au coborât ușor sub ținta pe care am stabilit-o anul trecut. Dar, în mare, lucrurile au mers bine, a fost un an bun, în care am reușit să finalizăm niște investiții și să începem lucrul la capacități de producție noi”, a explicat el.
Anul trecut, Symmetrica a finalizat o fabrică de prefabricate de talie mare la Solca, județul Suceava; a finalizat o investiție începută în 2021 privind retehnologizarea liniilor de producție de la fabrica Berești, unde s-a schimbat complet tehnologia și s-au montat două linii de mare capacitate. Tot anul trecut s-a finalizat achiziția unei fabrici din zona Mărășești, de la Somaco Holding, și a început procesul de modernizare al acesteia, cu finalizare estimată în decursul anului viitor.
De câțiva ani, compania a început diversificarea gamei de produse, de la prefabricate mici precum pavele și borduri, la cele mari, necesare pentru infrastructură rutieră sau de energie electrică.
“Am deschis trei linii noi, fabrica de la Solca fiind ultima, dar mai avem o linie în cadrul fabricilor de la Mărășești-Focșani și o linie la fabrica de la Prejmer. Plus, odată cu achiziția Somaco, am trecut și pe partea de infrastructură de energie electrică, cu stâlpi LEA”, explică directorul executiv al firmei.
Un alt punct al strategiei de dezvoltare a fost și accentul pe produsele premium, odată cu tendința pieței de creștere pentru astfel de produse. În ce privește structura vânzărilor, antreprenorii care fac achiziții pentru proiecte publice și private reprezintă 50-55% din total, urmați de distribuitori, inclusiv magazine DIY, cu 25-30%, restul clienților fiind în general persoane fizice sau clienți mici.
Pentru a face față provocărilor legate de componenta energetică, firma a decis să facă investiții pentru a-și crește independența în această privință. “Dacă până în 2021 componenta energiei electrice în cadrul produselor noastre era mică, iar influența asupra prețului minoră, din cauza creșterilor de preț de până la 300%, am luat două decizii: creșterea prețului la produsele ieftine, unde avem marjă mică, și investiții în parcuri fotovoltaice, pentru a încerca să ne menținem în echilibru. Am început un program mare de investiții, în jur de 6 milioane de euro, în panouri fotovoltaice. Primele trei puncte în care am montat panouri deja funcționează, urmând ca până la sfârșitul anului să montăm panouri fotovoltaice în 5 puncte de lucru”, explică Sebastian Bobu.
Creditarea mai scumpă este și ea una dintre provocările momentului, enumerate de reprezentantul Symmetrica, cu influență directă asupra clientul final. Astfel, dacă până acum, costul creditării era la un nivel scăzut, lucrurile s-au schimbat și a intervenit teama de a accesa credite pentru investiții.
Ce încearcă să facă Symmetrica? În primul rând, să diversifice gama de produse, plusând pe cele marjă mai bună, care sunt și cerute din ce în ce mai mult. Sebastian Bobu spune că, dacă acum 5-6 ani produsele premium reprezentau în jur de 3-4% din portofoliul companiei, în prezent ele ajung la peste 15%.
Chiar dacă au o diferență de preț semnificativă, fiind mai scumpe chiar și cu 100% față de gama mai economică, clienții preferă să investească pentru o durată de utilizare mai lungă și pentru aspectul mai frumos. În plus, după cum explică reprezentantul companiei, influența lor este destul de redusă în ce privește integrarea într-un proiect final.
Pentru a urmări integral emisiunea, accesați acest link.
Mai sus regasiți o reprezentare vizuală a conținutului articolului, o clasificare automată și un sumar al acestuia! Preluarea informațiilor urmăreste promovarea și facilitarea accesului la informație, cu respectarea drepturilor de proprietate intelectuală, conform cu termenii și condițiile sursei (www.forbes.ro).