Nu poţi cumpăra iubirea, dar te poate costa să ajungi la ea sau să-i mai dai din când în când un impuls. În prezent, să iubeşti s-ar putea să coste mai mult ca niciodată în ultimele decenii. O cutie de ciocolată, un buchet de trandafiri, o bijuterie şi o cină în doi alcătuiesc baza unei întâlniri romantice de Valentine’s Day. În acest an însă, sărbătoarea a provocat, probabil, celor ce-şi trăiesc sau vor să-şi trăiască viaţa în cuplu după codul modern al romantismului un adevărat şoc la nivelul costurilor din cauza inflaţiei.
Preţul boabelor de cacao, ingredientul principal al ciocolatei, a urcat la maxime istorice, în condiţiile în care condiţiile meteo în deteriorare şi problemele legate de boli au afectat puternic recoltele din Ghana şi Coasta de Fildeş, de unde provin 60% din producţia mondială, scrie CNBC. Din acest motiv, ciocolata s-a scumpit foarte mult. „Producătorii îşi cresc marjele şi le impun retailerilor, iar aceştia sunt nevoiţi să vândă la preţuri mai mari“, potrivit lui David Branch, vicepreşedinte al Wells Fargo Agri-Food Institute. Şi florile au devenit un adevărat lux. Penny Hamilton, care deţine o florărie de 23 de ani în Marea Britanie, spune că se confruntă cu o creştere semnificativă a costurilor, scrie BBC. Din cauza costurilor în creştere, dublate de criza costurilor de trai, multe afaceri din domeniu se prăbuşesc. „Florile redevin în mod clar un produs de lux. A existat o perioadă când toată lumea trebuia să aibă flori în casă, însă acum oamenii se gândesc de două ori înainte de a cumpăra un buchet“, spune Hamilton.
Şi în SUA florile sunt din ce în ce mai scumpe. „Preţul nu o ia niciodată în jos, doar în sus. De la COVID, florile s-au tot scumpit“, a declarat Ladan Shamskhou, proprietarul Le Bouquet, o florărie din San Francisco, pentru cbsnews.com. Şi bijuteriile sunt scumpe pe fondul preţurilor ridicate ale aurului şi argintului. Cu Valentine’s Day aducând o creştere puternică a vânzărilor de bijuterii, analiştii atrag atenţia asupra riscurilor geopolitice şi perturbărilor de la nivelul lanţului de aprovizionare ca fiind factorii-cheie din spatele scumpirii aurului şi argintului, conform mining-technology.com. Costurile pentru consumatori sunt în creştere, arată Vivek Aggarwal, analist la firma de cercetare The Smart Cube. „Preţul aurului a atins un maxim record de peste 2.100 de dolari pe uncie în decembrie 2023, iar o creştere a cererii pe fondul războiului dintre Israel şi Hamas şi crizei de la Marea Roşie va menţine preţul ridicat“. Mesele la restaurant devin de asemenea un lux. În America, cei care au optat să gătească o cină romantică acasă cu partenerul de acest Valentine’s Day au economisit cu siguranţă o sumă semnificativă faţă de cuplurile care au ales să cineze în oraş, notează CNN. Chiar excluzând meniurile costisitoare de Valentine’s Day, pentru americani este din ce în ce mai ieftin să mănânce acasă în loc de restaurant, relevă ultimele date privind inflaţia.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels
Mai sus regasiți o reprezentare vizuală a conținutului articolului, o clasificare automată și un sumar al acestuia! Preluarea informațiilor urmăreste promovarea și facilitarea accesului la informație, cu respectarea drepturilor de proprietate intelectuală, conform cu termenii și condițiile sursei (www.zf.ro).