România trebuie să atragă investiţii în reciclare şi să utilizeze deşeurile reciclabile pe plan local, nu să le trimită la export, explică Geanin Şerban, preşedintele Asociaţiei OIREP Ambalaje, care reprezintă aceste organizaţii în raportul cu autorităţile române şi ale Uniunii Europene. „Sunt firme care au investit în instalaţii de reciclare atunci când în România nu putea fi susţinută producţia din colectarea selectivă de pe plan local şi importă şi acum materiale din exterior. Au avut costuri şi pierderi iar acum sunt adoptate măsuri care vor duce la exportul materialelor care pot fi reciclate local. Efectul Ordonanţei 125 poate fi şi mutarea unei părţi din cantitatea din România către recilatorii din afară. Sunt multe companii care caută deşeuri pentru că acestea reprezintă o resursă“, a spus Geanin Şerban în cadrul emisiunii ZF Investiţi în România! Un proiect ZF şi CEC Bank. OIREP – Organizaţie care Implementează obligaţiile privind Răspunderea Extinsă a Producătorului – este o entitate licenţiată de Ministerul Mediului, cu rolul de a realiza obiectivele de reciclare ale producătorilor şi importatorilor de bunuri ambalate, care au transferat această obligaţie prin contract. În ultimii ani, OIREP-urile au semnat contracte cu toţi producătorii şi importatorii de bunuri ambalate care au decis să-şi realizeze obiectivele de reciclare prin intermediul acestor entităţi, iar până acum OIREP-urile şi-au atins în fiecare an ţintele asumate. Pentru a-şi atinge obiectivele, OIREP-urile colaborează cu autorităţile publice locale (pentru deşeurile de ambalaje din fluxul municipal cărora le acoperă costurile nete de gestionare a deşeurilor de ambalaje – colectare, transport, sortare, depozitare) şi cu operatori economici colectori sau reciclatori (pentru deşeurile de ambalaje din fluxul comerţ-industrie). „În 2023 – an provocator pentru că Ministerul Mediului a decis decalarea ţintelor prevăzute pentru 2025 în 2023, dar în plus a venit cu Ordonanţa 125 care are trei modificări importante – se modifică responsabilitatea din zona colectorilor a salubriştilor pe lanţ OIREP-urilor şi se doreşte ca în cazul unei penalităţi, aceasta sa fie plătită de producători. În operaţional impactul major este dat de schimbarea momentului raportării – când cantităţile care nu mai merg spre groapa de gunoi, ci în curtea reciclatorului“, a subliniat Geanin Şerban. „În practica europeană, conform directivei – greutatea deşeurilor luate în calcul pentru realizarea obiectivelor. În spatele ordonanţei care intră în instalaţia de reciclare, mulţi spun că se face la momentul când se realizează reciclarea. Peste tot în Europa până la această ordonanţă se considera că dacă producătorul a finanţat şi colectorii, salubriştii, au dus cantităţi de deşeuri către un reciclator, în momentul în care reciclatorul a confirmat primirea cantităţilor, obligaţia noastră era atinsă. Să fim penalizaţi pentru ceea ce putem face, nu altfel. Putem colecta de la populaţie sau firme deşeuri, dar odată ajunse la un operator economic drept materie primă, intrăm într-o zonă cu decizie a acelui operator, care decide în funcţie de piaţă şi solicitări“, a adăugat el. „Noi am făcut o propunere în cursul anului trecut către Ministerul Mediului pentru Clearing House – o entitate care ar putea aduce un plus în relaţia dintre noi şi autorităţile locale. Obiectivul de reciclare în cazul autorităţii publice a primăriilor este de 12-14%, când ar trebui să fie de 60%. Nouă, OIREP-urilor din zona de primării ne vine o cantitate foarte mică din ce ar trebui să ne sosească – 10%, cel mult 100.000 de tone, faţă de 1,2 mil. tone reciclate anual pentru a atinge obiectivul. Aici avem mult de lucru“, a explicat preşedintele OIREP Ambalaje.
Mai sus regasiți o reprezentare vizuală a conținutului articolului, o clasificare automată și un sumar al acestuia! Preluarea informațiilor urmăreste promovarea și facilitarea accesului la informație, cu respectarea drepturilor de proprietate intelectuală, conform cu termenii și condițiile sursei (www.zf.ro).