Eliza Zamfir, proprietara mărcii comerciale Orlando`s, unul dintre cele mai vechi branduri de oleaginoase și fructe deshidratate din piața internă, are o strategie de viitor bine definită, axată pe trei direcții de creștere a afacerii. Acestea includ extinderea și diversificarea portofoliului cu produse inovatoare, inclusiv dedicate copiilor, consolidarea prezenței în LKA și IKA precum și creșterea prezenței pe piața externă.
Care este istoria companiei Orlando și ce dinamică ați avut în acești ani?
Primele demersuri antreprenoriale datează din 1994, iar doi ani mai târziu, în 1996, am lansat brandul Orlando’s. Am început cu un singur utilaj și doar două articole: semințe pestrițe și stafide și am ajuns astăzi la un portofoliu de peste 1.000 de produse, grupate în game multiple și comercializate atât sub brandurile Orlando’s, Nutco Fresh și Oblio, cât și sub mărcile proprii ale partenerilor din retail. Într-o categorie dominată de companii cu capital străin, ne mândrim cu statutul de a fi singura afacere cu capital 100% românesc, produsele noastre fiind procesate în unitatea proprie de producție situată în proximitatea Capitalei. În tot acest timp, am continuat să investim în echipamente moderne care ne-au permis să ne dezvoltăm și să rămânem unul din cei mai mari și mai relevanți furnizori în categoria în care activăm.
De asemenea, am obținut în fiecare an certificare IFS (International Featured Standards) de nivel înalt demonstrând angajamentul nostru față de îndeplinirea standardelor de calitate, siguranță alimentară și gestionare a riscurilor la cele mai înalte standarde. Cred că standardele de comercializare UNECE și Codex Alimentarius pe care le aplicăm ca cerințe obligatorii furnizorilor noștri și expertiza și know-how-ul nostru operațional, ne asigură aprovizionarea cu produse de calitate standardizată, indiferent de țările de origine implicate.
Începând cu anul 2021 compania Orlando a devenit membru activ INC (International Nut and Dried Fruit Council) care este o organizație care reprezintă la nivel global industria nucilor, fructelor uscate și produselor derivate. De asemenea, tot din anul 2021, compania este membru EUROFIR (European Food Information Resource). În prezent, în pragul aniversării a 30 de ani de activitate, business-ul Orlando se ridică la aproape 20 de milioane de euro anual.
Cum ați diversificat portofoliul în acești ani și cum v-ați consolidat prezența în retail?
În perioada 1994 -1996 am început primele livrări către Metro Cash & Carry, iar pe măsură ce alți mari retaileri au intrat pe piață, am fost invitați să colaborăm cu tot mai mulți dintre ei. Aceaste colaborări ne-au permis să creștem organic: am debutat cu brandul nostru în departamentele de legume și fructe și ne-am extins treptat și la alte categorii, odată cu diversificarea portofoliului. De-a lungul acestor 30 de ani, am dezvoltat noi produse incluzând fructe deshidratate – stafide, smochine, curmale, caise, fructe goji și merișoare – precum și o gamă variată de nuci și semințe oleaginoase, precum fistic, migdale, nuci caju, semințe de floarea -soarelui, disponibile atât în varianta crudă, cât și în varianta coaptă.
Am extins, de asemenea, categoria de condimente – piper, boia, cimbru, oregano – și ingrediente dedicate patiseriei, precum miezul de nucă, semințe de susan, mac, fulgi de nucă de cocos, migdale decojite, completate de esențe alimentare (vanilie, rom, portocale). Portofoliul nostru include și o secție de produse zaharoase, specializată în producția de rahat cuburi, cu diverse arome de fructe, destinate cofetăriilor. Astfel ne-am consolidat prezența în retail devenind un partener care oferă o gamă diversificată de articole. Am construit parteneriate de lungă durată cu majoritatea lanțurilor internaționale și locale, iar în timp, am început să colaborăm cu acestea și în producție de marcă proprie, participând la licitații și venind în întâmpinarea lor cu soluții la toate categoriile.
Cum a evoluat compania Orlando’s în ultimii doi ani și ce strategii ați implementat pentru a crește vânzările?
Ne-am consolidat departamentul de vânzări, am setat obiective clare pentru a crește cota de piață, iar rezultatele nu au întârziat să apară. În ultimii doi ani, ne-am concentrat pe îmbunătățirea distribuției numerice în piața din România. Mai exact, în 2023 și 2024, în contextul în care mărcile proprii câștigă tot mai mult teren în IKA, am căutat să ne extindem prezența și în alte canale de vânzare, iar comerțul tradițional este un segment important în categoria în care activăm. Am încheiat parteneriate cu mai mulți distribuitori relevanți, lucru care ne-a ajutat să creștem vizibilitatea brandului Orlando’s în piață și să fim prezenți în peste 300 de magazine LKA. Ne extindem constant în traditional trade și LKA, vom continua să ne consolidăm prezența pe cele două canale de vânzare unde înregistrăm deja creșteri de două cifre.
Ați realizat investiții recente pentru eficientizarea fluxului de producție? Ce volume produceți astăzi în unitatea proprie?
Creșterea afacerii a fost susținută de investiții constante în unitatea de producție. Ultima dintre ele s-a ridicat la suma de 3,5 milioane de euro, bani obținuți în urma unui proiect de finanțare la care am aplicat, lansat de Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR). Această sumă ne-a permis achiziționarea de echipamente tehnologice moderne pentru automatizarea proceselor și creșterea capacităților de producție, eficiente din punct de vedere energetic și care respectă cele mai ridicate standarde de siguranță capabile să prevină accidentele, garantând un mediu de lucru sigur pentru angajați. Aceste echipamente ne ajută să livrăm comenzile mai rapid și la standarde de calitate înalte, să inovăm mai rapid, să diversificăm oferta de produse și să implementăm constant noi geometrii de ambalaje primare (de la pungi pillow și flat bottom până la pungi de tip doypack) și să utilizăm ambalaje secundare sustenabile (cutii de tip wrap-around care permit un consum redus de carton fără a compromite protecția produselor ambalate).
În categoria de fructe deshidratate, arahide, fructe cu coajă lemnoasă și semințe oleaginoase, producție noastră este de minim 30 de tone într-un program normal de lucru de 8 ore, ceea ce se traduce în aproximativ 660 de tone în 176 de ore pe lună.
Sunteți prezenți și pe piețele internaționale, aveți ca obiectiv creșterea exporturilor?
Am început să ne orientăm și către piața externă; deja exportăm în Germania, Italia și, ocazional, în Anglia. Unul dintre obiectivele mele strategice este extinderea exporturilor sub brandul Orlando’s, atât în Europa, cât și în țările arabe. Suntem în discuții cu diverși potențiali parteneri externi, viziunea noastră pe termen mediu și lung include o expansiune semnificativă în afara granițelor țării.
Ce noutăți pregătiți pe termen scurt și mediu pentru a rămâne relevanți în categoria în care activați?
Ca răspuns la evoluția și valorificarea excelenței în inovare, într-o eră de schimbări rapide și de competitivitate globală, sunt încântată să prezint în avanpremieră absolută gama Orlando’s Extreme cu produse picante și arome unice, într-un ambalaj nou nouț de 100 g.
Aceste combinații îndrăznețe de nuci / alune crocante coapte până la perfecțiune (fără ulei) și condimente picante autentice (cu ardei piri-piri, jalapeños, chipotle, habanero etc), sunt în armonie cu așteptările și preferințele nonconformiste ale tinerilor din generația Millennials (născuți între 1981 și 1996), Generația Z (născuți între 1997 și 2012), chiar și din Generația Alpha (născuți după 2010), care sunt iubitori de gustări cu arome intense și experiențe multisenzoriale, generații care nu se tem de provocări și care vor altceva decât gustări convenționale precum simplele alune coapte cu sare.
Fiecare profil de aromă din gama Orlando’s Extreme oferă un nivel diferit de intensitate a gustului picant (de la iute delicat, până la intens picant), arome incluzive pline de savoare, note subtile de aciditate, dulceață și uneori gust de afumat.
Această gamă cuprinde o serie de produse picante dintre care voi enumera doar câteva: Nuci Caju picante, coapte – Ca;caval și Jalapenos, Arahide în coajă subțire picante, coapte – Chipotle BBQ, Migdale picante, coapte – Habanero BBQ, Arahide decojite picante, coapte Piri -Piri etc.
De asemenea, sunt mândră să prezint ca noutate în piața din România și gama Orlando’s Dessert – Ediție Limitată, care cuprinde fructe deshidratate infuzate cu diferite arome și /sau suc concentrat de fructe, inclusiv nuci glazurate cu diferite texturi și arome, dintre care voi aminti doar câteva:
- Stafide aurii și Merișoare cu aromă de portocale care reprezintă o combinație perfectă între dulceața fructelor și aciditatea proaspătă a citricelor. Sunt ideale atât pentru consum direct, cât și pentru plăcinte și produse de patiserie în perioada sărbătorilor;
- Migdale caramelizate cu scorțișoară dulce și ușor picantă;
- Migdale cu aromă revigorantă de portocale;
- Nuci Caju glazurate cu miere, învelite în fulgi de cocos pufoși și aromați etc
Toate aceste produse inovatoare adaugă un strop de magie, căldură și savoare în perioada sărbătorilor de iarnă. Am prezentat doar câteva exemple de articole pe care le-am dezvoltat de curând, care vor completa portofoliul nostru de produse.
În urma testelor și sondajelor în rândul consumatorilor vizați, aceste produse au fost extrem de bine apreciate, de aceea, cred că aceste articole vor avea success în piață.
Excelența în inovare presupune curaj pentru a experimenta lucruri noi, adaptabilitate continuă și o mentalitate deschisă, vizionară, în care riscurile și chiar eșecurile trebuie văzute ca oportunități de învățare și perfecționare. De aceea, susțin și încurajez inovația prin crearea unui mediu favorabil pentru creativitate și colaborare interdisciplinară între departamente, inclusiv prin alocarea de resurse pentru R&D atât pentru testarea ideilor, cât și pentru îmbunătățirea continuă a proceselor existente.
Alte noutăți pe care le-am adus în piață foarte recent se referă la articole foarte accesibile ca preț și cu un grad mare de portabilitate, iar obiectivul aici este să ne diferențiem de competiție. Țin să menționez aici gama Shot to Go, “porția zilnică” de nuci coapte sau crude și de fructe uscate la numai 25 g, pe care în prezent le introducem pe rafturile marilor comercianți.
Ce planuri aveți pentru viitorul brandului Orlando’s?
Pe termen scurt și mediu, ne vom concentra pe extinderea prezența brandului Orlando în cât mai multe canale de vânzare. LKA și IKA rămân piețe strategice pe care vrem să avem o prezență bună.
Pentru creșterea vânzărilor și pentru a atrage noi clienți vom investii în plasări (capete de raft etc) și în materiale POS (standuri / rafturi personalizate etc) care vor crește gradul de vizibilitate a produselor la raft.
Exportul rămâne o direcție ce trebuie mai intens explorată.
O altă direcție de dezvoltare a brandului nostru rămâne extinderea și diversificarea portofoliului cu produse inovatoare, inclusiv dedicate copiilor. Lucrăm la o serie de produse dedicate lor pentru că vrem să le oferim părinților alternative sănătoase la deserturile pline de zahăr. O să dezvoltăm, așadar, partea de snack-uri sănătoase, dacă vorbim de oleaginoase pentru că produsele acestea pot fi integrate și în diverse mixuri pentru salate sau alte preparate, ceea ce ne permite să ne diferențiem de ofertele standard de pe piață.
Cred cu tărie că noutățile pe care le vom aduce reprezintă doar începutul, iar inovația continuă va atrage atenția tuturor buyer-ilor.
De asemenea, vom continua să parcurgem pași importanți către un viitor mai verde, mai sustenabil și mai curat prin optimizarea și reproiectarea designului ambalajelor, reducerea greutății ambalajelor din plastic (folii mai subțiri), alegerea ambalării anumitor articole în folii laminate dintr-un singur polimer (polipropilenă) care poate fi reciclat, utilizarea ambalajelor secundare din hârtie / carton 100% reciclat și reducerea cantităților de deșeuri / rebuturi generate în timpul producției, susținând astfel economia circulară și grijă față de mediu. Prin reducerea greutății ambalajelor noastre, sunt utilizate mai puține resurse pentru producerea acestora, se reduce semnificativ cantitatea de deșeuri care ajunge în gropile de gunoi și în ape (râuri, lacuri, mare) și se reduc emisiile de carbon generate în timpul transportului acestora.
Mai sus regasiți o reprezentare vizuală a conținutului articolului, o clasificare automată și un sumar al acestuia! Preluarea informațiilor urmăreste promovarea și facilitarea accesului la informație, cu respectarea drepturilor de proprietate intelectuală, conform cu termenii și condițiile sursei (modernbuyer.ro).