-3.5 C
București
miercuri, februarie 12, 2025

Retail – ZF 15 minute cu un antreprenor. Sorina Luminiţa Bucuraş, Sorste: Nu mai suntem cei… – Sinteza

3 min read (textul complet), articol clasificat de Robotul Minerva ca: Profilare

Creați-vă propriul

dashboard de știri

informația - cheie, 24/7

100+

FLUXURI

Free

Parcurgi informația mai rapid!

Acoperi top 100 surse externe!

Publicat de

Articole din aceeași sursa

- Advertisement -cresterea vanzarilor

Sumarizare automata

♦ Sorste, companie înfiinţată în urmă cu circa 30 de ani, este un producător de îmbrăcăminte din Foşcani, judeţul Vrancea, care a avut anul trecut afaceri de 27 milioane lei.

Dacă anterior, Ro mâ nia era cunoscută drept croitorul Europei, acest lucru nu mai este valabil în prezent, după ce mai multe companii au ales să îşi închidă fabricile locale, iar mulţi retaileri au renunţat la a mai apela la producătorii autohtoni, pentru a se orienta în schimb către ţări unde costurile sunt mai reduse.

Vrem să ne apro piem cât mai mult de salariile din Europa, dar nu ar trebui să se mai impună un salariu minim, cel puţin în domeniul acesta, ar trebui să fie lăsată piaţa să dicteze“, spune Sorina Luminiţa Bucuraş, fondator Sorste, prezentă în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

♦ Sorste, companie înfiinţată în urmă cu circa 30 de ani, este un producător de îmbrăcăminte din Foşcani, judeţul Vrancea, care a avut anul trecut afaceri de 27 milioane lei.

Creşterea preţurilor, dar şi a sa­lariilor, lipsa forţei de mun­că şi subdezvoltarea infra­struc­turii reprezintă princi­pa­lele motive pentru care Ro­mâ­nia pierde teren în faţa altor ţări în ceea ce priveşte producţia de textile, îmbrăcă­minte şi încălţăminte. Dacă anterior, Ro­mâ­nia era cunoscută drept croitorul Europei, acest lucru nu mai este valabil în prezent, după ce mai multe companii au ales să îşi închidă fabricile locale, iar mulţi retaileri au renunţat la a mai apela la producătorii autohtoni, pentru a se orienta în schimb către ţări unde costurile sunt mai reduse.

„Nu mai suntem cei care îm­brăcăm Europa. De când suntem într-o globalizare per­manentă, e greu să facem faţă acestei concurenţe, în primul rând din cauza ma­no­perei. Vrem să ne apro­piem cât mai mult de salariile din Europa, dar nu ar trebui să se mai impună un salariu minim, cel puţin în domeniul acesta, ar trebui să fie lăsată piaţa să dicteze“, spune Sorina Luminiţa Bucuraş, fondator Sorste, prezentă în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

Acest domeniu a fost unul foarte puter­nic pentru economie şi export în anii ’90 şi 2000, când toţi marii retaileri – atât de lux, cât şi mass market – veneau să lucreze cu fabricile autohtone care aveau expertiză isto­rică, aveau salarii mici şi beneficiau de poziţia geografică favorabilă. Treptat însă, salariile au crescut – deşi ele sunt în conti­nuare printre cele mai mici din economie, croitoresele fiind de regulă plătite chiar şi cu salariul minim.

Astfel, România a deve­nit prea scumpă, mai ales pentru retailerii mass market, care se bazează pe volume mari de vânzări şi pe preţuri mici. Aceşti comercianţi lucrau în sistem de lohn cu fabricile autohtone, astfel că au renunţat la contracte, fără a pierde banii investiţi în producţie, şi s-au mutat în Asia sau în alte destinaţii mai ieftine.

Sorste este un producător de îmbrăcă­minte din Foşcani, care a avut anul trecut afaceri de 27 milioane lei, potrivit datelor Ministerului de Finanţe. Deşi veniturile companiei au crescut uşor faţă de 2022, profitul net a fost puternic afectat. Astfel, compania a avut un profit net de doar 166.000 lei.

Antreprenoarea este de părere că industria textilă din România pierde foarte multe teren având în vedere costurile de producţie care au crescut considerabil în ultimii ani.

„Acum, noi, ca şi preţ pe minut, suntem mai sus decât portughezii, pentru că ei nu au iarnă cum avem noi. Plus că ei au autostrăzi şi industrie pe verticală. Mai mult, la ei taxarea salariului este mult mai mică decât la noi, iar acolo programul e de 45 de ore pe săptămână, pe când noi avem 40 de ore“, explică ea.

Compania Sorste a fost înfiinţată în urmă cu circa 30 de ani şi a lucrat cu retaileri mass market precum Massimo Dutti, Zara sau Benetton, dar şi cu lanţuri de lux cum este cazul Valentino, conform datelor ZF.

De-a lungul anilor, mulţi clienţi au ales să înceteze colaborarea cu compania locală, pentru a încheia parteneriate în ţări unde coturile sunt mult mai reduse faţă de cele din România. Marii competitori ai ţării în domeniul acesta, spune antreprenoarea, sunt Turcia, Tunisia, Albania şi Macedonia de Nord.

„Marocul şi Tunisia au salarii mai mici. Au şi ei probleme cu personalul, dar nu au ajuns ca noi, să aibă probleme mari.“

O problemă majoră a industriei locale este lipsa forţei de muncă. Tinerii nici nu se mai gândesc să se îndrepte către acest sector.

„În Focşani, unde este cel mai mare pol de confecţii din România, salariile sunt trase în sus. Sunt oameni care au salarii nete între 2.500 lei şi 3.500 lei. Media de vârstă este însă de 44-45 de ani“, spune Sorina Luminiţa Bucuraş. La finalul lui 2022, România mai avea 9.350 de companii care produc textile, îmbrăcăminte şi încăl­ţă­minte, cu peste 1.200 mai puţine decât în 2021 şi cu aproape 2.000 mai puţine decât în 2008, ultimul an de boom economic şi o perioadă în care acest sector încă atrăgea noi investiţii. La acelaşi moment, adică acum 15 ani, în industriile acestea – CAEN-urile 13, 14 şi 15 – activau peste 310.000 de salariaţi. Astăzi, mai sunt de aproape trei ori mai puţini. Şi numărul de angajaţi scade continuu an de an, arată o analiză ZF făcută pe baza datelor de la Registrul Comerţului.

La toate acestea probleme se adaugă şi lipsa predictibilităţii cu care se confruntă antreprenorii români din cauza schim­bărilor fiscale.

„Nu avem predictibilitate, noi acum facem mostrele pentru sezonul primăvara-vară 2025 şi dăm preţuri pentru aceste mărfuri. Partenerii planifică mai departe pornind de la preţurile pe care noi le dăm. Dacă se schimbă ceva în ceea ce priveşte taxarea, costul energiei ori salariul minim, noi deja am ieşit din costuri, nu ne mai putem duce la clienţi să mărim preţurile“, mai spune ea.

Mai sus regasiți o reprezentare vizuală a conținutului articolului, o clasificare automată și un sumar al acestuia! Preluarea informațiilor urmăreste promovarea și facilitarea accesului la informație, cu respectarea drepturilor de proprietate intelectuală, conform cu termenii și condițiile sursei (www.zf.ro).

Accesați aici articolul integral !

Fluxuri de știri

Articole recomandate

- Advertisement -dezvoltare afacere

Ultimele articole

Alege-ți fluxurile de informații!

Gratis!

 + Promovează-ți compania și oferta sa!