La doar un an după deschiderea fabricii de fursecuri din Chişinău, în 2016, producătorul Be Sweet, fondat de soţii Tatiana şi Leonid Grigoriev, a reuşit să intre pe piaţa din România cu dulciurile moldoveneşti. Iniţial, produsele au fost vândute în magazine tradiţionale, iar ulterior, printr-un distribuitor, au ajuns şi pe rafturile supermarketurilor, concurând cu marii jucători din industrie. Reprezentanţii companiei spun că au câştigat rapid clienţii prin gust, iar în prezent mai bine de jumătate din producţie este destinată pieţei româneşti. „Cea mai mare provocare a fost să fim competitivi pe piaţă, pentru a ajunge pe rafturile din supermarket alături de alţi producători şi asta a durat. Pe segmentul tradiţional, era clară competiţia din partea produselor mai ieftine. Acolo ne-a fost foarte greu să ne lansăm, deşi am avut multe încercări şi multe intrări care, cumva, nu au ajuns la un rezultat bun. Pe de altă parte, în retailul modern, concurenţa a venit din partea companiilor mari, cu bugete mari de marketing şi campanii de promovare la nivel naţional“, a povestit Nadejda Corneţel, director executiv al BeSweet, în emisiunea ZF Agropower, un proiect susţinut de Banca Transilvania şi Penny. „Noi, fiind un producător mic din Republica Moldova, nu ne permitem nici măcar o campanie de marketing de mici dimensiuni. Această etapă a fost o provocare destul de mare pentru noi.“ Pentru a intra pe piaţa din România, compania a participat în 2016 la târgul Indagra din Bucureşti, cu sprijinul autorităţilor din Republica Moldova, în căutarea de parteneri, buyeri din retailul mordern şi distribuitori. „Chiar a fost un pas important pentru noi, un salt în acel an. Acest târg ne-a permis să cunoaştem mulţi distribuitori care ulterior au fost interesaţi de produsele noastre şi ne-au dat de lucru pentru un an înainte. Mergeam la Bucureşti practic la fiecare câteva luni pentru întâlniri şi ofertarea produselor noastre. Încărcam portbagajul cu mostre şi plecam la Bucureşti la un nou distribuitor pentru a face o prezentare. Pot spune că am cunoscut acolo cel puţin cinci distribuitori, iar în urma ofertării produselor noastre, întâlnirile au dat rezultate“, a precizat Nadejda Corneţel, director executiv al BeSweet. De atunci, în fiecare an, compania a încercat să dezvolte noi relaţii pentru a ajunge la cât mai mulţi consumatori şi a reuşit să colaboreze cu un distribuitor local care livrează produsele în marile reţele de magazine, având o gamă de aproximativ 20 de tipuri de fursecuri. Nadejda Corneţel afirmă că, încă de la început, compania a vizat retailul modern, iar după numeroase investiţii, a reuşit să facă faţă competiţiei din Ucraina, care aducea pe piaţă produse mai ieftine. „Noi ne doream să menţinem calitatea produsului, folosind ingrediente de calitate şi selecte, iar preţul nu putea fi cel mai mic.“ Ea consideră că primii clienţi din România au fost moldovenii de peste Prut, care îşi doreau produsele cu care erau obişnuiţi în Moldova. De asemenea, crede că şi consumatorii români au devenit clienţi fideli după ce au gustat şi le-a plăcut. „Eu cred că noi am câştigat clienţii prin gust, fiindcă am venit cu un produs care avea gustul unui fursec făcut parcă la mama sau la bunica acasă, un gust care îţi aminteşte de copilărie. Totodată, produsele din Republica Moldova au căpătat o reputaţie foarte bună în România, fiindcă sunt asociate cu produse din ingrediente de calitate, naturale, şi cu oameni apropiaţi, dragi. În plus, avem şi nişte produse distincte, de exemplu, un produs tradiţional care a prins foarte bine pe piaţa din România sunt nucşoarele cu cremă de lapte condensat“, a explicat reprezentanta BeSweet. Ea menţionează că în ultimii ani au apărut mulţi producători de fursecuri în Republica Moldova, cu perspectiva de a ajunge la export, în primul rând în România şi apoi în Europa. „Nu pot spune că putem concura cu ţările din regiune, fiindcă suntem o ţară mică, cu o populaţie mică. Concurenţa din ţări cum ar fi Polonia sau Ucraina este acerbă, pentru că producătorii din aceste ţări au fabrici mult mai mari decât ale noastre, dar eu cred că orice produs, dacă este distinct sau transmite un mesaj încredere consumatorului, are potenţial să ajungă pe rafturile marilor reţele de magazine, în România sau în alte ţări europene. (…) Feedback-ul pozitiv pe care îl primim noi în România ne încurajează să creştem, să ne îmbunătăţim şi să ne extindem.” Totuşi, ea crede că este important ca producătorii şi exportatorii care vor să se aventureze în astfel de pieţe trebuie să fie bine pregătiţi, atât informaţional, cât şi pentru a putea onora anumite comenzi. Vânzările de biscuiţi din România sunt de puţin peste 2 miliarde de lei în fiecare an, în retail, iar liderii pieţei sunt Mondelez, Alka, Ro Star, Croco şi Dobrogea Grup, potrivit datelor din 2023 ale Euromonitor International, companie de analiză şi cercetare de piaţă.
Mai sus regasiți o reprezentare vizuală a conținutului articolului, o clasificare automată și un sumar al acestuia! Preluarea informațiilor urmăreste promovarea și facilitarea accesului la informație, cu respectarea drepturilor de proprietate intelectuală, conform cu termenii și condițiile sursei (www.zf.ro).