♦ Anul 2025 va aduce primele rapoarte de sustenabilitate obligatorii, de la companiile care intră sub incidenţa primului val de raportare. Mai mult de 5.000 de companii din România trebuie să depună rapoarte de sustenabilitate începând cu anul 2025, respectiv 2026, în funcţie de dimensiunea companiei, a explicat Daniela Dobre, CEO Green Environment Support, în emisiunea ZF Investiţi în România!, realizată în parteneriat cu CEC Bank. „Per total, din verificările pe care le-am făcut noi, cei vizaţi de primul şi de al doilea val de raportare sunt undeva la 5.000 de agenţi economici.“ Directiva privind raportarea de sustenabilitate a fost transpusă în legislaţia românească la începutul acestui an. Anul 2024 a fost primul an în care companiile de interes public, adică cele listate la Bursa de Valori Bucureşti, cele de asigurări sau instituţiile financiare, cu peste 500 de angajaţi, au fost obligate să întocmească şi rapoarte de sustenabilitate, pe lângă rapoarte financiare. Aceştia trebuie să depună rapoartele în 2025. „Având în vedere că este primul an au început să se pregătească, să înţeleagă la ce anume se referă. Sunt companii care au făcut această raportare de sustenabilitate şi anterior, când se făcea voluntar. (…) Practic, 2024 este anul în care am strâns date, pentru că raportul de sustenabilitate presupune să colectezi o serie de informaţii care sunt foarte laborioase“. Implementarea a fost gândită iniţial în trei valuri, dar acum va fi realizată în două, conform prevederilor actualizate în august 2024. Concret, valul doi cuprinde toate companiile cu peste 50 de angajaţi, cu cifră de afaceri de 10 mil. euro şi active de 5 mil. euro. Acestea trebuie să depună în 2026 primul raport de sustenabilitate, aferent anului 2025. „Aş zice că nu suntem pregătiţi, dar că ne vom strădui să fim. E greu în ceea ce priveşte Scope 3 să urmăreşti, să obţii date, pentru că furnizorii trebuie să fie cooperanţi pentru a putea să centralizezi aceste date, iar în cazul în care nu reuşeşti să le obţii va trebui să menţionezi în raportul tău de sustenabilitate care au fost acţiunile pe care le-ai întreprins astfel încât să reuşeşti să faci rost de cât mai multe informaţii şi să le incluzi în raportarea ta“. Emisiile de carbon şi impactul asupra mediului generat de activitatea unei companii sunt împărţite astăzi în trei categorii. Scope 1 defineşte emisiile directe, Scope 2 se referă la emisiile indirecte care vin din energia utilizată, iar Scope 3 cuprinde toate celelalte emisii asociate cu activitatea companiei, în special cele ale furnizorilor. „Informaţiile pe care le obţii cel mai greu sunt cele despre furnizori, cum ar fi cei de materii prime, spre exemplu, dar şi zona de retail şi comercianţii tăi, zona de retail. Avem un mix între producători şi distribuitori, practic tot lanţul până în momentul în care produsul ajunge în magazin, cum sunt gestionate deşeurile de către aceştia, care sunt emisiile pe lanţul de producţie, cu ce se face transportul produselor, transportul angajaţilor, dar şi alte elemente“.
Mai sus regasiți o reprezentare vizuală a conținutului articolului, o clasificare automată și un sumar al acestuia! Preluarea informațiilor urmăreste promovarea și facilitarea accesului la informație, cu respectarea drepturilor de proprietate intelectuală, conform cu termenii și condițiile sursei (www.zf.ro).