♦ NEPI Rockcastle ar putea urca mai sus de locul trei în clasamentul dezvoltatorilor de centre comerciale de la nivel european în anii ce urmează, datorită ritmului de dezvoltare a pieţelor Europei Centrale şi de Est, precum şi a apetitului de shopping al locuitorilor din această regiune ♦ Cu un buget de investiţii de 817 mil. euro anunţat anul acesta, reprezentantul companiei vorbeşte despre o medie de recuperare a investiţiilor de 12-15 ani.„Locuitorii din Europa Centrală şi de Est par să fie mai rezilienţi şi mai entuziaşti în a face shopping, chiar şi în contextul unor veşti negative. Acest comportament poate fi explicat printr-o dorinţă de a recupera experienţele pierdute în perioada comunistă, când multe branduri şi produse occidentale erau inaccesibile. Acum, oamenii din regiune sunt mai dispuşi să cheltuie pe bunuri şi experienţe pe care le consideră ca o formă de compensare“, a observat Robert Ioniţă, group legal counsel & corporate affairs la NEPI Rockcastle, în cea mai recentă ediţie a emisiunii ZF Real Estate by Storia. NEPI Rockcastle este cel mai mare dezvoltator şi proprietar de centre comerciale din România, cu un portofoliu de peste 2 miliarde de euro, iar la nivel regional, deţine un portofoliu total de peste 7 miliarde de euro, cu o prezenţă importantă în opt ţări.
Compania a mizat pe apetenţa locuitorilor Europei Centrale şi de Est pe cumpărături încă din perioada crizei financiare, când au cumpărat primul mall din portofoliu, în Brăila. „Locuitorii Europei Centrale şi de Est vizitează mall-urile din mai multe motive, care includ atât elemente economice, cât şi psihologice, reflectând specificul regiunii. Spre deosebire de Europa de Vest, această zonă se bucură de un ritm de creştere economică mai accelerat, iar diferenţele în ceea ce priveşte PIB-ul per capita explică în parte comportamentele consumatorilor“, a mai spus Robert Ioniţă.Un alt factor important este atitudinea consumatorilor faţă de cumpărături şi crize economice. Dezvoltatorii de centre comerciale au intuit această nevoie nesatisfăcută şi au investit în construirea de mall-uri pentru a umple un gol evident pe piaţă. „Un indicator des folosit este suprafaţa de metri pătraţi de retail per capita, care, deşi a crescut semnificativ, încă rămâne sub nivelurile din Vestul Europei şi Statele Unite. Această diferenţă este strâns legată de nivelul de trai şi puterea de cumpărare.“ În prezent, adaugă reprezentantul NEPI Rockcastle, în marile oraşe, piaţa de retail a ajuns într-o fază de maturizare. Creşterea continuă, însă, într-un mod mai organic, iar provocările economice, cum ar fi inflaţia, necesită o gestionare atentă şi prudentă. Totuşi, potenţialul de dezvoltare rămâne ridicat, pe măsură ce economia regiunii continuă să se dezvolte şi să se modernizeze.
În prezent, NEPI Rockcastle deţine 20 de centre comerciale în toată România, dar impactul său depăşeşte graniţele ţării. „Am fost martorii unei diferenţe semnificative între pieţele din Europa Centrală şi de Est şi cele din Europa de Vest. Ritmul de creştere economică în regiunea noastră este mult mai dinamic. Dacă ne uităm la PIB-ul per capita, povestea este evidentă,“ spune Ioniţă. „Cumpărătorii din Europa Centrală şi de Est sunt mai rezilienţi şi reacţionează diferit la situaţii de pseudo-criză, preferând să facă shopping şi să se bucure de viaţă.“ De asemenea, Ioniţă subliniază importanţa pe care NEPI Rockcastle o acordă comunităţii. „Centrele noastre comerciale joacă un rol esenţial în oraşele secundare şi terţiare din România. De multe ori, mall-urile sunt locuri unde oamenii îşi pot rezolva nevoile – pot merge la bancă, pot lua masa, pot vedea un film sau îşi pot face cumpărăturile într-un singur loc.“
NEPI Rockcastle are planuri ambiţioase şi pentru următorii ani, cu un buget de dezvoltare anunţat anul acesta de peste 817 milioane de euro. „Pe lângă extinderea Promenada, vom deschide un nou centru comercial la Craiova şi vom dezvolta un proiect similar în Plovdiv, al doilea cel mai mare oraş din Bulgaria. De asemenea, avem un retail park în Galaţi şi proiecte rezidenţiale adiţionale,“ explică Ioniţă.
Un exemplu relevant al strategiei NEPI este extinderea Promenada Mall din Bucureşti, cunoscut ca „mallul corporatiştilor“, datorită amplasării sale în zona de business. „Proiectul de extindere este ambiţios şi include cea mai adâncă parcare subterană din România, cu şase niveluri. Valoarea investiţiei este de 282 de milioane de euro, şi vom avea un design futurist, cu o zonă extinsă de food court şi un teatru, o premieră pentru centrele comerciale din România,“ detaliază Ioniţă. „Este o combinaţie între un mall şi o clădire de birouri, ceea ce se potriveşte foarte bine cu profilul corporatist al zonei.“
O altă direcţie strategică este investiţia în energie verde. „Am pus panouri fotovoltaice pe fiecare metru pătrat disponibil din centrele noastre comerciale din România. Ba mai mult, parcarea din Craiova este acoperită cu panouri solare. Plănuim să investim peste 100 de milioane de euro în construirea de parcuri fotovoltaice,“ spune Ioniţă. „Ne dorim ca tot consumul nostru de energie să provină din surse regenerabile, iar aceasta este o prioritate majoră pentru noi.“ Cu o strategie pe termen lung, NEPI Rockcastle vizează o creştere continuă în Europa Centrală şi de Est. „Business-ul nostru este unul de investiţii pe termen lung, iar în medie, ne recuperăm investiţiile în 12-15 ani,“ subliniază Ioniţă. „Cred că NEPI va urca mai sus de locul trei în Europa şi ne vom extinde în alte domenii conexe, cum ar fi energia regenerabilă. Suntem pregătiţi să investim şi să ne adaptăm pentru a rămâne relevanţi pe termen lung. Suntem convinşi că viitorul este promiţător şi că vom continua să creştem şi să ne consolidăm poziţia,“ concluzionează Robert Ioniţă.Proiectele NEPI aflate în dezvoltare
► Extinderea Promenada Bucureşti: Planificată pentru inaugurare în al patrulea trimestru (T4) din 2026, pentru care termenii de închiriere au fost agreaţi deja pentru 66% din suprafaţă.
► Extinderea Ploieşti Shopping City: O extindere de 7.400 mp care urmează să fie terminată în T4 2024, cu condiţiile de închiriere deja agreate pentru 96% din suprafaţa suplimentară.
► Proiecte rezidenţiale în Braşov şi Craiova: Ca urmare a succesului Vulcan Residence din Bucureşti, NEPI Rockcastle va dezvolta două noi proiecte rezidenţiale, aflate în proces de autorizare, programate pentru finalizare în T4 2026. Terenurile sunt adiacente proprietăţilor de retail deţinute de companie în cele două oraşe.
► Proiect de energie verde: Prima fază, constând în instalarea de panouri fotovoltaice pe 27 de centre comerciale din România, a fost finalizată cu o investiţie de 34 de milioane de euro, aducând venituri de 4 milioane de euro în S1 2024. A doua etapă, în curs de autorizare, implică implementarea conceptului în 24 de proprietăţi din afara României, cu o investiţie totală estimată la 15 milioane de euro. În plus, există planuri de a investi 100 de milioane de euro în proiecte fotovoltaice greenfield în România, care vor aduce o capacitate suplimentară de 159 MW şi vor asigura 80% din consumul de energie al portofoliului din România, reducând amprenta de carbon cu 36%.
► Promenada Mall Plovdiv, Bulgaria: Un proiect greenfield cu o suprafaţă închiriabilă totală de 60.500 mp, aflat în fază de autorizare. Construcţia va începe la finalul lui 2024, cu finalizarea estimată pentru T4 2026.
► Vânzarea Promenada Novi Sad, Serbia: Singura proprietate deţinută de NEPI Rockcastle în Serbia, vândută pentru 177 de milioane de euro, cu plata la data finalizării tranzacţiei.
Sursa: compania
Mai sus regasiți o reprezentare vizuală a conținutului articolului, o clasificare automată și un sumar al acestuia! Preluarea informațiilor urmăreste promovarea și facilitarea accesului la informație, cu respectarea drepturilor de proprietate intelectuală, conform cu termenii și condițiile sursei (www.zf.ro).